chiddush logo

יעקב וישראל - מדרש שמות

נכתב על ידי משה אהרון, 31/12/2023

 בס"ד.


יעקב וישראל - מדרש שמות .
------------------------------------.

בספר בראשית.
-------------------.
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה, יַעֲקֹב וּבָנָיו:  

כָּל-הַנֶּפֶשׁ לְבֵית-יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה

 
בספר שמות :
---------------
וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה:  אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ .

הפרדס.
---------------
 תמוה לכאורה מה מצאה התורה למנות שמות בני יעקב פעמיים :
פעם בירידתם למצרים [פרשת ויגש].
ופעם נוספת בפתח פרשת שמות.
 אלא,שכל גלות וכל גאולה, נכנסים אליהן  בשמות הנכונים והראויים, 
שהשם הוא תבנית המהות והייעוד......
 לגלות מצרים ירדו בני יעקב  בתבנית של השם :"יעקב" .
ובגאולה משתנה שם זה לשם הייעודי והגאולי של : "בני ישראל"
 שכך כתוב בירידה למצריים :   "כל הנפש הבאה ליעקב מצריימה יוצאי חרכו".
 לאמור : שכל הנפש שירדו למצריים ירדו לגלות,למצות כאמור 
 את המהות של השם : "יעקב".כשם ש"נדבק" לגלות 
[ראה גם שהמלאך שינה השם יעקב לישראל דווקא עם שובו מהגלות לארץ]
 וכאילו לחזק עוד יותר עניין זה,נכתב בפרשת שמות  לאמור :  
"הבאים מצריימה את יעקב"
 דהיינו בני יעקב ירדו למצריים למצות כאמור מהותית את הגלום בשם :"יעקב".
 ואכן לאחר הפתיחה כאמור בספר שמות, עת הניצה אורה של הגאולה.
 התורה החלה "משתמשת", יותר ויותר
 בשם : "בני ישראל".

 משה אהרון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע