יסורים ממרקים עונותיו של אדם - יסורין - לא הם ולא שכרם
נכתב על ידי אביהו ח, 27/7/2025
*"היום בתניא"*
א' אב
תניא "אגרת התשובה"
המשך פרק י"א (עמוד 200)
שנה פשוטה
?
*"וחטאתי נגדי תמיד":*
לאור המבואר לעיל, שבהגיע החוטא ל"תשובה עילאה" הוא חייב לחיות עם האמונה והבטחון שה' סלח לו כבקשתו. צריך להבין, מדוע צריך בעל התשובה להמשיך ולראות את החטא תמיד לנגד עיניו? מהי אפוא התועלת שיכולה לצמוח בתחושה התמידית של "חטאתי נגדי תמיד"?
על שאלה זו מדבר רבנו בסוף פרק י"א.
...
*הבאור הנשלל:*
אין לומר, שהכוונה ב"חטאתי לנגדי תמיד", היא, שבעל התשובה יגיע למצב שבו הוא יהיה "תמיד עצוב ונבזה חס ושלום" בעיניו.
שהרי בפסוקים הבאים בפרק כהמשך לפסוק זה נאמר: "תשמיעני ששון ושמחה" (= סליחת החטא, רש"י). "ורוח נדיבה תסמכני" (=תסמכני ברוח הקדש ובאופן של נדיבות).
ברור אפוא, ש"חטאתי נגדי תמיד", אינו נועד להביא לידי עצבות תמידית. (שכן, מקומו של הלב הנשבר הוא, כמבואר לעיל פרק ז', בעבודה הנדרשת להוציא את ה' תתאה מהגלות. אבל בהגיע האדם לתשובה עילאה, אין יותר מקום לללב הנשבר ממצבו).
…
*"נגדי":*
המילה "נגדי", מהווה את נקודת המפתח להבנת התועלת בתחושת "חטאתי לנגדי תמיד".
*"נגדי"* פירושו *מרחוק* - והפסוק מורה לבעל התשובה שבו אנו עוסקים (שכבר מזמן אין רוח הטומאה מלפפתו): שאינו צריך לחוש את החטא כאילו הוא עוד קרוב אליו. אולם, לאידך, גם אינו צריך למחקו מזיכרונו (שהרי אחרי הכל, הוא לא הגיע למדרגת הבינוני של התניא). אלא לראותו תמיד "לנגדו" בלבד (דהיינו מרחוק).
זכרון החטא באופן זה, יביאהו לכמה דברים טובים, כגון:
*א.* "לבלתי רום לבבו, ולהיות שפל רוח בפני כל האדם".
*ב.* אם ידוע לו שנכשל בעבירות שה"יסורים ממרקים" אותם, יהיה בכוחו לקבל בשמחה את כל המאורעות הבלתי רצויים המתרגשות ובאות עליו, בין מן השמים ובין על ידי הבריות - "וכל המעביר על מידותיו" (בקבלו את הייסורים בשמחה, ואינו בא בתלונות, לא כלפי חברו ולא כלפי הבורא). הנה, בזה הוא מסיר את הפגמים שנשארו מחטאו "ומעבירים לו על כל פשעיו".
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
*"היום בתניא"*
ב' אב
תניא "אגרת התשובה"
פרק י"ב, סיום האגרת
שנה פשוטה
?
*השמחה ביסורי הגוף:*
בתחילת פרק י"ב, מוסיף רבנו ומבהיר, ש"טובה גדולה (בכמות) ועצומה (באיכות) לנפש החוטאת", נעשית על ידי השמחה שהוא מגלה בקבלו את יסורי הגוף שבעולם הזה - שהשמחה (שבקבלת היסורים) היא הפועלת, הן את נקיון הנפש, והן את החזרת הנשמה לשרשה ולדבקה בה' כפי שהיה מצבה לפני החטא.
עם השמחה ביסורי הגוף: הוא זוכה למרק את נפשו כבר בעולם הזה, מירוק, שבעקבותיו הוא יכול להתעלות בעבודת ה' ולקבל את קרבתו יתברך בלימוד התורה בקיום המצוות ובתפילה. וכן, הוא מציל את נפשו מהמירוק שבגהינום (הקשה יותר באין ערוך).
...
*מעט למטה כהרבה למעלה:*
רבנו מוסיף, כי מעט היסורים למטה, ממרקים ומזככים את הנפש כהרבה יסורי הגיהנום שלמעלה.
להבנת ענין זה, מובאים כאן מספר דוגמאות, שבהם משתקף הקשר ההדדי שבין המטה למעלה: כיצד מהרבה למעלה נמשך מעט למטה (כדוגמת הילוך השמש למעלה והצל הנפעל למטה). וכיצד המעט למטה מעורר הרבה למעלה (כדוגמת הקרבנות ומעשה המצוות למטה והנפעל על ידם למעלה). וכן כידוע מה שאמרו רז"ל, ש"המקדש עצמו מעט מלמטה, מקדשים אותו הרבה מלמעלה".
"וככה הוא גם בעניין שכר ועונש": האדם במעשיו הרעים, יוצר לעצמו את יסורי הגיהנום למעלה. והקב"ה בחסדו, מחליף עם היסורים הקלים למטה, את היסורים הרבים של מעלה.
*דברי סיכום לאגרת התשובה*
_החלק השלישי שבתניא, שהוא כנגד חומש ויקרא_
כפי שאנחנו רואים, באגרת התשובה לא בא בעל התניא לעורר את האדם לתשובה. אלא הוא מציג לפני מי שכשל בעוונו לאחר שעלה בדעתו לחזור למוטב, את מסלול התשובה הבסיסי.
החל ממצות התשובה מהתורה, שבה הוא מקבל על עצמו לבל ישוב עוד לכסלה, והוא מתקן את פריקת העול שפעמה בו. המשך, ב"וידוי ובקשת מחילה". והמשך, בבחינות השונות שב"תשובה תתאה", שבהם הוא מעביר ומנקה מנפשו את רוח הטומאה שדבקה בו.
ולאחר מכן, התעסקותו באופנים השונים של "תשובה עילאה". שבה, בתחילה, הוא מחזיר את נפשו האלוקית (המלובשת בגוף) ומחברה לשורשה שממנו נותקה. ובשלבים מתקדמים יותר, זוכה בעל התשובה למירוק הנפש, הן בעולם הזה (שיהיה מרוצה וחביב לפניו כקודם החטא), והן למירוק הנפש מיסורי הגיהנום (שכל בואם לא נועד אלא לאפשר לנפשו לקלוט את הגילויים הנעלים שבגן עדן).
לימוד מושגים בסיסים ביהדות מתוך אגרת התשובה של האדמור הזקן זיעא :
עבודת השם בשמחה, יסורים ממרקים כל גופו של אדם, תשובה עילאה, תשובה תתאה, בדרך שאדם רוצה ללכת בה מוליכין אותו והבא לטהר מסייעין לו
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535932
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)