chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וארא

נכתב על ידי אורן מס, 12/1/2024

 

 מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וארא


שמות ו,ג: וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁדָּי; וּשְׁמִי יְהוָה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם: האם ה' לא נודע לאבות בשם ה-ו-י-ה, הרי שמו נזכר בספר בראשית מאות פעמים (ובתורה כולה 1820 פעמים)? רש"ר הירש: "לדעת שם ה' פירושו להבין את דרך הנהגת ה', ששם זה (י-ה-ו-ה) מורה עליה. הבנה זו לא ניתן להשיגה בשלמות אלא מתוך הניסיון המשותף של כל הדורות, אולם האבות עמדו רק בראשית התקופה".


ו,יב: הֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לֹא-שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם: מה משמעות 'ערל שפתיים' לעומת 'כבד פה'? רש"ר הירש: "הביטוי ההוא (כבד פה) מציין כבידות גרידא באיברי הדיבור, ואילו 'ערל' הוא אחד שאין לו כל שליטה ביכולת הנתונה לו באופן טבעי, וכך אומר משה: אף אם אתגבר על כבידות איברי הדיבור שלי, עדיין יחסר לי כוח הדיבור בפועל, המילים הנכונות אינן עולות על לשוני".


ז,ג: וַאֲנִי אַקְשֶׁה, אֶת-לֵב פַּרְעֹה: מה משמעות הלשונות אקשה, אכבד, אחזק? רש"ר הירש: "קשה – להיות מוצק, לא לקלוט רשמים ולא להיות מושפע משום דבר. כבד – להיות בעל משקל, מתקשה לזוז ממקומו, אחד שהדברים לא נוגעים אליו... חזק – להיות איתן, לעמוד בפני כל כניעה, להתנגד במתכוון לכל השפעה שמטרתה לעשותו נוח להשפעה".


ז,טו: לֵךְ אֶל-פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר, הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה, וְנִצַּבְתָּ לִקְרָאתוֹ: מה משמעות חלוקת המכות (על ידי רבי יהודה) לשלוש קבוצות דצ"ך עד"ש באח"ב? רש"ר הירש: "לשתי המכות הראשונות בכל קבוצה – קודמת התראה ברורה, ואילו השלישית בכל קבוצה ... באה ללא התראה, משמע מכאן שהמכה השלישית באה כעונש, על כך שלא התייחסו כראוי לשתי המכות שקדמו. עיון מדוקדק יותר מגלה הקבלה בין שלוש קבוצות אלה לבין שלוש הבחינות היסודיות של גלות מצרים, אשר הגאולה באה לבטלן: גירות (דם, ערוב, ברד), עבדות (צפרדע, דבר, ארבה), עינוי (כינים, שחין, חושך)... כל אחת משלוש קבוצות מכות אלה נועדה לרפא את המצרים מרעיון השווא, שיש להם הזכות להטיל על הישראלים גרות, עבדות ועינוי. דצ"ך ... שליטת ה' על המים והארץ , עד"ש ... שליטתו על התושבים ... בא"ח ... שליטתו באוויר המקיף את הארץ ויושביה".


ט,א: כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִים, שַׁלַּח אֶת-עַמִּי, וְיַעַבְדֻנִי: מה משמעות הדיוק 'אלוהי העברים' ו'עמי'? רש"ר הירש: "פרעה ראה את ישראל כרכושו. סבור היה שמכיוון שהם גרים הרי הם נתונים בידו על פי דין. לכן נאמר 'אלוקי העברים' ו'שלח את עמי' ... על ידי מובטחות זכויותיהם האנושיות".


ט,כט: כְּצֵאתִי אֶת-הָעִיר, אֶפְרֹשׂ אֶת-כַּפַּי אֶל-יְהוָה; הַקֹּלוֹת יֶחְדָּלוּן, וְהַבָּרָד לֹא יִהְיֶה-עוֹד, לְמַעַן תֵּדַע, כִּי לַיהוָה הָאָרֶץ: מה משמעות הפסקת המכה (יחדלון, לא יהיה עוד) על פי רצון ה'? רש"ר הירש: "האות הבולט ביותר לכוח ה' הכול-יכול ... המציג אותו ... השליט בן החורין על מעשה ידיו ... זה הרוח בה מקדש היהודי את ... השבת. העולם הלא-יהודי, מתוך ניגוד נטול מחשבה, חוגג ביום ראשון. ההשקפה המחשיבה את העולם כתוצאה מכוחות טבעיים, תוכל אולי להסביר את היום הראשון של הבריאה, אך אין ביכולתה להסביר מדוע הייתה 'שבת הבריאה' ... (הרי) עדיין קיימים אותם כוחות בוראים של הטבע. משום כך ייסד ה' את השבת, שבה פסקה הבריאה, ולא את ימי הבריאה, כעדות נצח לבורא".


שבת שלום, שבת של ידיעת שם ה', עבדות לה' בלבד, שמירת שבת כהכרה ביכולת ה' להפסיק, שבת בה ייווכח שזכינו לניצחון מוחץ על אויבינו. אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע