פרשת אחרי מות - קדושים – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת אחרי מות - קדושים – מפירוש
"שפתי כהן" לתורה
אחרי מות
ויקרא
טז,א-ב: וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי
אַהֲרֹן--בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-יְהוָה, וַיָּמֻתוּ. וַיֹּאמֶר יְהוָה
אֶל-מֹשֶׁה, דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ: ש"כ:
"וכי אין אנו יודעים שהיו שניים ... ובני אהרן ...אהרן אחיו של משה
. אלא כך אמר ה' למשה: תדע שאיני נושא פנים לשום אדם, לא משום חוכמתו ולא משום
אביו ולא משום קרובו ... אפילו שהם שניים – לא עמד להם זכותם לומר זכות תרי עדיף
מחד, אף על פי שהיו צדיקים ... לא עמד להם זכות אבות (בני אהרן) ולא זכות
משה אחי אביהם ... אם כן מה יעשה מי שאין לו לא זכות עצמו ולא זכות אבות –
מכאן ילמדו ויכשירו מעשיהם, ולא יאמרו ה' ותרן". כל אדם אחראי למעשיו, לזכותו
ולחובתו, בלי קשר לייחוסו ולחכמתו.
מבחר גימטריאות: כל אדם = מלאך (עם האותיות); אהרן
אל אהל מועד = זה להוציא משם כף ומחתה.
קדושים
יט,ג: אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ: מדוע
הפנייה היא אל 'איש' ולא לבן? ש"כ: "לומר שאם נעשה הבן איש, אתם
אביו ואמו תיראו, כיצד תיסרוהו שלא תשימו מכשול, פן יבוא (הילד) לידי הכאה
וקילול".
מבחר גימטריאות: זכר = ברכה; בני עמך = אלו הן בני
לוי; שיבה = יצר טוב; אתננה לכם = ירושלים.
שבת שלום, מזל טוב לנכדי בר המצוה יונתן אליה, ולי – ליום הולדתי הע"ג,
ולבני נהוראי בן הט"ו, ששבת של זכויות עצמיות וחינוך מופתי, ושנחזיר את כל
חטופינו, אורן.
***
מביאור הרב אביגדור נבנצל לפרשת קדושים
יט,יח: לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ,
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: איך אדם באמת יכול לאהוב כל יהודי,
אפילו שהוא גורם לו צער? הרב נבנצל: "איך אדם אוהב את עצמו? בדרך כלל
אדם 'קרוב אצל עצמו', מפני שבקלות הוא מעביר על פשעיו וחסרונותיו ומפליג במעלותיו,
וכך יש להסתכל על כל יהודי – להסתכל רק במעלותיו ולא לחפש חסרונותיו".