כנפי יונה- סוד התפילה
3/6/2025
חומר למחשבה
פעמים רבות אנחנו מתפללים שוב ושוב ואף במשך תקופה ארוכה על דבר מסוים ואין אנו נענים.
במצב כזה עולות לכולם שאלות: אולי איננו ראויים? אולי גרם החטא? אולי פגענו במישהו?
אך האמת היא, שאף אחד מאיתנו לא יודע מדוע ה' לא מקבל את תפילתנו ולא עושה את רצוננו.
במשקל השיקולים הללו עולות בדרך כלל שתי תמיהות: אם הדבר נגרם בגלל החטא, או שמא מפני שאיננו ראויים מספיק.
אך כמעט אף אחד לא מעלה בדעתו את האפשרות שה' לא מקבל את התפילה לטובתנו.
כדי להבין זאת טוב יותר, נתבונן בדרכי אבותינו כיצד הם התפללו, ולעיתים נענו ולעיתים גם לא נענו. נביא לכך דוגמאות.
תקציר
בסוף פרשת חיי שרה התורה מסכמת את חייו של אברהם אבינו:
> "ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי מאת שנה ושבעים שנה וחמש שנים" (בראשית כ"ה, ז').
מתי אם כן נפטר אברהם ?
הכתוב בפרשת תולדות מגלה לנו את יום מותו, ואף את הסיבה שבגללה מת טרם זמנו:
> "ויזד יעקב נזיד ויבא עשו מן השדה והוא עייף" (שם כ"ה, כ"ט).
רש"י על אתר אומר: "והוא עייף – ברציחה, כמו שכתוב בירמיהו: 'כי עיפה נפשי להורגים'" (ירמיהו ד', ל"א). עד כאן לשון רש"י.
כלומר, "עייף" כאן הכוונה כי רצח, וכך גם בירמיהו "עייפות" היא תוצאה של מעשי רצח.
המשך הכתוב:
> "ויאמר עשו אל יעקב: הלעיטני נא מן האדום האדום הזה כי עייף אנכי, על כן קרא שמו אדום" (בראשית כ"ה, ל').
רש"י מפרש: מהו "מן האדום האדום הזה"? אלו עדשים אדומות. ואותו היום מת אברהם.
ומדוע מת אברהם ?
מסביר רש"י: הקדוש ברוך הוא קיצר חמש שנים מחייו כדי שלא יראה את נכדו יוצא לתרבות רעה.
עד כאן התקציר.
עתה קל יותר להבין מדוע לא נענה יצחק מיד על תפילתו, למרות שהתפלל שוב ושוב.
הכתוב אומר:
> "ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא, ויעתר לו ה' וַתַּהַר רבקה אשתו" (בראשית כ"ה, כ"א).
כמה זמן נמשכה תפילתו של יצחק ?
הכתוב מספר (בפסוק שלפני כן):
> "ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה", וכאשר נולדו יעקב ועשו נאמר:
> "ויצחק בן שישים שנה בלדת אותם" (שם כ"ה, כ"ו).
אם כן, יצחק מתפלל במשך עשרים שנה, והתפילה אינה נענית.
יש לשים לב שלשון "ויעתר" איננה סתם תפילה, אלא הפצרה כך מבאר רש"י: "אני לא זז מכאן עד שתתקבל תפילתי".
השאלה היא: האם רק באותו רגע עתר, או שמא עתר לאורך כל עשרים השנים ועדיין לא נענה? ועל פניו, נראה שאכן כך היה.
עתה נשיב תשובה שמניחה את הדעת:
ננסה לצייר סיטואציה
אילו היה יצחק נענה ביום הראשון שהתפלל, והיה נולד עשו כבר אז היה בא לעולם עשרים שנה קודם, כשהוא כבר רשע.
אם כך, כאשר קיצר הקדוש ברוך הוא חמש שנים מחייו של אברהם וזאת כדי שלא יראה את נכדו יוצא לתרבות רעה, רוצח, גוזל וגונב
הרי שאם היה עשו נולד עשרים שנה קודם, היה צורך לקצר מחייו של אברהם 25 שנה.
ולכך לא הסכים הקדוש ברוך הוא. ולכן לא התקבלה תפילתו של יצחק במשך עשרים שנה.
מסקנה:
אין לנו הבנה בחשבונותיו של הקדוש ברוך הוא.
ומכאן, כאשר אמר ה' לאברהם: "התהלך לפני והיה תמים" הכוונה היא: לך בתמימות, באמונה, גם כשאינך מבין כי שׂכרך גדול מאוד.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה.
לע"נ הרב הגאון רבי מאיר ניסים מאזוז בן כמסנא.
לע"נ אבא יקר חיים ברבי והיקר בנימין קרעי בן חביבה ת.נ.צ.ב.ה
יהודה קרעי בן נג'ימה וחביבה בת פלילה. דוד סבן בן סולטנא ושמחה בת פלילה.
חתאתו יעקוטה כאיו בן שמחה, ג'רייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בן יעקוטה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)