chiddush logo

זית וזהב טהור

נכתב על ידי izik28, 26/2/2023

בסד
ד"ת לשבת פרשת והפטרת   תצווה זכור התשפ"ג

 זית וזהב טהור 
-----------------------------------------------------------------------------------
המילה זהב נמצאת הרבה בפרשות המשכן , בתורה היא מופיעה 208 פעמים, מה אומר לכם זהב ?
עושר כמובן , פאר ,גאווה , האם הכוונה בכל הביטויים הללו להחצין את היופי והפאר של המשכן? או יותר נכון , למה נועד כל העושר של המשכן ? הרי הקב"ה לא צריך אותו  .... השבת היא שבת זכור  בה אנו קוראים את פרשת עמלק  ,האם יש קשר  בין הזהב , הזית המופיע בראש הפרשה ועמלק?
"  ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלת נר תמיד", בעל הטורים מפרש," ואתה תצוה. לא הזכיר משה בזה הסדר משא"כ בכל החומש שמשעה שנולד משה אין סדר שלא הוזכר בה (חוץ ממשנה תורה) והטעם משום שאמר מחני נא מספרך אשר כתבת וקללת חכם אפי' על תנאי באה ונתקיים בזה. וכתב צוואה במנורה וכן בתמיד צו את בני ישראל לפי ששניהם נוהגים בכל יום ויש בהם חסרון כיס לפיכך צריך זרוז לכן אמר בהם לשון צוואה.
תצוה בגימטריה נשים צוה. רמז להדלקת הנר לנשים חובה בשבת:
ויקחו אליך. אבל אני איני צריך לאורה:
כתית. רמז ת"י ת"כ שנים יהא נוהג הדלקת המנורה:
להעלת. חסר ו' לומר שוי"ו נרות מכבים אותם אבל נר מערבי דולק לעולם:
למאור להעלות. בגימטריה חצי לוג שמן לנר:
נר תמיד. בגימטריה בשבת:".
נר התמיד שדלק בממשכן ובמקדש שלצערנו לא קיים היום ,  אולי לא דולק פיזית  ,אבל הוא דולק בנפש כל אחד  ואחת  הדבר מתקשר לזית  עליו מוסבר במאמרו של הרב לוי מנדלסון ," הזית נמנה כאחד הדברים שצריכתם גורמת לשכחת הלימוד, ובלשונו של התלמוד : "חמשה דברים משכחים את הלימוד . . והרגיל בזיתים". טעם שהוצע להשפעתו השלילית של הזית על כח הזיכרון היא העובדה ש"אילן זית – אין לו לב", כלומר, בשונה משאר העצים, גזעו של הזית חלול וריק במרכזו.
בפועל, לא נוהגים להתנזר מאכילת זיתים. ישנם רבים הנוהגים להוסיף שמן זית אל הזיתים, שכן בעוד התלמוד אומר שהזית גורם לשכחה, הוא מציין ששמן הזית הוא סגולה לזיכרון. אחרים מסתמכים על הפרשנות  האומרת כי סגולתו השלילית של הזית קיימת רק כאשר הוא נאכל חי, כמות שהוא, אך לא כאשר הוא כבוש או מבושל. פסיקה נוספת המסירה את החשש באכילת הזיתים קובעת כי כאשר מודעים לסכנה הנשקפת לזיכרון שבאכילת הזית וכיוצא בו, ומעוניינים לזכור בכל זאת – זכרונם אינו נפגע.
מנהג נוסף הכרוך בעלי הזית ונהוג בקרב עדות שונות הוא השימוש בהם כעטרה לראשו של החתן בעת חתונתו. מרירות הזית מבטאת את המרירות על חורבנה של ירושלים, כנאמר "אעלה את ירושלים על ראש שמחתי".
הדלקת החנוכיה בשמן זית
דין אחר הכרוך בזיתים הוא ההעדפה של שמן הזית דווקא להדלקת נרות חנוכה. העדפה זו מובאת כבר בתלמוד , שם מובאים דברי רבי יהושע בן לוי: "כל השמנים כולן יפין לנר [= ראויים להדלקה] ושמן זית מן המובחר", וכך נפסקה גם ההלכה – שיש עדיפות בהדלקה בשמן זית"
 הרב קשתיאל מסביר:  בפרשת תצווה מצווים בני ישראל לקחת שמן זית כתית למאור. ישראל נמשלו לפרי הזית. גם בספר ירמיהו שמתאר שנמשך העיקרי לעם ישראל הוא זית, זהו מהותו של ישראל "זית רענן יפה פרי טוהר".
במדרש מתארים את תהליך הקטיפה, כתישה, טחינה עד לייצור השמן. השמן נמצא גם בגלעין הפנימי. אין אף פרי שעושים לו כזאת כתישה. כך ישראל כמו זית נחבטים על ידי עובדי עבודה זרה, עושים תשובה ואז הקב"ה  נענה להם.
הגיבורים האלו מוציאים מאתנו את האיכות הפנימית שיוצאת לפועל לאחר יסורים. השמן אינו מתערבב בחומרים אחרים כך ישראל. השמן צף למעלה- 'בשעה שעושים רצונו של מקום ניצבים למעלה'. רק הייסורים מוציאים כזו טהרה זכה מעמנו.
המהרל כותב שלזית יש מעלה של קדושה. המשכן המלך והכהנים נמשחים בשמן. גם מאירים באמצעותו. אנו מעורבבים בחומר ורוח. איך מגיעים לכוונה טהורה כמו שמן זית?
לרצונו טהורים? משימה קשה. לכן הזית צריך כתישה. בתוך הגלעין יש שמן זך בלי פרי. שמן עטוף בקליפה, צריך לחדור אליו על ידי הסרת החומריות. כך ישראל. יש בכל אחד מישראל גרעין קטן עם כוונה טהורה. אנחנו לא מצליחים בעצמנו להוציא את זה מקרבנו ולהגיע למקום המזוקק.
זה נכון לאומה ונכון ליחיד. היסורים שחווינו עוזרים לנו לזכך את הרצונות שלנו. זה נכון גם ליחיד. יעקב שחווה הרבה יסורים ביקש ליישב בשלווה וקפץ עליו רוגזו של יוסף. הקב"ה מביא קשיים כדי להוציא את השמן הטהור מאתנו.
הקב"ה מנסה את הצדיקים. בודק. הכנת פשתן גם נעשית על ידי כתישה ככל שנותנים יותר מכות לפשתן היא 'משתמנת' זה לשון המדרש, משתמנת מלשון שמן.
כל קושי אמור לגרום לאדם להתרכז במטרה הפנימית. ככל שהייסורים יותר קשים יש השתבחות."
כמובן שאני לא מאחל לאף אחד או אחת יסוריים .... כאן אנו מגיעים לעמלק, שהוא רצה לעשות לעם ישראל מה שעושים לזית .. רק בכוונה רעה! את זאת עלינו לזכור , וזה מתקשר לזהב , שמות ישראל היו על אבני החושן שבט בינימין היה בצבע זהב ," וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי--תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם.", רבנו בחיי מפרש," שובצים זהב יהיו במלואותם. כלומר האבנים יהיו במלואותם משובצים זהב והכתוב יצוה שיהיו האבנים על הזהב והאותיות על האבנים, והיו שבעים ושתים אותיות כנגד שבעים ושתים שמות.
ויש בכאן התעוררות גדולה על מעלת התורה כי היא יקרה מפנינים וכל חפצים לא ישוו בה, כי מפני שהכסף והזהב חמדת בני אדם והאבנים היקרות למעלה מן הזהב על כן בא הכתוב לעורר כי התורה עולה על כל הקנינים כלם שהרי הזהב בסיס לאבנים היקרות והאבנים בסיס לאותיות, וכן דרך לעשות בסיס מן הנקלה לנכבד ואם כן האותיות עקר הכל שבהם נברא העולם שכל הקנינים נמצאים בו.".
ראשי תיבות " זהב " הם" זה הנותן בריא,  הכוונה של מי שתום תרומה או עוזר לזולת  וגומל חסדים הינו בריא בנפשו ויש  לו לב רחב , והוא כזהב , שהוא נראה כדבר היקר ביותר ,אבל ... בל נשכח את הפ"ס" , טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף" , עמלק מסמל את הרוע ,הגאווה המידה ש.. אני יותר טוב ממך ! אני הזהב! הזהב מופיע הרבה משכן ובמקדש לא מחמת מידת הגאווה .אלא כלימוד למידת הלב הרחב , מי שיש לו מידות טובות אומרים שיש לו  לב זהב ,  הפאר נועד ליפות לא רק את המשכן והמקדש, אלא אותנו ,  כריית הזהב קשה לא פחות מכתישת הזהב , כיסורים על עם ישראל האהוב במיוחד על שכנינו .. צבע הזהב הוא כנרות שבת , הבא להזכיר לנו את תורת ישראל , שהיא הדבר  היקר ביותר ! את זה עמלק ניסה להשכיח  הוא רצה לשמיד את ישראל רוחנית וגם גשמית .. אבל רוחנית קודם , הזהב בא להזכיר לנו להיות עם לה רחב אחד כלפי השני , וללמוד כיונה בפרשת נח "  אָמַר רַבִּי יִרְמְיָה בֶּן אֶלְעָזָר: מַאי דִּכְתִיב "וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ" - אָמְרָה יוֹנָה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, יִהְיוּ מְזוֹנוֹתַי מְרוּרִין כְּזַיִת וּמְסוּרִין בְּיָדֶךָ, וְאַל יִהְיוּ מְתוּקִין כִּדְבַשׁ וּתְלוּיִין בְּיַד בָּשָׂר וָדָם (עירובין דף יח/ב)",
בהפטרת פרשת זכור מופיע הפ"ס, "ויאמר שמואל החפץ ליהוה בעלות וזבחים כשמע בקול יהוה הנה שמע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים
כי חטאת קסם מרי ואון ותרפים הפצר יען מאסת את דבר יהוה וימאסך ממלך " המלבים מפרש, ",ויאמר שמואל החפץ לה'" וכו'. מבואר אצלי (בפירוש הספרא (ויקרא א, ג) בפסוק לרצונו לפני ה') כי יש הבדל בין חפץ ובין רצון, שהחפץ היא תכונה נפשיית, שיתאוה אל
דבר ויחשוק בו מצד תאות נפשו או חשקו אל הדבר, והרצון הוא תכונה מחשביית, שהגם שאין נפשו חפצה בדבר ירצה בו מצד טוב הדבר ושלמותו מצד היושר והראוי. והנה הבאת הזבחים אינם נרצים מצד עצמם, רק מצד שבם מקיים גזרת ה' ופקודתו, כמ"ש (ספרי פינחס, קמג) נחת רוח הוא לפני שאמרתי ונעשה רצוני. ולפ"ז לא נמצא בם חפץ, כי היה חפץ שלא יצטרך אל הקרבן, רק רצון, שכן רצה במחשבתו שיעשה רצונו. אמנם הדבר שהוא תכלית הזבח שהוא השמיעה בקול ה', בו חפץ ה' ויחשוק בו מצד עצמו (ועמ"ש בפירוש תהלות בפסוק (תהלים נא, יח) כי לא תחפץ זבח ואתנה). וז"ש החפץ לה' "בעלות וזבחים כשמע בקול ה'", ר"ל אחר שהשמיעה בקול ה' שהוא תכליתו של הזבח בו יחפץ ה' מצד חשקו אליו והוא נחת רוח לפניו, אולם הזבח הוא רק רצונו, שבו גלה רצונו וע"י יראה האדם כי יעשה רצון בוראו, וא"כ עקר החפץ הוא השמיעה בקול ה' שהוא התכלית, וממילא "הנה" מבואר כי "שמע מזבח טוב", שהשמיעה שהוא תכלית הזבח וה' חפץ בו מצד עצמו, טוב יותר מן הזבח שהוא רצון סתמי בלא חפץ",אז זיכרו  את רצון עמלק שהוא היצר הרע והכי חשוב זכור גם איש את רעהו ! ואת תורת ה"  ,ותאירו כנרות השבת  הטהורים כזהב , זהב השבת הטובה  .
אנצל במה זו להודות לה" על חי שנים של כתיבת דברי תורה כמעט מידי שבת וחג עד 120 שנה בע"ה  , דבר התורה הראשון היה בשנת תשס"ה לע"נ אימי מרגלית בת אסתר  זל" על המצבה שלה כתוב," עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון  " מצאתי בפירוש האור החיים הקדוש משהו מדהים שלא ידעתי עליו " עוז והדר זה משה ככתוב ומשה לא ידע כי קרן אור פניו"ותשחק ליום אלו אלו ליצני ישראל שמליצים אחריו ואומרים אפשר שהשכינה שורה על ידי בן עמרם? משה לא השיב להם מאומה ,אלא כיוון שאמר לו ה" להקים את המשכן התחיל שוחק עליהם שנאמר," ותשחק ליום אחרון "אמר להם בואו שנקים את המשכן , התחילו טוענין ובאים אצלו שנאמר " ויבאו את המשכן" כמה חכמים היום שם ובאו אצל משה ולא היו יכולים להקימו אלא אמר שלמה" רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה" ,כיון שלא הצליחו להקים את המשכן בא ומשה והקימו כיוון ששרתה עליו רוח הקודש ", ז באדר בוא החלה כתיבת דה"ת  הוא יום הולדת ופטירת משה רבנו זצ"ל  שיהיה מליץ יושר עבור כולנו , אני מודה שוב , לכל מי שעזר ועוזר לי להפיץ את כל דה"ת כברכת אבי ז"ל כן ירבו ד"ת! ובראש ובראשונה תודה  לקב"ה ולחרות היקרה שאודות לה  יוצאים כל פירות התורה הללו  כמו ילדים רו
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע