chiddush logo

שבת זכור

נכתב על ידי izik28, 6/11/2014

 השבת אנו קוראים את  פרשת זכור וזאת כיוו שהמשנה קובעת שצריך לקרוא פרשה זו סמוך לפורים כדי לסמוך את מחיית עמלק למחיית המן ."הימים האלה נזכרים ונעשים"

מעיון בפרשה רואים שעמלק אינו מתואר כמי שמאיים דווקא על קיום ישראל . 
אנו מצווים למחות את זכר עמלק רק לאחר כיבוש הארץ" והיה בהניח ה, אלקיך לך מכל אויבך מסביב בארץ אשר ה," אלקיך נותן לך לרשתה תמחה את זכר עמלק  מתחת השמיים"[דברים כה].
 ואולם בהפטרת שבת זו , שאול המלך נלחם בעמלק רק לאחר שהוא נלחם בכל אויבי ישראל , הווי אומר שהתורה מבחינה בין אויבינו מסביב המסכנים את קיומינו לבין עמלק שנלחם בו רק לאחר ירושת הארץ.
יתרה מזו , הרמבן והאבן עזרא סבורים שמחיית עמלק נוהגת רק כאשר יש מלך בישראל " כי יד על כס יה מלחמה לה" בעמלק" 
לאור זאת נשאלת השאלה  מיהו באמת עמלק ?
אחד המדרשים אומר שחטאו של עמלק  לא היה בפגיעה פיזית בישראל אלא פגיעה בכבוד ישראל בצאתו ממצרים ,כשישראל יצאו בתהילה של עם ה"- " ה" י ילחם לכם ואתם תחרישון, שמעו עמים ירגזון" וכו.
כל העמים נתקפו פחד וחרדה מפני ישראל לאחר ששמעו שעם שלם של עבדים גבר על מצרים אודות לה" יתברך ,ופתאום מופיע עמלק ופוגע בדימוי הייחודי שלנו בכך שהוא התייחס לישראל כאחד העמים והתעלם מהשכינה ששרתה על ישראל , מאז אנו סובלים מהעדר כבוד .
עמלק הרס את תיקון עולם במלכות שדי" שישראל היו אמורים לבצע בשליחות הקב"ה .
לאחר שנסלק את האיום הקיומי עלינו " אויבנו מסביב" , נוכל להתפנות להלחם בעמלק ששבר את דמותינו בעיני העולם , אך זה אפשרי רק כשיש מלך בישראל , בלא מלכות אין וקשה מאוד להחזיר את הכבוד לעם ישראל.
לכן " כי יד על כס יה מלחמה לה" בעמלק " ,רק בשעה שמלך ישראל יושב על כסא ה" יתברך ובברכתו ישראל מסוגל להלחם בעמלק ובכל מי שמיצג אותו ולהחזיר את הכבוד האבוד לעם של ממלכת כהניים וגוי קדוש

 יהי רצון שנזכה לגאולה השלמה במהרה ובקלות אמן 

 [ פורסם לראשונה בשבת זכור אדר ב, התשס"ה  בעלון "קול מהיכל" תל אביב  לע"נ אימי מרגלית בת אסתר ז"ל 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה