chiddush logo

מזמור שיר חנוכת הבית לדוד

נכתב על ידי אמרי שפר, 8/12/2025


מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד

מי הוא המחבר? 

פרק שלושים של ספר תהילים הוא הנקרא 'מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד'  והוא התפילה הראשונה בכל בוקר ב'פסוקי דזמרה.  חנוכת הבית היא מתן שם לבית המקדש למרות שדוד לא בנה את בית המקדש כי שלמה בנה בנה אותו.

הפרשן מלבי"ם (נודע בדרך ייחודית בפירוש המקרא)  גורס כי 'חנוכת בית' המוזכר בפרק שלושים של  תהילים  אינו בנין אלא משל לגוף.


הבית המוזכר כאן, הוא בית משלי.  "כי הגוף מעון לנפש ובית להאדם הפנימי  ובית המקדש השוכן ודר בקרבו, כי הנפש הוא האדם באמת, והגוף החומרי הוא רק בית חומר לשבתה כל ימי היותה במצודה,  ועת חלה אז רופפו עמודי הבית ומכונותיו, ואחר שנתרפא נבנה הבית על תילו וישב לימי עלומיו, לכן ציין שם השיר בשם חנוכת הבית לדוד – ר״ל בית דוד העצמי, מעון נפשו שנתחנך בהרפאותו, והגוף החומרי הוא רק בית חומר לשבתה כל ימי היותה במצודה, שנתחנך בהרפאותו" (מלבי"ם).


 'חנוכת בית' ביהדות נהוג בזמן הכניסה למגורים בבית חדש. מנהג החניכה  להבעת שמחה על המאורע, להציג את הבית עם דברי תורה וקטעים שונים מהמקורות. טקס זה מבטאת את הרעיון היהודי העמוק של הפיכת מרחב גשמי למקום של קדושה ורוחניות. תפקידם גם שבעלי הבית יודה לקב"ה על עזרתו. 


מאחר  שהמלבי"ם "הוציא" את דוד מפרק 'מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת', יצאתי  למצוא מי זה שאחראי לשורות הבאות בפרק הנ"ל, עם  רשימה שמתאים למי שהוא במצוקה וזה תואם את חזקיהו יותר מאשר את מחלתו של דוד.


 א. אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לי.

ב. ה' אֱלֹהָי שִׁוַּעְתִּי אֵלֶיךָ וַתִּרְפָּאֵנִי.

ג. ה' העֱלִיתָ מִן שְׁאוֹל נַפְשִׁי חִיִּיתַנִי מיורדי (מִיָּרְדִי ) בוֹר.

ד.  זַמְּרוּ לַ-ה' חֲסִידָיו וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ.

ה.  כִּי רֶגַע בְּאַפּוֹ חַיִּים בִּרְצוֹנוֹ בָּעֶרֶב יָלִין בֶּכִי ולַבֹּקֶר רִנָּה.

ו.  וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְשַׁלְוִי בַּל אֶמּוֹט לְעוֹלָם.

ז.  ה' בִּרְצוֹנְךָ הֶעֱמַדְתה לְהַרְרִי עֹז הִסְתַּרְתָּ פָנֶיךָ הָיִיתִי נִבְהָל.

ח.  אֵלֶיךָ ' אֶקְרָא וְאֶל אֲדֹנָי אֶתְחַנָּן.

ט.  מַה בֶּצַע בְּדָמִי בְּרִדְתִּי אֶל שָׁחַת הֲיוֹדְךָ עָפָר הֲיַגִּיד אֲמִתֶּךָ.

י.  שְׁמַע ה' וְחָנֵּנִיה' הֱיֵה עֹזֵר לִי

יא. הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה.

יב.  לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָבוֹד ולא יִדֹּם ה' אֱלֹהַי לְעוֹלָם    אוֹדֶךָּ. 


אני רוצה להציע את המלך חזקיהו במקום דוד המלך, בשל אירוע היסטורי המופיע בספר מלכים:

"בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת וַיָּבוֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר ה' צַו לְבֵיתֶךָ כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה" (מלכים ב’ כ, א).

חזקיהו המלך נידון למות כיוון שלא הקים משפחה. חז"ל מסבירים כי הוא ראה בנבואה שייצא ממנו מלך רשע ולכן החליט שלא לישא אשה.

"וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה', וַיֹּאמַר אָנָּה ה' זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל.

" וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל יְשַׁעְיָהוּ לֵאמֹר. הָלוֹךְ וְאָמַרְתָּ אֶל חִזְקִיָּהוּ, כֹּה אָמַר ה'אֱלֹהֵ דָּוִד אָבִיךָ, שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ. הִנְנִי יוֹסִף עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה "(שם, ב–ד).  

השורה הקודמת נראה כשגיאת כתיב. אביו של חִזְקִיָּהוּ הוא לא דוד!  אבא של חִזְקִיָּהוּ היה המלך חזה. תקופת שלטונו נודעה בשינויים דתיים רבים שנעשו בהשפעות עמי סביב. 

הופעת "דוד אביך" (מלכים א יא-יב) שאינו נכונה  גם "חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד" אינו נכון כמו "הבית" שהוא אינו בנין אלא משל לגוף.

חז"ל עוסקים בהטבה זו של תוספת חמש עשרה שנהיי לחייו של חזקיהו ודנים אם הכוונה "ששנים אלו משלו הוסיפו לו, כי ימיו הקצובים היו יותר, ולעונש עון היו מחסרין לו. ויש אומרים: תוספת עשו לו על הקצובים לו" 


ראו בפירוש רד"ק על אתר וכן בתלמוד בבלי,( יבמות נ ע"א), דהיינו ששנות חייו [של חזקיהו] היו קצובות לו מראש וכאשר חלה בישרה מחלתו כי הגיע זמנו למות . ה' קיבל את תפילתו והאריך את חייו בחמש עשרה שנה, מעבר למה שהגיע לו. לכן, לדעתי הוא זה שחיבר את חנוכת הבית לדוד!


 *************


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע