chiddush logo

כנפי יונה- פרשת ניצבים - ערב ראש השנה

16/9/2025

 פרשת נצבים - ערב ראש השנה. 


שנה טובה ומתוקה לכל הקוראים הקבועים ולכל בית ישראל.

להצלחת חיילי ישראל במלחמה ה' יתן להם עוז וגבורה להכריע את אויבינו בני עמלק ימח שמם ויאבד זכרם. אמן. 

אכתוב על מצוות תקיעת שופר בברכה אומרים לשמוע קול שופר, המצווה לשמוע ולא לתקוע. 

אכתוב על מנהג הסימנים שנוהגים לעשות בשני הימים של ראש השנה. תפוח בדבש וכו. 

הפרשה 

אתם נצבים היום כלכם לפני ה' אלהיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם וכל איש ישראל : 

כתב הרמב"ן : טעם אתם נצבים היום לפני ה' אלהיכם. שאתם עומדים ומזומנים לפני השם כדי לעמוד בבריתו. 

כי לקבל את התורה בביאורה (תורה שבעל פה) נאספו אליו. עיין שם עוד בדברי הרמב"ן. 

פרשת נצבים תמיד סמוכה ליום המשפט שנאמר 

היום הרת עולם היום יעמיד במשפט כל יצורי עולם אם כבנים אם כעבדים וכו 

הנה הרב הגאון אדרת אליהו רבנו יוסף חיים. הקיש מנצבים ליום המשפט ראש השנה. 

כפי שאמר וזה לשונו. סמיכות הפרשה ושמרתם את כל דברי הברית הזאת וכו אתם נצבים היום לפני ה' אלהיכם. 

יובן בס"ד ידוע מה שכתבו חז"ל  כי ישראל נידונים בראש השנה ביום ואילו אומות העולם נידונים בלילה וכו.

תקנו חז"ל התפילה לפי הסדר שהיא מלכויות זכרונות ושופרות  ובפרט כי המה (ישראל) יודעי תרועה ועל ידי התקיעות שתוקעים בזה מתקנים כל העולמות וכו עיין שם באורך. 

תקיעות השופר בראש השנה היא עיקר מצוות היום, שהיא מצוות עשה מן התורה ! 

שנאמר יום תרועה יהיה לכם. 

מרן הרב עובדיה יוסף זצל אומר בשם הרב סעדיה גאון שהביא עשרה טעמים למה תוקעים בשופר בראש השנה

להזכיר את קול השפור מה שהיה במעמד הר סיני בקבלת התורה. שנאמר "ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד משה ידבר וה' יעננו בקול"  (יתרו פרק יט פסוק יט) 

שופר הוא לשון שיפור רוצה לומר שפרו מעשיכם

שנאמר "אם יתקע שופר בעיר והעם לא יחרדו" (עמוס פרק ג' פסוק ו) 

טעם נוסף כמו שנאמר בגמרא תקעו לפני בשופר של אייל ואני זוכר לפניכם עקדת יצחק

ועוד טעמים נוספים אבל הטעם האמיתי מדוע תוקעים בשופר בראש השנה זה רק הקדוש ברוך יודע.. 

אנחנו מצווים לקיים מצוות עשה מן התורה לעורר רחמי שמים ולזכור לנו זכות עקדת יצחק 

הילכות תקיעת שופר לפי מרן הראשל"צ רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל זיע"א. 

לפני תקיעות השופר מברכים שתי ברכות ברוך אתה וכו לשמוע קול שופר

ברכה שניה ברכת שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. 

לא אומרים י"ג מידות רחמים ולא תחנון בראש השנה כדי לא להזכיר עוונות ולא לתת לקטגור עילה בתביעה שלו נגדנו

שאם תזכיר עוונות וכל החטאים שאתה מצטער שעשיתה יכול המקטרג לומר רבונו של עולם, הרי כתוב הודאת בעל דין כמאה עדים 

אם כן הוא מודה שחטא בכל החטאים שעשה ולכן תעניש אותו חלילה וכו לכן לא אומרים תחנון

בנוסף הא כתיב בכסה ליום חגינו ראש השנה הוא גם חג ויום טוב והוא גם יום הדין יום המשפט. 

אדם שהוא שומע דרך מכשיר שמיעה האם הוא יכול להיות התוקע בבית הכנסת ולהוציא את הציבור ידי חובה ? 

תשובה : אם הוא שומע אפילו מעט בלי מכשיר, ומכשיר השמיעה רק מגביר את הקול אז זה בסדר ויכול להוציא את עצמו ואת הציבור ידי חובה

אך אם הוא לא שומע כלל בלי מכשיר זה נקרא שהוא חירש ולכן אינו יכול להיות התוקע בבית הכנסת כי הוא בעצמו פטור ואינו חייב.  

גם אם הוא מדבר אך אינו שמוע גם אינו יכול להוציא את הציבור ידי חובה כי המצווה לשמוע קול שופר והוא בעצמו פטור ולכן גם אסור שהוא יתקע לציבור. 

התוקע חייב לעמוד בין בתקיעות מיושב בין בתקיעות מעומד.

נשים פטורות לשמוע קול שופר, כל מצוות עשה שהזמן גרמן נשים פטורים כמו שופר לולב וכו 

אך אשה שקבלה על עצמה בכל שנה לשמוע קול שופר ושנה אחת אינה יכולה להגיע לבית הכנסת כי היא אחרי לידה וכו 

היא מבקשת שמישהו יבוא ויתקע לה בבית.. ההלכה היא שהתוקע יכול לתקוע לה אך לא יברך על תקיעת שופר וברכת שהחיינו. יתקע לה בלי לברך כי היא פטורה ממצוות תקיעת שופר.

אך לאדם חולה או זקן והוא מבקש שהתוקע יבוא אליו הבית לתקוע לו 

יברך את שני הברכות לשמוע קול שופר וברכת שהחיינו ואפילו שבירך בבית הכנסת רשאי שוב לברך בבית החולה

ילד לפני גיל בר מצוה אינו יכול להוציא את הציבור ידי חובה כי הוא לא בר חיוב עדיין. 

סימנים של ראש השנה בשני הלילות ומנהג ישראל לאכול סימנים. 

הסדר כך. עושים קידוש של חג המופיע במחזור ראש השנה (אחרי תפילת ערבית)

אחרי הקידוש עושים נטילת ידיים ומברכים על נטילת ידיים 

עושים ברכת המוציא לחם מן הארץ, אוכלים שיעור של פרוסת חלה כ 30 גר מהחלה

אחר כך אומרים ברכה על התמר ואומרים על כל סימן וסימן יהי רצון

הסימנים 

לוקח שני תמרים, (תמרים של השנה צהובים או מעג'ול כפי שהוא אוהב) 

מברך על התמר בורא פרי העץ טועם מעט ועל התמר השני אומר יהי רצון שיתמו אויבנו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו (לכוון על חמאס ואיראן וכל אויבי ישראל)

וכן כל הסמנים רימון תפוח בדבש שתתחדש עלינו שנה מתוקה וכו וכו 

כל הסימנים קרע וכרתי ורוביה וסלקא וכו אומרים יהי רצון על כל סימן ובסוף ראש כבש למנהג הספרדים 

ואומרים יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב 

כפי המופיע במחזור של ראש השנה

כל הסימנים האלה נועדים לסמן טוב לקראת השנה החדשה והוא הטעם לכך. 

לא מברכים על הכרתי והרוביה וכל הירקות האלה כי עשינו ברכת המוציא וזה פוטר את כל הירקות ואומרים רק יהי רצון

רק על התמר מברכים בלבד ומכוונים על הרימון ועל כל הפירות התפוח בדבש וכו

אכילת חריף בראש השנה

יש החוששים לאכול חריף בראש השנה ונוהגים בשני הימים של החג לאכול רק מתוק שיבושם להם

אך מי שאוהב חריף שיאכל בשמחה ואל יחשוש לזה כלל, כי התחלנו את השנה במתוק תמר רימון תפוח בדבש  ולכן אוכל חריף בהנאה.

שבת שלום שתפו כמה שאתם יכולים ותבוא עליכם ברכת שנה טובה ומתוקה

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה 

לע"נ מורנו הרב רבי מאיר מאזוז בן כמסנא זצוקל זיעא

לע"נ אבא חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה

יהודה קרעי בן נג'ימה חביבה בת שמחה. דוד סבן בן סולטאנה . סבתא שמחה בשבוע הבא יום שני יום פקודת שנתה מי שיכול לומר משניות יבורך מפי עליון שמיתה בת פלילה. 

חתאתו יעקוטה כאיו בני שמיחה. ג'רייה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בני יעקוטה

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה

לע"נ כל גבורי ישראל שנפלו במלחמות ישראל על הגנת הארץ

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה