chiddush logo

כנפי יונה- פרשת שלח לך

18/6/2025

 פרשת שלח לך


לזכות חיילי ישראל, ה' עליהם יחיו, בים, באוויר וביבשה, 

וכן לכבוד אנשינו הגיבורים במוסד, בשב"כ ובמערכת הביטחון, 

ברוך ה' על הניסים אשר ראינו, ועוד נראה בעז"ה עד שייפול עמלק של דורנו בלא תקומה. אמן.

בפרשה נאמר: 

"וישלח אותם משה ממדבר פארן על פי ה', כולם אנשים, ראשי בני ישראל המה".

כתב רש"י: כולם אנשים כל "אנשים" שבמקרא לשון חשיבות, ואותה שעה כשרים היו.

ואכן, צריך להבין את דברי רש"י, שהרי חז"ל אמרו: אין "אנשים" אלא צדיקים. 

מדוע אם כן לא כתב רש"י צדיקים, אלא כשרים?

יתרה מכך, יש מקומות שכתוב בהם "אנשים" 

ולא מדובר בצדיקים, כגון "שני אנשים עברים ניצים" (שמות ב, יג), והכוונה לדתן ואבירם, אשר בהמשך נצטרפו אל מחלוקת קורח ועדתו.

עם זאת, ברוב המקומות שכתוב בהם "אנשים", אכן מדובר בצדיקים.

ובכל זאת, רש"י דייק לכתוב "כשרים היו" דווקא, באותה שעה שבה בחר בהם משה.

ולא כפי שסבורים בטעות, שהמרגלים נפלו ממדרגה גבוהה של צדיקות אלא מתחילה לא היו אלא כשרים.

לפיכך נבין שרש"י, 

במילה אחת בלבד "כשרים" סידר את כל פרשת המרגלים, והעמיד את ההבנה על מקומה המדויק.

שהרי משה רבנו לא שלח אנשים סתם, אלא אנשי מקצוע, מרגלים מומחים, ראשי שבטים, שנבחרו לתפקיד מודיעיני-צבאי מובהק, ביניהם כלב בן יפונה ויהושע בן נון.

ואותם אנשים שנבחרו ראשי בני ישראל המה נועדו לשוב עם מידע לצורך תכנון מלחמה בארץ כנען.

הדברים מבוארים בגמרא סוטה (דף לד ע"א), על הפסוק "ויכרתו זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים ומן הרימונים ומן התאנים".

מקשה הגמרא: 

אם כבר נאמר "במוט", מדוע גם "בשנים"? אמרת מוט אמרת שניים, אלא בשתיים שני מוטות, וכוון שאשכול הענבים היה כבד היה צריך עוד שתי מוטות 

ומבאר רבי יצחק, וכן מפרש רש"י, שנשאו את אשכול הענבים בארבעה מוטות היינו שמונה אנשים,

עוד אחד נשא רימון ואחד תאנה הרי עשרה.

ומכאן שדווקא יהושע וכלב, משום כבודם, לא סחבו כלל.

וזה מורה, שרק הם היו בדרגת צדיקים, והיתר כשרים בלבד, כנאמר לעיל.

אם כן, יש לשאול מה גרם להם להוציא דיבת הארץ?

כפי שהתבאר, משה רבנו בחר בהם כאנשי מקצוע, ולאו דווקא כמנהיגים צדיקים; 

אם כן יש מקום לשאול מדוע הוציאו דיבת הארץ רעה ?

תשובה : כאשר הבינו המרגלים כי תפקידם זמני, חששו לאבד השפעתם

ומכאן טכסו עצה להשאיר עצמם במעמדם ובחרו להוציא דיבה.

ולכן דייק רש"י בלשונו: "כשרים היו באותה שעה", ולא נאמר צדיקים.

דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה

לעילוי נשמת מורנו הרב הגאון רבי מאיר מאזוז בן כמסנא זצוק"ל . 

לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה. בנימין קרעי בן חביבה

לע"נ יהודה קרעי בן מג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בן סלטנה שמחה בת פלילה. ג'רייה את מסעדה

חתאתו יעקוטה כאיו בן שמחה

יהודית חיים דוד בן יעקוטה. 

סימה בת שפיקה איציק בן שפיקה
 
לעילוי נשמת גבורי ישראל בכללם 

תומר גרימברג 
ארנון זמורה
רועי נהרי
אביב מגן
אברהם בראון
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע