chiddush logo

תשפ׳ד

נכתב על ידי izikm18, 8/9/2023

בסד 
דבר תורה להפטרת ראש השנה תשפ׳ד לע״נ יעקב בן רבקה ז״ל מאת יצחק מלוך 
תשפ׳ד 
=============================================================
ראשי תיבות של תשפ׳ד הם ,תהיה שנת פדיון ,המילה פד משמעותה תחבושת רפואית , החובשת ומרפאת את פצעי האדם , בשני ההפטרות יש קשר לעניין רפואת האדם , בהפטרת היום הראשון של רה״ש ישנו פסוק ,״ ה׳ ממית ומחיה מעלה שאול ויעל ״ ,בהפטרת היום השני מופיע הפ״ס״ ״ כי פדה ה׳ את יעקב וגאלו מיד מחזק ממנו " כמו גם ״ אל תדברו גבוהה גבוהה״ , חנה רצתה בן ,המשכיות .כמו שכל אשה רוצה ,ראיה מרחל אמנו ״ הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי ״ , חנה נדרה נדר שכאשר יולד לה ולבעלה בן היא תקדיש אותו לעבודת ה׳ ,ואכן הקב״ה שמע את תפילתה אחרי שנות עקרות רבות והיא ילדה בן , היא למעשה נתנה את המקרופון לאלוקים .. היא השליכה את רצונה על ה׳ ,או למעשה עשתה עמו תנאי , תן לי בן והוא שלך , הקב״ה הוא הרפואה שלה , והוא אכן עמד בהסכם , הפסוק השני מדבר על הצלת אדם חלש מחזק ממנו שאת הפס מפרש המלבים ,שיפדנו מצרותיו . 
במדרש מסופר שארבעים שנה לפני שנולד שמואל הנביא, יצאה בת-קול משמים והכריזה ש"עתיד לעמוד צדיק אחד ושמו שמואל". הודעה זו נודעה והתפרסה בעם ישראל ו"כל הנשים היולדות בנים - קראו בשמותם שמואל", ו"היה הבת קול מתמיד, וכך היו הנשים יודעות שלא נולד שמואל עדיין", והם המשיכו לתת את השם שמואל. ו"כשנולד שמואל בן חנה, פסקה הבת קול וידע כל ישראל כי נאמן שמואל לנביא".
אמרו חז"ל ש"כל אותן הבנים שאימותם קראו לילדיהם "שמואל" זכו לנבואה, והן הן חבל הנביאים המתנבאים. זהו פירוש הפסוק: "שמואל בקוראי שמו", מפני שנקרא שמם שמואל - נתנבאו". רבותינו גדולי המוסר מלמדים ממדרש זה את כוחו של הרצון. בזכות רצונן של הנשים ללדת את הצדיק שמואל, זכו שבניהם יהיו נביאים.
גדולתו של שמואל הנביא: לאחר מותו של עלי, הנהיג שמואל את ישראל. הוא שפט את העם באמונה וסבב בערי ישראל מדן ועד באר שבע ללמד ולשפוט את העם. מנהיגותו של שמואל התאפיינה בכך שהוא נהג לתור בין הערים והעיירות, על מנת להיות זמין לציבור להתדיינות בפניו וללימוד התורה, ולא המתין לבואם של המתדיינים אל מקום מגוריו.
שמואל הנביא יסד בית דין קבוע ברמה. בית דין זה מוזכר במקומות שונים. על בית דין זה מובא במסכת מכות כי היה אחד משלושה מקומות בהם הופיעה רוח הקודש.
על פי הברייתא שבמסכת בבא בתרא, שמואל הנביא כתב את ספר שמואל (עד למותו. הקטעים שאחר מותו, ובעיקר ספר שמואל ב, נכתבו בידי גד החוזה ונתן הנביא), וכן את ספר שופטים ומגילת רות.
במספר מקומות נזכר שמואל כנביא בולט במעלתו. בספר ירמיהו מובאים דברי ה': "אִם יַעֲמֹד מֹשֶׁה וּשְׁמוּאֵל לְפָנַי אֵין נַפְשִׁי אֶל הָעָם הַזֶּה", ובתהילים מצויין שהוא שקול כנגד משה ואהרן: "מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ קֹרִאים אֶל ה' וְהוּא יַעֲנֵם". חז"ל מבארים את הפסוק כך: "שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם, לומר לך: ירבעל בדורו כמשה בדורו, בדן בדורו כאהרן בדורו, יפתח בדורו כשמואל בדורו".
אך היה יכול להיות מצב ששמואל לא היה עומד ברצונה של אימו ? מה אז? אך הוא הלך בדרכי אביו ואמו וגמל חסד לקב״ה שבזכותו הוא בא לעולם , כמו אדם שידור נדר ,שיוולד לו בן הוא ילך ללמוד בישיבה ויזכה את הרבים בתורת ה׳ , ראש השנה הוא סגולה לזרע של קיימא , וידוי אישי ערב חג ויום הדין ,הקב״ה הוא עדי ,טרם פטירתו של אבי ז״ל הבטחתי לו שיוולד לי ולנוות ביתי המיועדת בן בע״ה ר
נקרא לו אברהם משה  , מתוך תקווה שהוא יחל בדרכי סבו ז״ל אביו ואימו שיחיו, ערב יום הדין ,הקב״ה , המקרופון שלך לבשורות טובות למענך נטו ! אמן ושנה זו שהיא מעוברת תהייה רפואה לכל מכאובי הנפש והגוף לכולם ! שנה טובה מתוקה ומבורכת לכל מתפללי היכל יהודה  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע