chiddush logo

כח הדיבור , אותיות התורה , עברית שפה אלהית , צורת האותיות

נכתב על ידי אביהו ח, 12/8/2025

 




לימוד הקדמה של הנושא - מושגים בסיסים ביהדות ראו נא בספר שיעורים בספר התניא :




https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535913



*"היום בתניא"*

י"ד אב

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק ה', קטע שני, (עמוד 214)

שנה פשוטה


?



*החומר והצורה באותיות הדבור:*


נקדים, שככל דבר שיש בו חומר וצורה, עצם החומר של הדבר והצורה האופינית לו. כך גם באותיות הדיבור ניתן להבחין, בין חומר האותיות (וחיצוניותן), לבין צורת האותיות (ופנימיותן).

וכמבואר במקום אחר, ש *"צורת האותיות"* למשל מתיחסת אל *"כח הדיבור"* (אל האותיות כפי שהן עדין בנפש בכח). ואילו *"חומר האותיות"* מתיחס אל *הדיבור בפועל* (שבו, האותיות הנמשכות מהנפש, מתפשטות ומתלבשות בהבל ובקול הגשמי היוצא מהריאה ופוגע בחמשת המוצאות, שכתוצאה מכך מתקבלים האותיות בפועל).

והנה, *"גשמיות האותיות" היוצאים מחמשת המוצאות, אין נמשך בהם מ"עצמיות האותיות שבנפש", אלא רק הארה בעלמא מ"צורת האותיות" (הבאה בדרך הכאה על ה"מוצאות").*


...

*אותיות הדיבור שלמעלה:*

ומדברי רבנו בקטע השני של האגרת, עולה: שלעומת האותיות המהוות את העולם הבא, שהן בבחינת "צורה ופנימיות" ומקורן בחכמה עילאה. הנה, האותיות המהוות את העולם הזה, הן בבחינת "חומר וחיצוניות" ומקורן הוא בה' תתאה (האות ה' האחרונה שבשם י-ה-ו-ה).  וחז"ל, באומרם ש *באות ה' נברא העולם הזה,* התכוונו לומר, שהאות ה' (הרומזת להבל היוצא מהלב), היא המקור לחומר ולגוף האותיות שמהם נברא העולם הזה.



*"היום בתניא"*

ט"ו אב

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק ה ,קטע שלישי, (עמוד 214)

שנה פשוטה


?





*תוספת הבהרה:*


בקטע הקודם התבאר, *שהאות ה' שממנה נברא העולם הזה,* היא בחינת ההבל היוצא מהלב (הנחשב כמקור לחומר ולגוף האותיות הנשמעות בפועל בחמשת המוצאות) - כך שאת האות ה' הזו שבה נברא העולם  *ניתן ליחס לספירת המלכות שהיא ה' תתאה.*

והנה, על פי המובא בקבלה, *האותיות י' וה' בפסוק "כי בי-ה (ה' צור עולמים)" רומזות על בחינת החכמה (י) והבינה (ה)* - ובהתאם מובן, שכונת רז"ל בדרשתם על הפסוק הזה שבאות ה' נברא העולם הזה, היא ל *אות ה' העליונה שענינה בינה* (ואיך זה מתישב עם המבואר לעיל)?

מסביר אדמו"ר הזקן, שאין כל סתירה בין הדברים. שכן, *הה' העילאה* (הבינה), היא  השורש לאות *ה' תתאה* ("מלכות" מקור חומר האותיות שבדבור בפועל) - כך שניתן ליחס את בריאת העולם הזה, גם לאות ה' עילאה וגם לאות ה' תתאה (ולמעשה, לפנינו שני שלבים בהמשכת החיות מטה לעולם הזה).

...


כמבואר במקומות שונים בתניא, העולם נברא בדבורו יתברך. ובפרטיות יותר, *"בעשרה מאמרות נברא העולם"* (מהמאמר בכללותו, מתיבותיו ומצירופי האותיות שבו).

והנה, בסוגרים המרובעים שבסוף הקטע, מפנה אותנו אדמו"ר הזקן לעין ב"לקוטי אמרים חלק ב'" (שהוא שער היחוד והאמונה) בפרקים יא-יב - שהלימוד שם יאפשר לנו "להבין מעט מזעיר ענין ומהות אותיות הדבור באלוקות, שאין לו, לא דמות הגוף ולא דמות הנפש חס ושלום".

ורבנו ממליץ ל"עיין שם" - שכן, בודאי העיון בדברים המבוארים שם, יש בהם כדי להוסיף אור במבואר כאן.


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 




*"היום בתניא"*

ט"ז אב

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק ה' (עמוד ק"ח)

שנה פשוטה


?



*"אך ביאור הענין"*:


לכאורה צריך להבין, הרי מלבד גן עדן (העולם הבא) שנברא באות י', הרי כל העולמות וההיכלות גם העליונים נבראו באות ה', ולמה הדגישו חז"ל בדבריהם על העולם הזה דוקא  שהוא נברא באות ה'?

נזכיר שבאותיות ישנן שתי בחינות, *גוף האותיות והאור הנמשך על ידם*.

והנה,  בנוגע למה שאמרו חז"ל שבאות י' נברא העולם הבא, מהמבואר לעיל עולה,  שאימרה זו מתיחסת לשתי הבחינות הללו שבאותיות, ששניהם נמשכים מהאות י'.

ואם כן ברור, שגם העולמות העליונים וגם עולם העשיה, שונים במהותם מהגילוי שבגן עדן. אבל צריך איפה להבין, *במה שונים העולמות העליונים מהעולם הזה, שחיות שניהם נמשכה מהאות ה'?*


...

*המיוחד בעולם העשיה:*


רבנו מדגיש,  שהאור הנמשך בעולמות העליונים ובהיכלות שבאצילות בריאה ויצירה (אף שהוא נמשך על ידי האותיות שגופם הוא מבחינת ה' תתאה), הנה, *"הוא מפנימיות האותיות הנמשכות מחכמה עילאה".*

ולעומת זה, בעולם העשיה, לא רק גוף האותיות הוא מה' תתאה, אלא גם *האור הנמשך בהם הוא מבחינת ה' תתאה* (כנאמר "ה' תתאה מקננת בעשיה").

ולכן, דוקא על עולם העשיה, שגם התהוותו בפועל היא על ידי גוף וחומר האותיות מה' תתאה, וגם האור הנמשך בו הוא מה' תתאה (המשכה שהיא אופינית לעולם הזה בלבד), עליו אמרו רז"ל *"שעולם הזה (הוא אשר) נברא בה'"*.


...

*החיות שבעולמות העליונים:*


כאמור לעיל, למרות שבאופן כללי, ריבוי העולמות והמדרגות באצילות בריאה יצירה ועשיה, מתהוים  על ידי אותיות הדיבור שמקורם הוא ה' תתאה. בכל זאת, האור הנמשך ומתגלה בכל אחד מהם הוא שונה. וכמודגש בסוף הקטע (הרביעי) שלפנינו בשם תיקוני הזהר, *שלעומת האור הנמשך באצילות בריאה ויצירה שהוא מהאותיות י'ה'ו', האור הנמשך בעשיה הוא מה' תתאה* (הרי שבזה בולט ההבדל המהותי שבין עולם העשיה, לשלשת העולמות הגבוהים ממנו).


...

*השגת הנבראים באלוקות:*


מצב זה שבו גילויי האורות שהקב"ה השקיע בעולמות אינו שוה בהם. מוצא את ביטויו  בהבדל שבאופן השגת הנבראים הנמצאים בעולמות השונים.

כך, *שהמלאכים* והנשמות וכל הנמצאים בעולמות אצילות בריאה ויצירה. בדרך כלל "כולם בעלי חכמה ודעת ויודעים את בוראם, מפני היות חיותם מפנימיות האותיות הנמשכות מבחינת חכמה עילאה".

ולעומת זה, ב"עולם  הזה השפל" (עולם העשיה), שונה המצב.

וכדוגמת בני אדם, שיש *אדם* שמסוגל לקלוט דברי חכמה, ויש *אדם* שמסוגל לקלוט רק "מילי דעלמא". הנה, כך גם "העולם הזה השפל עם הנבראים שבתוכו" הוא "קטן מהכיל ולסבול" את האור הפנימי המאיר בעולמות העליונים. אלא רק את *ההארה וההשפעה שבחיצוניות הדיבור, הנקלטת בחומר ובגוף האותיות* (שהוא הבל הדיבור העליון, ה' תתאה, כנ"ל).


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון











להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה