chiddush logo

עדות ה"- לע"נ הורי היקרים ,אברהם משה בן גרציא ומרגלית בת אסתר ז"ל

נכתב על ידי izik28, 29/3/2023

 סד 

ד"ת להפטרת שבת הגדול  לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא  ואימי מרותי מרגלית בת אסתר ז"ל

עדות ה"  [ או לא להחמיץ] 
-----------------------------------------------------------------------------------------------
בתחילת הפטרת שבת הגדול  מופיע פ"ס קשה שמתאים יותר לימים הנוראים ולא לערב פסח" , וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים ובנשבעים לשקר ובעשקי שכר שכיר אלמנה ויתום ומטי גר ולא יראוני אמר יהוה צבאות", המלבים מפרש ,  "וקרבתי", ר"ל מה שאתם מבקשים שה' ימצא בין בני אדם בזה"ז לשפוט את הצדיק ואת הרשע ולשלם גמולם ועונשם תיכף זה א"א להיות עד לעתיד שיגיע עת התקון ואז לא ימצא אף סוג וחטא קל כי באש ה' נשפט, ובזה"ז הוא עולם הבחירה והתמורה והנסיון וא"א להתנהג בדרך זה, אולם בכ"ז הגם שעם עובדי ע"ז אני נוהג בדרך ההסתר ועולם כמנהגו נוהג ויש רשעים מצליחים עד עת קץ שאז אשב לשפוט כל הגוים, בכ"ז "אליכם אקרב למשפט" גם קודם זמן העתיד, ועז"א "וקרבתי", שמורה על שיקרב קודם הזמן הרחוק, ועל הכוונה שמשפטיו על ישראל לא יהיו רחוקים מהם כמו מן האומות ע"א, והגם שלא יהיה באופן שיהיה לע"ל שיצרף אף סיג קל וחטא קטן, בכ"ז "והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים" וכו' שהם עבירות חמורות, ע"ז אהיה עד ממהר קודם הזמן העתיד הרחוק, וזה מטעם שלא אוכל לעזוב אתכם מלענוש אתכם עד שתתמלא הסאה שאז תכלו לגמרי,".
הקב"ה מזהיר את ישראל לבל יתמידו בהליכה בדרכי המצרים שעסקו בעבודה זרה זנות או בגזל , אלא ילכו בדרכי התורה הערבה לנו מאוד , כידוע בערב פסח אנו מבערים את החמץ , חלק מהפירושים משווים אותו לשאור שבעיסה או היצר הרע האשם בכל שכן הוא מאד ואנו בשר ודם ולא נוכל לו אלא עם ה" עוזר לנו , שריפת החמץ היא כשריפת היצר הרע , אך ...אנו אוכלים את החמץ כל השנה.. אז  למעשה אנו אוכלים את היצר הרע כל השנה?? הרב גד ליאור  מסביר," על פי הפשט, המצה היא בצק שלא החמיץ, ואנחנו אוכלים אותה על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ. בפן הרוחני, הדבר מרמז על כך, שכאשר אבותינו יצאו ממצרים - הם לא התמהמהו ולא התחילו לחשב חשבונות. אם הם היו מתחילים לחשוב, היו מתמהמהים ושואלים את עצמם איך בדיוק יצאו עכשיו למדבר אחרי שהיו עבדים. אם היו עושים כך, היו מחמיצים את השעה. הם הבינו שאין זמן לשאול שאלות, אלא לצאת עכשיו. כך גם יש זמנים בחייו של אדם, שאם הוא יתחיל לשאול יותר מדי, לברר ולחפור - הוא יחמיץ את השעה. לפעמים יש התעוררות משמים להוציא את האדם מהעבדות שלו, לכן הוא צריך לנצל את השעה של האור שמאירים לו מלמעלה, ולעשות מיד את הפעולות המתבקשות, אפילו אם הוא לא מבין אותן עד הסוף"
אותו  אור קשור בפ"ס ," . אז נדברו יראי יהוה איש אל רעהו ויקשב ה" וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו ליראי ה"  ולחשבי שמו ", מצודת דוד מפרש,"  אז נדברו יראי ה'" - בזה ישוב על אמריהם כלומר הנה דעו כי אז כששמעו יראי ה' דברי הרשעים ההם המעוררים ספיקות ותלונות נדברו גם הם איש אל רעהו כנושאים ונותנים בדברים האלה עד שמצאו בדעתם כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול וה' הטה אוזן להקשיב אמריהם ושמעם ויכתבם על ספר להיות זכרון לפניו ליראי ה' ולאותן החושבים רוממות שמו למען לא יקופח שכרם לעתיד וכמ"ש ובעת ההיא ימלט עמך כל הנמצא כתוב בספר (דנייאל י"ב)".
אבי ז"ל החסר לי מאוד ברך אותי תדיר בברכה," כן ירבו ד"ת" , הוא ראה כל דבר תורה ראשון , לעיתים תיקן והעיר אך לעולם לא פסל שום ד"ת אלא שמח שמחה גדולה בכל ד"ת שיצא לאור ממש 
 התמוגג! מאושר , את אותה הרגשה  הקב"ה רוצה להרגיש  , לשמוח בקיום המצוות שלנו , את השכר אנו נקבל ממנו ביד רחבה  , ערב פסח ,עם ישראל יוצאים לחרות רוחנית וגשמית  , כל כתיבת דבר תורה היא כיציאה לחרות התורה , את אותה יציאה לחרות אנו צריכים להרגיש בכל מצוה אותה אנו מקיימים, לשם כך יצאנו ממצרים , לעבוד את ה" בארץ הבחירה ללא פחד או מורא משום אדם ! רק מהקב"ה ! את כתיבת דברי התורה את הנבט הראשון שהצמיח את עץ דברי התורה  אני חייב לקב"ה ולמישהי מאוד מיוחדת ,  שמה ידוע לקב"ה והוא לא מקפח שכר שום בריה . ותודה כמובן לכל שאר מפיצי דברי התורה!!  חג כשר  שמח וכשר  


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע