פרשת השבוע - עקב
"לְמַעַן
עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ"
(דברים
ח, טז)
"יש
אתערותא דלעילא ודלתתא... ואמרו ז"ל: "פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני
אפתח לכם כפתחו של אולם", כי על האדם להתחיל בבחינת היראה, והשם יתברך
משלים לו הרבה בבחינת האהבה.
ולפעמים
מוצאים אנו שהשם יתברך משפיע מלעילא גם בלי ההקדמה מלתתא - השפעת אהבה ודביקות בלי
הקדמת היראה, כגון: בחינת גאולת מצרים... ובעניין זה יש סוד גדול... אתערותא דלתתא
יש לה קיום, ואמרם ז"ל באבות (ג,
ט): "כל שיראת חטאו קודמת לחוכמתו, חוכמתו
מתקיימת", שזוכה בדין על ידה בכל המובטח לו, פתחו של אולם בעד פתחו של
מחט. ולכן נחשב לאדם כשלו גם כל העושר הרוחני הבא לו מלעילא בגלל הנקודה
הקטנה של יראת שמים שלו שהיוותה "פתח המחט" שלו, וכיוון שכל זה שלו הוא,
אם לא יפקירנו בעצמו אין נוטלין אותו ממנו.
אבל
מה שבא מלעילא בלי הקדמת דלתתא אינו ניתן אלא בבחינת רצוא ושוב, נותנים לו לאדם
הארה למען יבחין את האמת, ואחר כך נוטלים אותה ממנו כדי לנסותו אם השיב אל ליבו מה
שהבחין כבר. "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הכהן",
הרי זו בחינה מלעילא, ותכיף אחר כך (שמות
טו, כב-כד): "וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר
וְלֹא מָצְאוּ מָיִם... וַיִּלֹּנוּ הָעָם" ואיך נכשלו בזה? לאחר שאותה
הכרה מלעילא נסתלקה, העמידם השם יתברך בניסיון לראות אם יעמדו בו על ידי מה שהשיבו
אל ליבם מהגילויים הקודמים.
וכן
כתוב (דברים ח, טז): "לְמַעַן
עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ", פירוש: כדי
שתקנה מדרגותיך בעבודה עצמית... כך היא דרך הנהגתו יתברך כשמשפיע גילויים שהם בלי
הקדמת אתערותא דלתתא. והטעם ברור, כי כל עניין העולם הזה הוא לאפשר לאדם לקנות
עולם הבא שלו, על ידי בחירתו ועמלו, ועל כן מן ההכרח הוא שיסלקו את ההשפעה הבאה רק
מלעילא, וייתנו לו אפשרויות לקנות את המדרגה בעצמו על ידי עמדו בניסיון".
מרן אליהו אליעזר דסלר זצ"ל בספרו: "מכתב מאליהו"
(חלק ב)