chiddush logo

הדלקת נרות מרכזית בבתי חולים

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 17/12/2014

 שאלת הדלקת נרות חנוכה בברכה באירועים ובמסיבות הנערכים בערבי החנוכה, נידון ע"י פוסקי זמננו. באופן ראשוני נראה שהדבר אינו אפשרי משום ש"מצוות חנוכה –נר איש וביתו" ומשמעותו שיש בהדלקת נ"ח ייחודיות, שהמצווה תלויה וצמודה לבית –למקום המגורים (לפחות של אותו היום).

אלא שכידוע נהוג להדליק גם בבית הכנסת בברכה משום פרסומי ניסא, כפי שכתבו בטור ובשו"ע (תרע"א,ז) ע"פ הראשונים. בעיקר משום פרסום הנס שיש בפרהסיה זו. ויש שהוסיפו נימוקים כגון הימצאות אורחים ניידים או כאלה שאינם בקיאים שההדלקה בביהכ"נ מוציאה אותם יד"ח בשעת הדחק. יש מן הפוסקים שסברו שיש להקיש מבהכ"נ אף על כינוסים ומסיבות, ואם יש בכך פרסום הנס –מותר לדעתם להדליק בברכה, שכן הדלקה ללא ברכה אינה משמעותית (מנהג חב"ד; הגר"ש ישראלי ועוד). ויש שהתנו זאת בכך שיתפללו שם מנחה או ערבית ובכך יחשבו כבית כנסת לאותו הזמן (הגר"מ אליהו ועוד) וכן הציעו שיאמרו שם דברי תורה וקדושה (הגר"ע יוסף,חזו"ע). מאידך יש ששללו זאת, וסברו שאין להקיש מבית הכנסת, בבחינת "אין לך בו אלא חידושו" ואין להוסיף עליו (הגרשז"א –הליכות שלמה י"ז,ד; ,הגריש"א; ציצ"א ט"ו,ל).  

ונראה שבבתי חולים שבהם בד"כ אין החולים המאושפזים יכולים להדליק בחדרם (והם יוצאים בהדלקה שאחרים מדליקים עבורם בביתם שלהם) לכל הדעות יש עניין להתכנס במרכז המחלקה ולהדליק שם נרות בברכה, שהרי יש כאן גם פרסומי ניסא, גם חולים שאין מדליקים עליהם בביתם והם עצמם מאושפזים שם, ומעבר לכך יש בכך בכדי לשמחם וממילא לזרז את החלמתם!

לפני כמה שנים, בטקס להענקת פרסים לעובדים מצטיינים בקופ"ח שנערך באחד מערבי חנוכה, הציע רופא גוי (ת"ח?) שבכדי לא להיכנס למחלוקת ולסב"ל, יהיה הוא זה שידליק שם נ"ח בברכה, כי הוא אינו מצווה על איסור "ברכה לבטלה"...      

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה