chiddush logo

שיטת 12 הצעדים - דעת הרבנים

17/9/2014

 גדולי הוראהפסקו הלכה: שיטת 12 הצעדים הינה כפירה גמורה ביסודות האמונה, ואסורה בכל שימוששהוא (טיפולי או חינוכי), ללא יוצא מן הכלל. כפירה זו נמצאה גם במוסדותתורניים רבים המפיצים שיטה זו.

 

המעוניין לדעת בפירוט על יסודות השיטה ועל  איסורי הכפירה המצויים בהם (כמו גם על המידע המובא להלן במאמר זה), יוכל לפנות לארגון "טהרת החינוך והטיפול בישראל", במייל: yisraelsaba12 gmail.com.

 

להלן מעט מדבריהם של כמהמגדולי ההוראה בעניין זה:

הרב טאו: הרב טאו הורה למעשה למטופלים פתולוגיים לעזוב את הטיפול בשיטה זו, מחמת הכפירה שבה. הרב אינו נותן הסכמה למוסדות טיפול ומוקדי סיוע אם הם הולכים או משתתפים בשיטת שניםעשר הצעדים.

כך פורסם על ידי אחד מתלמידיו: "שוחחתי עם הרב טאו שליט"א, ואמר לי... ש"שומר נפשו ירחק מזה", בין למכורים ובין שאינם ממש מכורים... ניכרים בה יסודות נוצריים של ייאוש, עייפות וחוסר אמון ואמונה בעצמנו, וזה "מתיישב" טוב באווירה הכללית שהחברה נמצאת בה של עייפות מאידאלים, עייפות בתורה, עייפות בעניין ארץ ישראל וכו', ועתה הופיעה שיטה שנותנת כביכול אישור לעייפות זו".

 

הרב גינזבורג: "צריך לדעת שמקור שיטת 12 הצעדים הוא בנצרות (והיא בעצם משקפת את תמצית האמונה הנוצרית)... היסוד הוא האמונה הנוצרית שהחטא הוא מושרש באנושות מחטא אדם הראשון ואין מנוס ממנו ועל כן הוא בעצם מחלה אנושית אנושה שאין לה מרפא...

...את זה לעומת זה עשה האלקים. שיטת 12 הצעדים באמת עושה רושם שתואמת את תורת החסידות וכו', אך אליבא דאמת הוא "כקוף בפני אדם". וכפי שכתבנו, השיטה מבוססת על האמונה הנוצרית שהחטא מושרש בעצם מציאות האדם (ושעל כן אין להתיחס אליו כחטא אלא כמחלה) , ההיפך הגמורמאמונת היהדות בבחירה חופשית וכו'... >>> למאמר המרחיב את דברי הרב גינזבורג - לחץ כאן.

 

הרב זילברשטיין: הגישה היסודית היא שכל שימוש בחומר גויי שעוסק בקשר לאלוקים - יש איסור תורה בעצם השימוש בו, גםאם אין בו כפירה, שנאמר (דברים יב, ל-לא): "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּןתִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם... וּפֶן תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת אֱלֹהֵיהֶם וְאֶעֱשֶׂה כֵּן גַּם אָנִי: לֹא תַעֲשֶׂה כֵןלה' אֱלֹקיךָ", ועיין שם בדברי הרמב"ן.

לפי דבריו, היות ושיטת הצעדים מושתתת על חומרי דת נוצריים (מקבוצת אוקספורד) בשילוב של רכיבי כפירה נוספים, חל איסור תורה על השימוש בשיטה זו.

 

הרב אליהו זייני: שיטת הצעדיםהינה כפירה גמורה ביסודות האמונה, ועוד, שנוגדת היא את השכל הפשוט והישר, בכך שהיא הופכת את האדם לייצור בעל עוצמה רבה לחטוא, ומאידך, נטול כוח לעשות טוב.

 

הרב טל: הנני להודיעכי שיטת "שתיים עשרה הצעדים" מושתתת על עקרונות רוחניים הנוגדים דעת תורה וסותרים את יסודות אמונת תורתנו הקדושה (כידוע, שיטה זו התפתחה כשיטה רוחנית בקרב גויים נוצרים וכופרים).

לפיכך, שיטה זו אסורה בשימוש בכל אופן שהוא ולכל מטרה שהיא, הן כשיטה חינוכית והן כשיטה טיפולית,ולא שייך בה שום אופן היתר, מחמת הפגיעה ביסודות האמונה. כמובן, יש לחזק אתידם של העוסקים בעבודת החינוך והטיפול על טהרת הקודש, ללא תערובת של סיגים זרים.

 

הרב אלי בזק: הכפירה של שיטת 12 הצעדים מקלקלת יותר מהכפירה של שפינוזה בשעתה, כי כפירת 12 הצעדים מצליחה להפיל ברשתה תלמידי חכמים רבים, לחדור אפילו לתוך בתי המדרש, ולהיחשב בטעות כאילו היא חלק מן היהדות על ידי גילוי פנים בתורה שלא כהלכה (ראה אדר היקר עמוד קלד').

 

להלן ציטוט נוסף מתוך דברים של הרב טל: "ביחס למחלוקות של תלמידי חכמים נאמר הכלל של "אלו ואלו דברי אלוקים חיים", אמנם, ביחס לדיון אודות כשרות שיטת 12 הצעדים אין אומרים כלל דבר זה. הטעם, מפני שכשיש דעות הנוגדות את עיקרי האמונה, ועוד, שדעות אלה נוסדו על רקע קריאת חומרים רוחניים של גויים נוצרים וכופרים – אין שייכות לומר "אלו ואלו דברי אלוקים חיים".להיפך, הגדרת המצב הנכונה היא שרוח זרה חדרה למחננו, והצליחה לבלבל אפילו תלמידי חכמים.

יש להעיר כי "מציאת מקבילות" של יסודות נוצריים בכתבי הקודש שלנו אינן הכשר לרעיונות הנוצריים, חלילה!, מפני שניתן למצוא רעיון נוצרי שקיים ביהדות, אלא שביהדות השימוש בו נעשה בתנאים אחרים, במינון אחר, ברובד נפשי שונה וכדומה. תלמיד חכם המושפע מחומרי דת ומוסר של גויים עלול בנקל לאבד חשבון דק זה, ולהכשיר עבודה רוחנית פסולה".

 

נציין כאן כיהשיטה אינה ניתנת ל"גיור" כלל, מפני שהרעיון הרוחני המנחה אותה מראשיתהועד סופה נוגד לחלוטין את אמונות היהדות. בנוסף, אימוץ הדרך הרוחנית של שיטתהצעדים מקלקלת את תפיסת היהדות בתחומים רבים מאד. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה