chiddush logo

סימן שלה סעיפים א ו ב מצילים אוכלים בשבת

נכתב על ידי מכלוף מיכאל , 17/8/2025

 בס''ד

סימן שלה סעיף א

לגבי חבית שנשברה

לפי הטור -מצילים ממנה מזון 3 סעודות אפילו בכלים הרבה,

לפי הבית יוסף -מצילים ממנה מזון 3 סעודות ואפילו בכלים הרבה,
שאילו באחד מזה אמרנו שכמה שצריך מציל,
ואומר לאחרים בואו והצילו לכם -כל 1 מציל מזון 3 סעודות. 

הר''ן כתב -משנתנו שמצילים סל מלא כיכרות,
והביא בשם רבנו ישעיה מטראני -שאומר לאחרים בואו הצילו לכם -מצילים
הם אפילו בכלים הרבה,
לגבי בעל הבית חוששים מתוך שהוא בהול על ממונו,
אם נתיר לו יבוא לאתות דרך רשות הרבים,
אבל במי שזוכה מן ההפקר שלא ממונו אין לחוש לכך.

לפי שולחן ערוך -מצילים ממנה מזון 3 סעודות
(פירוש לפני אכילת ערב) אפילו בכלים הרבה,

(בתוספת שבת -שהיין מצוי בדרך לשתותו בכל היום משאר המשקים שלא ביוקר כל כך, ושותים כל היום -יכול להציל יותר שאין קבע לשתייה)

שאילו בכלי 1 אפילו מחזיק 100 סעודות -מציל, מי אומר לאחרים בואו והצילו לכם (גם כן מזון 3 סעודות).

לפי הרמ''א -ויש אומרים -לגבי חבית שנשברה שבהול ואם יציל חוששים שיתקננה,

(אבל אם ניסדק ועשה טיף טיף שלא בהול כל כך -מותר להציל בכלים לקלוט לצרף וכתב כאן שבא להשמיענו שיכול להציל אפילו בכלים הרבה)

ויש אומרים -שכל זה לא מדובר אלא להציל מחצר לחצר

(היינו אפילו לחצר אחר שערב עמו, ומשום שכיון שלוא מקורה דומה קצת לרשות הרבים וגזרו שאם נתיר בכלים הרבה מתוך שהוא בהול ישכח שעכשיו שבת ויביאם דרך רשות הרבים)

אבל לבית אחר שערב עמו -מצילים בכל עניין.

הט''ז מפקפק בזה שגם גבי הדלקה אין דין זה מוסכם
והאליה רבה -מישבו,
אך לעניין להוציא לחצר שלו שלא צריכה לערוב כלל
גם הט''ז מצדד שיש להקל להציל בכל עניין

לפי המשנה ברורה -ואין חילוק בין שנשברה ולא נשפך עדיין לגמרי על הארץ
ובין שנישפך כבר על הארץ
שבכל זה חששו חכמים שאם נבוא להתיר להציל בכלים הרבה יותר מי 3 סעודות,
מתוך שהוא בהול לחזר אחר כלים הרבה יביאם גם גן דרך רשות הרבים או שיבוא לתקן החבית שנשברה,

ויש סוברים -כשנשפך מהחבית לגמרי על הארץ, אז לא שייך שהוא בהול להציל, כיון שכבר נעשה (וזה לפי תרומת הדשן)
ואפשר שיש להקל כן בזמננו שלא מצוי אצלנו רשות הרבים.

בתרומת הדשן -שלא מתיר כי אם לשאוב ולישפוך כל מה שצריך כי אם לתוך כוסות קטנות, וכיוצא בזה שלא יעשה כיום חול שאין דרך כן ביום חול
וכשמשנה ממעשה של יום חול לא חוששים שיבוא לידי מלאכה דאורייתא

לפי הטור -ובלבד שלא יספוג -שלא ישאב היין בספוג להחזירו לכלי אפילו יש לו בית אחיזה -שאין לחוש לסחיטה
ולא יטפח בשמן -להכניס בו כף ידו ולקנחה בשפת הכלי (משום שעושה ביום חול).

לפי הבית יוסף -לפי התוספות -שאפילו אם יש לו עור בית אחיזה -שאין חשש לסחיטה -גם כן יהיה אסור,
הטעם כמו שאומרת הגמרא -שלא יעשה כדרך שהוא עושה ביום חול.

לפי הרמב''ם -ובלבד שלא יספוג ביין או יטפח בשמן, שאם יעשה כדרך שהוא עושה ביום חול -שמא יבוא לידי סחיטה.

לפי שולחן ערוך -ובלבד שלא יספוג -שלא ישים הספוג במקום היין לחזור ולהטיפו -גזרה שמא יסחוט, ואפילו אם יש לו בית אחיזה שאין חשש סחיטה -אסור,
שלא יעשה כדרך שהוא עושה ביום חול,
ולא יטפח בשמן להכניס ידו ולקנחה בשפת הכלי.

סעיף ב

נשברה חבית בראש גגו

לפי הטור -מביא כלי ומניח תחתיה ובלבד שלא יביא כלי אחר ויקלוט לקבל מן הקילוח באוויר לאחר שירד מן הגג,
ולא יביא כלי אחר ויצרף אותו לראש הגג.

לפי הבית יוסף -הטעם בגמרא -גזרה שמא יביא כלי דרך רשות הרבים,
ואמרנו מצילים סל מלא כיכרות,
והטעם רב שזבי לרב חסדא ודרש - ובלבד שלא יביא כלי שהוא מחזיק יותר מ 3 סעודות,
אמר לו רב נחמן בן יצחק לרבא -מה הטעם ?
אמר לו -שכתוב ובלבד שלא יביא כלי אחר ויקלוט כלי אחר ויצרף כלי אחר הוא שלא
אבל בזה מנה כמה שצריך מציל.

הסמ''ג והתרומה -כשמציל באחד מנה מציל באיזה עניין שירצה,
כלומר אפילו קולט או מצרף וטעם
שכיון שלא התרת לו להציל אלא בכלי 1 עוד אין לחוש למידי.

לפי שולחן ערוך -מביא כלי (וכיון שהוא כלי 1 אפילו מחזיק 100 סעודות -מציל)
ומניח תחתיה
ובלבד שלא יביא כלי אחר ויקלוט לקבל מן הקילוח באוויר לאחר שירד מן הגג ולא יביא כלי אחר ויצרף אותו לראש הגג.

לפי המשנה ברורה -שמתוך שהוא מחזר אחר עוד כלים חוששים שישכח שעכשיו שבת ויביאם גם כן דרך רשות הרבים, וכל זה מדובר ביותר מי 3 סעודות,
אבל ב 3 סעודות -יכול להציל אפילו בכלים הרבה ואפילו ליקלוט ולצרף, ובאמת יותר מי 3 סעודות -אסור להציל בכלים אחר אף בלי קליטה וצרוף
אלא שדרך אגב כתב שכן דרך להציל בקילוט וצרף
(כן כתב בתוספת שבת).

החידוש הוקדש:

ולעילוי נשמת שרה בת מרים
ולעילוי נשמת מרסל ניצה בת דיאמנטה
לרפואה שלמה ולאריכות ימים
סאסי חואט כהן בן פורטונה
מדלן זכרי בת תמר רשל

ולעילוי נשמת מכלוף מרק בן עליה
ניסים בן מסודי
אברהם בן איטו

מלאי ההקדשות לחידוש זה מלא נכון להיום,
נא בדוק בימים הקרובים האם ניתן להקדיש שוב.
לחילופין, ניתן להקדיש חידוש אחר
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע