chiddush logo

אני יוסף!! או להעלות בקודש כדרכו של סבי יצחק מלוך ז"ל

נכתב על ידי izik28, 27/12/2022

 בסד 

ד"ת לפרשת והפטרת ויגש ולעשרה בטבת  ,לע"נ כל ניספי השואה שמקום קבורתם לא נודע ולע"נ כל נפטרי עם ישראל מבריאת העולם עד היום ז"ל 

אני יוסף!!  או להעלות בקודש כדרכו של סבי יצחק מלוך ז"ל 
-----------------------------------------------------------------
פרשת ויגש תמיד מרגשת אותי , במיוחד פגישת אחי יוסף , איך הייתם את מגיבים?? לאחר פגישה עם אוהבכם לאחר שנים רבות? ברצוני להתמקד בפ"ס, " ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף העוד אבי חי ולא יכלו אחיו לענות אתו כי נבהלו מפניו", על מה הבהלה?? למה התורה לא כתבה לדוגמא, " כי שמחו בליבם או משהו  דומה??
הכלי יקר מפרש," העוד אבי חי וגו'". אע"פ שכבר אמרו לו שהוא חי כמובן מכל דברי יהודה, מ"מ חשב יוסף אולי אמרו כן כדי שיכמרו רחמיו על הזקן ולא יגרום לו מיתה כי נפשו קשורה בנפשו, ע"כ שאלם שנית העוד אבי חי, ולבבם לא כן ידמה וחשבו שלא נתכוון לשאול אם הוא חי או לא, אלא שבא להזכיר עונם על כן אמר העוד אבי חי, לומר שאביו הוא ולא אביכם כי לא חסתם על צערו כאילו אינו אביכם. ע"כ נבהלו ולא יכלו לענות דבר.
ועוד טעם אחר על בהלה זו, לפי שאמר אני יוסף ולא הזכיר אחיכם, על כן נבהלו נחפזו שם רעדה אחזתם, כי אמרו פן יבקש להיות אויב ומתנקם והסיע את עצמו מן האחוה כאשר עשו המה לו שהסיעו את עצמם מן האחוה, כמו שפרש"י על פסוק נסעו מזה (לז.יז), ע"כ אמר להם שנית אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה, אע"פ שלפחות היה לכם למכור אותי לאיזו אומה אחרת שאינן שטופי זמה כל כך, מ"מ אחיכם אני ואל יחר בעיניכם אשר מכרתם אותי הנה למצרים כי למחיה שלחני אלהים, כי רואה אני שנתגלגל הדבר שבאתי בין שטופי זמה וקרה לי מקרה באשת פוטיפר שכבשתי את יצרי ועי"ז זכיתי להיות רועה ישראל זן ומפרנס, כמ"ש (בראשית מט.כד) ותשב באיתן קשתו וגו' משם רועה אבן ישראל ורז"ל הסכימו לזה שאמרו (סוטה ד:) כל הבא על אשת איש לסוף מבקש ככר לחם ואינו מוצא כו', ואילו לא הייתי בין שטופי זמה אולי היה נבחר איש אחר לתיקון שני הרעב, אבל מאחר שנזדמן לי שנמכרתי לעם שטופי זימה לא זכה שום אחד מהן לתקן הרעב כ"א אני, ואם כן המכירה הנה למצרים גרמה לי כי למחיה שלחני אלהים לפניכם.
ורז"ל אמרו, (בר"ר צג.יא) שמבהלה זו יוקח לימוד על יום הדין, כדאמר רבי אלעזר בן עזריה ווי לנו מיום הדין ווי לנו מיום תוכחה ומה יוסף כשאמר לאחיו אני יוסף לא יכלו לענות אותו כשהקב"ה עומד לדין על אחת כמה וכמה שנאמר (ישעיה י.ג) ומה תעשו ליום פקודה וגו', כי האחים סברו שיוסף הזכיר עונם בדרך שנתבאר, ומה יעשה האדם ליום פקודה כי יפקד מושבו ומשאו ומתנו, וביד כל אדם יחתום לומר ראי דרכך מה עשית, ודעת ר"א שלכך כתבה לנו התורה שאחיו נבהלו כדי שהמשכיל יתן אל לבו חרדת יום הדין וללמוד ק"ו מאחי יוסף."
או אפשר לומר, איך לא היה לכם לב?? על זה אפשר לומר," רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר אוֹמֵר: הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם:" התוספות יום טוב מסביר ," הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם. דוגמת מאמרו של רבי יהושע במשנה י"א פ"ב עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין וכו' שהקנאה נמשכת מעין הרע והתאוה נמשכת מיצר הרע. והכבוד הוא סבת שנאת הבריות שאין שנאוי לבריות כמו הרודף אחר הכבוד. שאע"פ שיכבדוהו למראה עיניו ולא למשמע אזניו יוכיחוהו על פניו הנה בקרבם ישימו ארבם ויחד יתלחשו עליו וישנאוהו. ובמד"ש כתב שמן הכבוד נמשך שישנא לבריות ולא ירצה בחברתם כשלא יכבדוהו כראוי לפי כבודו לפי מחשבתו:
מוציאין את האדם מן העולם. במקצת פירש"י הקנאה שקנא קרח במשה ואהרן והתאוה שהתאוה גחזי לקחת ממון מנעמן. והכבוד. מירבעם שנא' (מלכים א' י"ב) אם יעלה העם הזה לירושלים. מפני שהיה המלך קורא משנה תורה:"
אחי יוסף גרמו לירידתו מצרימה בגלל שנאתם וקנאתם ביוסף , וכי זו סיבה לקנא באח שמצליח יותר מכם? , אחי יוסף לא זיהו אותו כשירדו למצרים כדברי הפ"ס," וַיַכֵּר יוֹסֵּ ף אֶ ת אֶ חָ יו וְ הֵּ ם ֹלא הִ כִ רֻהו" 
הרב כרמיאל כהן מסביר" כותב מאור ושמש:
ונראה לי בדרך רמז, כי מדרך הצדיק שהולך ממדריגה למדריגה בכל יום, על כן אי אפשר
להבין דרכי הצדיק. שבכל יום ויום נשתנה טעמו לשבח, וגם צורתו נשתנית לפי הילוך
דרכו והילוכו בקודש, כידוע למבינים. והנה ידוע זאת, שהשכינה הקדושה נסתלקה מיעקב
אבינו ע"ה כל אותן הכ"ב שנה שפירש יוסף הצדיק מיעקב אבינו ע"ה. ואם רבי לא שנה
רבי חייא מנא ליה, מכל שכן שנסתלקה מהשבטים הקדושים. מה שאין כן יוסף הצדיק,
שהיה הולך ממדריגה למדריגה בכל יום, כדכתיב )בראשית לט, ג( "וַיַרְ א אֲדֹנָיו כִ י ה' אִ ּתוֹ ".
והשכינה שרתה עליו, ופתר את החלומות ברוח הקודש. והיה הולך בכל יום במעלות
העליונות... ומוסיף והולך בכל עת ובכל רגע. מה שאין כן השבטים הקדושים, כשנסתלקה
השכינה מאתם, נשארו על עמדם כבתחילת פרישת יוסף הצדיק מאיתם... כך עמדו על
עמדם ולא היו יכולים אחר כך ללכת ממדריגה למדריגה, לפי שפירשה השכינה מאיתם,
כנזכר לעיל.
במשך עשרים ושתיים השנים מאז שפירש יוסף מיעקב אביו נסתלקה מיעקב השכינה )ראו רש"י להלן
מה, כז(. ואם על יעקב לא שרתה השכינה בוודאי שעל בניו לא שרתה השכינה )זהו פשר המליצה היפה:
"ואם רבי לא שנה רבי חייא מנא ליה", על פי עירובין צב ע"א ועוד, בשינוי משמעות. נמצא שהם "נשארו על עמדם
כבתחילת פרישת יוסף הצדיק מאיתם", ולא התקדמו. לעומת זאת, יוסף, השכינה שרתה עליו ו"היה
הולך ממדריגה למדריגה בכל יום", והיה "מוסיף והולך בכל עת ובכל רגע הבדל זה בין יוסף לאחיו הוא היה הגורם למצב המתואר בפסוק "וַיַ ֵּכר יֹו ֵּסף אֶת אֶחָיו וְ ֵּהם ֹלא ִה ִכֻרהּו",
כפי שממשיך ומסביר מאור ושמש:
וזה "ויכר יוסף את אחיו" לפי שלא הוסיפו דרכם והילוכם בקודש מיום שפירש מאתם, וזה
שהניחם בחתימת זקן ובאו בחתימת זקן, דהיינו שנשארו על עמדם ולא הוסיפו בעבודתם
כלל כנזכר לעיל - לכך הכירם. והם לא הכירוהו לפי כשהלך מאתם היה עדיין רך בשנים,
ולא היה לו כח אז עדיין להשיג השגה... ואחר כך הלך ממדריגה למדריגה עד שהלך
בדרכו והילוכו בקודש... וזה שיצא בלא חתימת זקן ובא בחתימת זקן - לכך לא הכירוהו אז 
יוסף הכיר את אחיו כי הם נשארו באותה דרגה שבה הם היו כאשר פירש מהם, אבל אחי יוסף לא
הכירו את יוסף כי הוא השתנה, הוא התקדם, ובעקבות התקדמותו "צורתו נשתנית לפי הילוך דרכו
והילוכו בקודש".
יוסף הצדיק עלה בקודש כדברי האימרה, " מעלים קודש ולא מורידים" ,וכל זאת למרות שהיייתו במצרים  
מקום עבודה זרה וזימה שרבב מזה לא דבק בו , השכינה המשיכה לשרות עליו ובתוכו , אחיו למרות גודלם בקודש נעמדו במקום, הוא התקדם , ועוד דבר, לא  הסתדר להם שהוא יוסף השבוי , משמש כמשנה למלך מצרים וכל חלומתיו התממשו ! זה עדין לא הסתדר להם והם עדין נשארו בשנאתם גם היא היא פחתה משהו ,ועובדה שהם נבהלו מפני ,כמו פחדו ממנו .
השבוע אנו מציינים את עשרה בטבת שבו אנו מציינים את הנספים  שמקום קבורתם קבורתם לא נודע ז"ל הי"ד , הם נרצחו רק בגלל היותם יהודים כי מישהו לא באמת  הכיר אותם... כאילו איך לכתוב.. זלזלו בהם .. חשבו שהם כלום .. סתם .. אין להם שום ערך .. אפשר לשחק איתם וברצונם , אך הם שמרו אמונים לדתם ולקב"ה ומסרו את נפשם על קידוש ה" , והם במחיצת הקב"ה עצמו בדרגה הכי גבוהה שאפשר להגיע אליה  ..מה שמקשר אותנו לפ"ס מהפטרת השבת" ודבר אליהם כה אמר אדני יהוה הנה אני לקח את בני ישראל מבין הגוים אשר הלכו שם וקבצתי אתם מסביב והבאתי אותם אל אדמתם
ועשיתי אתם לגוי אחד בארץ בהרי ישראל ומלך אחד יהיה לכלם למלך ולא יהיה [יהיו] עוד לשני גוים ולא יחצו עוד לשתי ממלכות עוד
ולא יטמאו עוד בגלוליהם ובשקוציהם ובכל פשעיהם והושעתי אתם מכל מושבתיהם אשר חטאו בהם וטהרתי אותם והיו לי לעם ואני אהיה להם לאלהים",המלבים מפרש" "ולא יטמאו", תחלה נטמאו י' השבטים "בגלוליהם ובשקוציהם" ושבט יהודה נטמאו "בכל פשעיהם", וכן בימי בית ראשון נטמאו בגלולים ועכו"ם ובימי בית שני נטמאו בכל פשעיהם, ועז"א ולא יטמאו עוד וכו', ואח"כ בימי גלות אדום חטאו ע"י מושבותיהם שגרו בין העכו"ם וע"י מושבותיהם ביניהם חטאו, ע"ז אמר "והושעתי אותם מכל מושבותיהם אשר חטאו בהם", ואח"כ "וטהרתי אותם" עד "שיהיו לי לעם ואני אהיה להם לאלהים" להתנהג בהשגחה נסיית"  ,כל ניספי השואה הגם שנראה שהם עמדו במקום, הם לא  !הם בדרגת קדושים. 
משפחת מלוך למי שלא יודע  הייתה בין אנוסי ספרד , הדבר לא היה מרצונם אלא בכורח על מנת לשמור על חייהם ,הם קיימו את כל מנהגי היהדות בסתר , משפחתו של סבי יצחק מלוך ז"ל על שמו אני קרוי התיישבה בשלוניקי   עד שעלו לארץ,  אנו חיים במדינת ישראל ,ללא חשש או פחד לקיים מצווה כלשהי 
סבי יצחק מלוך בחר לעלות בקודש  ולא להשאר בין הגויים , גם אני מצווה ללכת בדרכו  כיוסף הצדיק 
קרי להתקדם כמה שאפשר בקודש ובכלל   , אין כלל אופציה אחרת ,  הניספים לא זכו להקים בית 
אך אנו יכולים ומצווים לעלות בקודש  כיוסף ולא לרדת!!  סבי יצחק מלוך עלה לבדו לארץ בגיל 16 !  ולא פחד או פחד אבל בטח ב ה" !! ואנו? איפה אנחנו?? אז עולים או חלילה יורדים ?? אני עולה!! באים גם כן!?  שבת שלום  ומבורך 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע