chiddush logo

נפלאות שמשון - ישועות גדולות - פרשת וירא

נכתב על ידי DL2000, 6/11/2014

 הטעם שאברהם לא ריפא את עצמו מיד

'וירא אליו ה' וגו' והוא ישב פתח האוהל כחם היום' 
(יח א): ברש"י מחז"ל (סוטה יד.) לבקר את החולה. 
אמררבי חמא בר חנינא יום שלישילמילתו היה ובא
הקב"ה ושאל בשלומו (ב"מ פו:)

מאד קשה מה שצווחו הקדמונים מה נתכוון רבי
חמא לומרלנו שהיה זה יום ג' למילתו. ומהיכןלמד
זאת, דילמא היה זה יום אחר. וגם צריך להבין מה
שייכים דברי רבי חמא לתחילת דברי רש"י שכתב
שהקב"ה בא לבקר את החולה וברש"י מביא ב' 
הדרשות כהמשך אחד. ועוד צריךלהבין איךיתקשר
סוף הפסוק כחם היום עם תחילתו וירא אליו ה'.

ויש לתרץ דרבי חמא נתקשה במה שאמרו חז"ל
שהקב"ה בא לאברהם לבקרו ולרפאותו (מ"ר מח
ח) וכן מצינו בחז"ל ששלח לו את המלאך רפאל
שירפאנו, ולא הקפיד הקב"ה לרפאות גם את כל
ילידי בית אברהם שנימולו איתו, ולא מצינו בדברי
חז"ל שום רמז שאכן כל בני הבית נתרפאו איתו
שהרי אמרו דוקא על אברהםשנתרפא ע"י מלאכים, 
ועלכרחינו צריכים אנולומרשאכן ילידי בית אברהם
לא היו צריכים רפואה, והטעם י"ל עפ"י מה שמצינו
בגמרא (ב"ב טז:) רשב"י אומר מרגלית טובה היתה
תלויה בצוארו של אברהם שכל חולה שרואה אותה
מיד מתרפא. ולכךי"ל שכל בני ביתו וילידי ביתולא
היו צריכים שיבוא הקב"ה לרפאותם היות ונתרפאו
ממילא ע"י המרגלית שהיתה תלויה בצוארו של
אברהם והביטו בה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע