chiddush logo

פורים - ככיפורים ? ? ?

נכתב על ידי משה אהרון, 7/3/2023

 בס"ד.

 
פורים ככיפורים
=====================
 הצורך להשוות בין פורים לכיפורים הוא ניסיון מלאכותי, לצקת קדושה עודפת במקום שלכתחילה איננה. משוואות שכאלה, שביסודן מופרכות , גורמות נזק לשני האיברים של המשוואה.
 שנים אני מנסה להשתכנע שאולי בכל זאת למשוואה כאמור יש לה זכות קיום אפילו -כדעה.
 אך משום שמשנה לשנה המשוואה הלזו מתרוממת יותר ויותר, אני מבקש להשמיע גם את דעתי
 שבזה.
 בפורים של שושן  הייתה תשועת ביניים . לא סליחה מושלמת כיום הכיפורים הובילה לאותה התשועה .
 שהרי עצם המחזה הוא קרב נמשך מול עמלק  ובאותו הקרב הושגה לפי שעה סליחת ביניים ועל תנאי וזה העיקר . כל אימת שעמלק קם להשמיד הוא מבקש למעשה,לחבל בביטול הגלות, ובשיבה אפשרית לארץ .
  הוא מבקש לזנב בנחשלים שמתרפים ומבקשים לקבוע יתד בגלות . והנה התנאי של תשועת הפורים בדיעבד גם לא עמדה בתנאי כאמור . מרדכי שהיה רצוי רק לרוב הנוהה אחר ההצלחה.
 לא מינף את התשועה ואת כוחו  להשיב את צאנו לארץ אלא בחר בהמשך פירנוס של דברי הימים של מדי ופרס.
לכן עמלק חיכה למאבקים הבאים ולממש  את זממו עד להצלחתו הכמעט.
 מושלמת בהשמדת חצי עמינו בשואה האיומה של המאה העשרים.[אותה המכונה בתורה : "הרעה של אחרית הימים"
 במילים פשוטות אנחנו תלושים משתכשכים בתשועה היסטורית מינורית ומתעלמית מההמשך מסגירת המעגל עת אותו עמלק עלה שוב והפעם  גברה ידו לממש זממו.
 אז בחשבון כולל כפרת הביניים של פורים שהובילה אז לתשועה התגלתה בדיעבד  כלא אפקטיבית לא מינפנו התשועה לשוב לארץ מכורה .
ההפך כל הדינאמיקה של המגילה היא המשך חגיגת הגולה השטופה גם אומנם בקצה בשחיתות  מוסרית .
 אז איך אפשר בדיעבד לקום וליצור משוואה מופרכת שכזו .
 ולומר :"פורים ככיפורים". 
בזמן שנוצרה המשוואה כאמור עוד לא אירעה השואה . כאמור אותה הרעה של אחרית הימים הכתובה בתורה . אז אולי אז עדיין אפשר היה להשתעשע במשוואה שכזו .
 אבל כיום אחיי . אי אפשר להתעלם שאותו עמלק שבסוף המעגל הצליח ועלה בידו  לקיים לנו לבסוף את הנורא מכל  מן גזר דין הפוך של כפרה באמצעות כיליון.אז לשמחה זו מה עושה ועוד לרומם את פורים ככיפורים
 הדבר מזכיר כי בששת הימים  זכינו לניסי ניסים ולנתח העיקרי של ארץ ישראל  . נתפשנו לאופוריה של כוחי ועוצם ידי,לא פירשנו נכון את תמונת הגאולה .כיזבנו ואיכזבנו באה מלחמת יום הכיפורים  לדון אותנו ברותחים כמעט הושמדנו. כפסע אז היה אז בין המשך הישרדותינו לבין כיליון נורא . וגם מני אז מתקיים בנו :"וכיפר אדמתו עמו" שארץ ישראל מכפרת עלינו ביסורים בהקאתנו מכל חבליה וכבר נתחים מארץ ישראל  נלקחו מאתנו והדבר יימשך ......
 אז כל מי שאומר : "פורים ככיפורים " למעשה אומר  שבפורים ההוא התקיים לפני ה' תטהרו" בעוד 
 שלא רק לא נטהרו אז טהרה של ממש אלא הייתה כעין סליחה על תנאי כאמור .
אלא שלהוותנו גם לא התקיים העיקר של יום הכיפורים  :
"לפני ה'" [להיטהר]
 זו הסיבה שגם הקב"ה סובב כך ששמו לא יופיע במגילה .
 ראו גם הרשימה הקודמת  על הערפל אשר במגילה.
 חג שמח
 ובשורות טובות
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה