chiddush logo

נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי"

נכתב על ידי izik28, 12/1/2023

 בסד 


ד"ת לעלון פרשת שמות 
נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי
----------------------------------------------
וירא בסבלותם 
משה רבנו גדל בית פרעה אך לא שכח את אחיו היהודים הנאנקים תחת ידי פרעה כפ"ס," ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלתם וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול",המלבים מפרש," יספר מצדקת משה ואיך מנעוריו היו בו כל המעלות שבעבורם זכה לכל הכבוד הזה, שהגם שגדל בבית מלך וישראל היו אז 
בתחתית השפלות,לא הסתיר פניו מהם ויצא אליהם מצד שהם אחיו, הפך מטבע האנשים שבעלותם לגדולה יתרחקו מאחיהם העניים והאביונים, זאת שנית שראה בסבלותם היינו שהביט ע"ז בעין חמלה ולבו עליו דוי, זאת שלישית שראה איש מצרי מכה איש עברי מאחיו, שהגם שגדל בין המצריים ומתערב עמהם היו כזרים בעיניו, והאיש העברי המוכה הרגיש בצרתו מצד שהוא אחיו עצמו ובשרו ,ועל המכה 
חרה אפו מצד שהוא מצרי נבזה ושפל בעיניו. ובזה עטה כמעיל קנאה על הכותו את אחיו החשוב בעיניו:" 
 הסנה 
כשמשה רועה את צאנו הוא מגיע למראה מיוחד במינו, " ומֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה. וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי."
אנו רואים בפסוק שתי סתירות , בתחילה משה רואה מלאך , לאחר מכן הקב"ה מדבר אליו .. אז מי זה בדיוק  ? מלאך או ה" בעצמו? 
במראה זו רבו הדעות כי יש אומרים שהיא על שם עמו אנכי בצרה, ע"כ נגלה אליו בסנה עץ שפל ונמוך ולפירש"י אינו מיושב כלל למה דוקא בסנה. וי"א שהסנה רמז לסבלותן של ישראל כי אש הצרות מתלקחת סביביו ואיננו אכל, על דרך חצי כלים והם אינן כלים,".
בתחילה משה רואה את דמותו של מלאך ה" בסנה , כאשר לא ברור לו מה משה יעשה ? ילך מהמקום ? למרות שזו אפשרות קלושה , או ישאר .. כמו שאכן עשה ,  המלאך שהוא בל נשכח פועל בציווי ה" בלבד ראה שמשה אכן  מתעכב במקום ולא בורח , הקב"ה , רואה שהוא רציני בכוונתיו ומתגלה אליו ,דבר שהוא פלא של ממש .
אש התורה
 עלמעמד  הסנה נאמר "   "ויאמר אל תקרב הלם של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קדש הוא",  מהי אותה אדמת קודש ? רבנו בחיי מסביר," מלת אדמת סמוכה לקדש, והוא הר סיני שכתוב (תהלים סח) ה' בם סיני בקדש ועתה בתחלת נבואתו אמר לו אל תקרב הלום כי מלת הלום רמז לשכינה", מיקומו של הסנה היה לפי המדרש הר סיני בעצמו ממש , אם נקפוץ קדימה  למעמד הר סיני ,נראה שגם לבני ישראל נאסר להתקרב להר ," והגבלת את העם סביב לאמר השמרו לכם עלות בהר ונגע בקצהו כל הנגע בהר מות יומת", הספורנו מפרש," פן יהרסו אל ה' לראות ונפל ממנו רב ויערבבו שמחת האל בטמאם את המקום בפגריהם, ובהטילם אבל על קרוביהם, ולא תשרה שכינה עליהם".
הקב"ה היזהיר את בני ישראל ע"י משה שעם ישראל לא יעלו להר פן לא יוכלו לעמוד במראה ה" שהוא אש אוכלת , והמעמד יהפך לאסון , הדבר מתקשר  לקדושת בית הכנסת שהוא אמנם לא כמעמד הר סיני אך הוא מקדש מעט , בל נשכח שגם בבית המקדש היו איסורים שונים והתנהגות מתאימה למעמד המקום הקדוש , בדיוק כיום שאסור לנו לעלות להר הבית  מפאת קדושת המקום .
אש הסנה הבוער  סימלה שתי דברים , אחד את הסבל שבני ישראל עוברים כסנה שהוא צמח נמוך ושפל והוא כנפרף האש העבדות והצרות  , ה" רואה זאת , ובאותה אש הוא מעודד אותם , בכך שהוא מראה להם את האש הטובה , אש התורה האוהבת ומקרבת .
את הקב"ה אי אפשר  לראות כמובן ,  אך כאשר אנו לומדים תורה אנו  מתעטפים באותה אש שהייתה במעמד הר סיני , אשו של ה"  השמחה שאנו לומדים את תורת ה" בה כל מילה היא כאור של אש שמאיר בלימודנו עד לשמי מרום  , וכך אנו זוכים לראות את פני ה" ,אומנם לא במראה פיזי  ,אך רוחני שהרי כל המתפלל הרי הוא כמדבר עם ה" וכל הקורא בתורה הרי ה" מדבר עמו ,  רוצים לחזות באור ה" אור השכינה ?? רוצו ללמוד תורה , ותזכו בברכת השכינה! 
לע"נ סבתי היקרה גרציא מלוך בת מרים ז"ל 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע