chiddush logo

מדוע איימה רחל בהתאבדות?

נכתב על ידי ilan sendowski, 13/9/2023

   (ולא מה שלמדנו)


לאחר שללאה נולדו ארבעה בנים, ורחל לא הצליחה להכנס להריון, היא באה ליעקב ואומרת לו, "הבה לי בנים, ואם אין  מתה אנכי" (בראשית ל א). כמובן שההצהרה הזאת היתה מפחידה מאוד והראתה את סערת הרגשות של רחל.

 

יעקב שומע ונבהל מאוד. הוא חושב שרחל, אשתו היפה והאהובה, בנוכחות עדים, מאיימת בהתאבדות, ומאשימה אותו שהוא לא רוצה להכניס אותה להריון, ושהיא חושדת בו שהוא שופך את זרעו בחוץ, וזאת כדי שהיא תשאר צעירה ויפה, כי יש לו מספיק בנים מלאה. יעקב פחד שרחל תתלונן ללבן שהוא מענה אותה. נאמר, "ויחר אף יעקב ברחל" (ל ב), שזה ממש כעס רצחני, ומיד, יעקב מאשים אותה שאלוהים מנע ממנה פרי בטן כעונש (על חטא), והוא לא יכול לעזור לה (ל ב).


ייתכן שיעקב חשב שרחל דורשת ממנו לקנות או לחטוף תינוק מהשוק בשבילה. רק בהמשך ניתן להבין שזאת לא היתה כוונתה, הן היא לא תבנה מברכת אלוהים לאברהם וזרעו מתינוק כזה


יעקב היה צריך לשמור על רגשותיו ולחכות שהיא תגמור לדבר, ולא לקפוץ לתוך דבריה ולחשוף את אופיו ומחשבותיו

 

רחל לא נבהלת ולא בורחת. לאחר שיעקב גמר את דבריו, רחל מצביעה על בלהה שפחתה, שעמדה לידה, ומסבירה בעדינות ליעקב חמום המוח, "הנה אמתי בלהה, בא אליה ותלד על ברכי, ואבנה גם אנכי ממנה" (ל ג).

 

סביר שרחל רצתה לעשות כפי ששרי העקרה עשתה, כאשר היא נתנה את הגר שפחתה לאברם, כדי שהגר תביא לאברם בן יורש, וזאת לפי חוק חמורבי מספר 146.

 

אז נשאלת השאלה, מדוע רחל הבהילה את יעקב בהתאבדות?

 

סביר שרחל חשבה ארוכות איך היא תשכנע את יעקב לבוא אל בלהה, והיא החליטה שיעקב עלול לסרב מסיבה כל שהיא להתרחק ממנה ולהמנע מהנושא בעתיד. היא לא יכולה לקחת את הסיכון שהוא יסרב וישבע בשם אלוהים, כי אז יהיה קשה יותר לשכנע אותו לשנות את דעתו. לכן היא איימה עליו מראש שהעניין רציני, והוא חייב לשמוע בקולה, אחרת הוא יאבד אותה. ואכן כאשר נולד בן לבלהה, רחל מזכירה את הדייון הזה, ושמחה להצהיר, "וגם [יעקב] שמע בקולי" (ל ו) ולא סרב.

 

אז מדוע שיעקב יסרב?

  

1   בלהה היתה שפחתו האישית של לבן, וסביר שהיא היתה גם הפלגש שלו. במידה ויעקב ישכב איתה, זה כאילו שהוא שוכב עם פלגש חתנו, ומראה אדונות ושלטון על חתנו, כפי שעשה אבשלום לפלגשי דוד.

 

2   כאשר לבן נתן את בלהה לרחל נאמר, "לה לשפחה" (כט כט), כלומר היא חייבת לשרת רק את רחל, ואסור לאחרים להשתמש בה, לכן רחל השתמשה במילה "הבה לי" (ל א), במשמעות: 'כל מה שבלהה תעשה זה רק בשבילי.'

 

3   יעקב יכול לחשוב, שאם אלוהים מונע ממנה הריון, אסור לו להתערב. כך גם יעקב חיכה בסבלנות עד שאלוהים פקד אליו לשוב לכנען, ואחר כך ללכת לבית אל, ובהמשך לרדת למצרים.

 

4   יעקב הבין שאם הוא יבוא אל בלהה, תוך זמן קצר, למען שיויון, גם לאה תביא לו את זלפה, ויהיו לו יותר מדי הרבה נשים וילדים, כאשר הוא מפחד שעשו אחיו יהרוג "אם על בנים" (לב יב).

 

5   יעקב יכול היה לחשוב שילדי לאה יתנכלו לבניו מהאמות, ותווצר מלחמת אחים. כך קרה כאשר יוסף הביא דיבה רעה על בני הפלגשים (לז ב), וזה גרם לאחים לרצות להרוג את יוסף (לז כ).

 

6   יעקב יכול היה לחשוש שרחל תשנה את דעתה והיא, כשרה, תדרוש ממנו לגרש את האמה ובנה למדבר, ועוד יותר גרוע, שאלוהים יפקוד עליו כשם שאלוהים פקד על אברהם, שמעכשו והלאה 'כל אשר תאמר אליך אשתך, שמע בקולה' (כא יב). יעקב לא הבין שהזכות שניתנה לשרה, עברה לרבקה כאשר יצחק נתן לה את אוהל שרה, ומאז היא עוברת לכל אישה יהודייה.

 

7   רחל רצתה שיעקב יראה את בלהה היפה, ויראה שהיא מוכנה למלא את תפקידה בכבוד ובנאמנות. ובאותו הזמן, לאחר האיום, יעקב לא יעיז לעשות פנים חמוצות לבלהה ולגרום לה לסרב להשתתף. בהיפוך, כך עשתה רבקה כשהיא כיסתה את פניה כדי למנוע מיצחק לראות אותה אחרי מסע במדבר, ולהביע דעה שלילית עליה (כד סה).

 

לאחר שיעקב שמע את האיום של רחל, והבין את תוכניתה, הוא הסכים ללא מילה, בא אל בלהה באוהל רחל, ורחל קיבלה בן ליעקב מבלהה.


 אילן סנדובסקי

מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר   מגילת ההיפוכים                         AMAZON   אופיר ביכורים    ע-ברית   

2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי          מנדלי

   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע