chiddush logo

התוכנית של יעקב בקשר לעשיו

נכתב על ידי יוחנן ריינר, 25/11/2015

 ותמת דברה מינקת רבקה - המשך


 
כתב רש"י - מה ענין דבורה בבית יעקב?? אלא לפי ‏שאמרה רבקה ליעקב "ושלחתי ולקחתיך משם" שלחה ‏דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם ומתה בדרך, מדברי ‏רבי משה הדרשן.‏

ולפי זה מתורצת הקושיה, שהרי יש כלל שלא אומרים ‏לאדם חטא בשביל שיזכה חברך, אז איך יעקב חטא ולא ‏כיבד את הוריו כאשר כבר יש שלום בינו לעשיו, בשביל ‏לזכות את עשיו בחזרה בתשובה?? ואולי זה בעצם כיבוד ‏הורים שישמחו בניסיון זה?? והאם זה נחשב כיבוד ‏הורים גם אם ניסיון זה לא צלח, כפי שאכן קרה בסוף??‏

אבל לפי דרשת רש"י מתורץ הדבר, שבעצם יעקב לא ‏חטא בכיבוד אב ואם, כי אמו צוותה עליו שיישאר אצל ‏לבן עד שוך חמת אחיך, וזה עדיין לא קרה, שהרי עשיו ‏בא לקראתו עם 400 איש להרגו, וגם היא אמרה לו ‏מפורש אני ישלח ואקח אותך משם, וכל עוד שלא בא ‏שליח יעקב לא חייב לחזור, ואכן היא שלחה את דבורה ‏והיא מתה בדרך.‏
ובאמת יעקב לא זז מלבן רק אחרי צווי מפורש מבורא ‏עולם לעזוב את לבן ולחזור לארץ ישראל, וגם אחרי ‏השנה וחצי בארץ אז בורא עולם ציווה אותו לחזור ‏לבית אל ומפרשים שרימז לו שהגיע הזמן לחזור הביתה, ‏ולכן יעקב יכל לטעון "תרי"ג מצוות שמרתי" גם כיבוד ‏הורים.‏

רק מכל מקום יש קפידא עליו שהתעכב, כי יתכן שכל ‏כוונת אמו שתקרא לו כאשר יש חשש מעשיו, אבל ‏כאשר יעקב כבר השלים עם עשו אין כבר צורך בשליח ‏מאמו, וגם אם פחד שיתעורר סכנה  ושנאה מחדש, בכל ‏זאת אולי היה עליו לברר ע"י שליחים מה קורה אצל ‏הוריו, ולעדכן אותם בתכניותיו בקשר לעשיו.‏
‏ ‏
ושמא חשש ופחד שאם ידעו שהוא נמצא ידרשו ממנו ‏לחזור מיד, או שסמך על זה שהרגישו שצדיק בא לעיר, ‏שאם יציאת צדיק עושה רושם אזי כניסת צדיק לא כל ‏שכן, ואם הרגישו בו ולא קראו לו סימן שהבינו שכוונתו ‏רק לטובה !!! ‏
 

ללמדנו, שבורא עולם היודע כל העתידות וידע כל אשר בלב האדם, מכין בדיוק עבורו את מסלול חייו, וגם דואג לו שלא ‏ייכשל חלילה בעבירה כאשר הקב"ה יודע שכוונת האדם נקיה וטהורה, ולכן הוא נותן מענה לשון לאנשים שמשפטים ‏אלו מתבררים כמשפטי מפתח בעלי משמעות עצומה בהמשך מסלול החיים, ולכן עלינו להתאמץ לעשות רצון הבורא באמת וביושר בלי נגיעות ואינטרסים צרים, ובורא עולם יהיה בעזרנו שנצליח לעשות רצונו ולא ניכשל חלילה בטעויות אמן ואמן.

ראיה עצומה לדברים  הקודמים – יעקב מנסה להחזיר את עשיו בתשובה בארץ ישראל

 
והנה בתנא דבי אליהו זוטא פרק יט' כתוב, שכשהיו יעקב ‏ועשו במעי אמן, אמר יעקב לעשיו: קח אתה עולם הזה, ‏ואני אקח עולם הבא, ועשיו הסכים.‏

אבל כשבא יעקב מבית לבן, וראה עשו שיש ליעקב - ‏נשים ובנים ועבדים ושפחות ובהמות וכסף וזהב, מיד ‏אמר עשו ליעקב: יעקב אחי, הרי סיכמנו שלך העולם ‏הבא, ומאיפה לך כל כל העולם הזה?? למה אתה ‏משתמש ונהנה מהעולם הזה כמותי ?! ‏

ענה לו יעקב: זה רכוש שנתן לי הקב"ה כי זה הצרכים ‏שלי לקיומי בעולם הזה.‏

באותה שעה חשב עשיו: אם ליעקב יש כזה עולם הזה ‏מושלם למרות שבחר בעולם הבא, קל וחומר חלקו של ‏יעקב בעולם הבא שבחר בו על אחת כמה וכמה. ‏
ואז אמר עשו ליעקב יעקב אחי בוא ונעשה שותפות אני ‏ואתה, כל אחד מאתנו חצי עולם הזה וחצי עולם הבא, ‏

עונה לו יעקב זה לא יצליח שנהיה מחוברים, כי יצא ‏מזה רק רע לדורות הבאים שלי, אנחנו חייבים להתרחק ‏אחד מהשני ולא לחיות בשותפות, הילדים שלי עדינים ‏מידי.‏

אבל כשהיה בא יעקב לארץ ישראל, אמרו רבותינו ‏שיעקב פתח לעשו פתח הצלה רוחנית ממקום אחר,  ‏ועליהם אמר שלמה (קהלת ט) "גם אהבתם גם שנאתם ‏גם קנאתם כבר אבדה".‏

ואיזה פתח פתח?? ולמה לא ידוע כלום בעניין??? ‏התשובה היא אולי כפי שכתבנו, שנתן לו אפשרות לכבד ‏את ההורים ולהתחזק דרך מצווה זו וכאמור לעיל.  ‏
 

ויקח את אחד עשר ילדיו – המשך

 
ועוד פלא יש בפרשה זו, כי הנה כתוב ברש"י פרק לב' כג' ‏שיעקב אבינו הטמין את דינה בתיבה בכדי שאותו רשע ‏‏– עשיו הרשע לא יחמוד אותה לאישה, וקודם יש לברר ‏מדוע רק את דינה הטמין בתיבה, הרי יש דעת רבי ‏יהודה בגמרא שעל כל שבט נולדה תאומה, ואם כן חוץ ‏מדינה היו מעל 10 בנות הגדולות ממנה, אם כן מדוע לא ‏טמנו גם אותם?? או שגם אותם הטמינו בתיבה?? ‏

ואם אכן את כולם הטמינו, למה רק דינה סבלה כעונש, ‏וכפי שכתב רש"י בפסוק "קום עלה" שבגלל שהתעכב ‏לכן נענש שהפסיד את דינה שטימאו אותה בשכם??  ‏

ובכלל יש לתמוה למה יעקב נענש ששכם פגם בדינה על ‏שלא נתן אותה לעשיו, כי שמא היא הייתה מחזירה ‏אותו בתשובה, הלוא היא הייתה קטנה פחות מ13, שהרי ‏שמעון ולוי היו בני 13 בעת שהרגו את שכם והיא הייתה ‏הלידה האחרונה של לאה, וקטנה כזו האם יכולה הייתה ‏להצליח מול עשיו שהיה 100 שנה שקוע בחטא.‏

ובפרט שהיו לו כמה נשים רשעיות וחוצפניות ‏שהקטירו קטורת לעבודה זרה בבית הקדוש של יצחק ‏אבינו שנהיה עיוור מהן, ואין ספק בדבר שיצחק ורבקה ‏ניסו לדבר אל ליבם ולחזק אותם ביראת שמים שלא ‏יטמאו את ביתם הקדוש, אך ללא הצלחה, איך נדרש ‏שזו תוכל לשנות את עשיו הרשע, במקום שיצחק ורבקה ‏נכשלו???‏

והאם נדרש מאבא לסכן את בתו הקטנה, רק על אולי ‏שמא תחזיר רשע גמור בתשובה??? וכי עד כדי כך נדרש ‏מאבא לסכן את בתו?? ובפרט שהגמרא פסחים מט' ב' ‏אומרת שהנותן בתו לעם הארץ כאילו כופתה לפני ‏ארי??? אז מה בדיוק התביעה נגד יעקב אבינו בעניין ‏זה????‏

ובכל זאת תביעה הייתה על יעקב, אם אכן התעכבת ‏שנה וחצי בסוכות בארץ ישראל ולא באת לפגוש ולכבד ‏את הוריך וכאמור, בכדי שעשיו יחזור בתשובה ולכן ‏ויתרתה על כיבוד אב ואם, אז למה לא נתת לו עוד ‏חיזוק לחזור בתשובה ע"י בתך דינה.‏

ואם תשאל למה שיהיה סיכוי לילדה קטנה??? ולמה יש ‏לה סיכוי יותר משאר התאומות שנולדו ליעקב??  ‏התשובה, דינה היא לא ילדה רגילה!! דינה היא נשמה ‏מיוחדת!!‏

דינה מיוחדת היא כי ברחם לאה נוצרה כבן, ואימא ‏לאה במידותיה הטובות התפללה שתתהפך לנקבה, ‏ונשתנה הטבע ונהפך לבת, כי לא רצתה שאחותה רחל ‏תיפגע שיישאר לה אפשרות להוליד רק בן אחד, שזה ‏אפילו פחות מהשפחות שהולידו 2 שבטים כל אחת, ‏ותפילות להפוך טבע זה תפילות עם כל העוצמה ובכל ‏הכוחות.‏

לכן מאימא צדקת כזו, לאה הצדקת ובת יקרה מפנינים ‏כזו שנוצרה בנס כנגד הטבע, אך ורק למטרה של כבוד ‏אחות, יצירה מיוחדת של מידות טובות, יש בילדה כזו ‏כוחות על טבעיים, וכזו יש סיכוי יחד עם התוכנית ‏הקודמת של יצחק של כיבוד אב, להחזיר את עשיו ‏בתשובה, אכן היא יכולה הייתה לתקן את עשיו.‏

ועל יעקב שהפסיד מצוות כיבוד אב ואם בשביל לתקן ‏את עשיו, בוודאי היה צריך לקחת גם את זה בחשבון ‏ולא להניח אותה בתיבה, אלא להניח לבורא עולם לנווט ‏כראות עיניו, כי הוא ידע שיש לדינה כוחות על טבעיים ‏והיא מיוחדת כי נוצרה מחסד ולא תיפול ותיכשל לרוע.‏

ואכן מצאתי במדרש תנחומא יט' וב"ר פנ"ז נ' שדינה נישאה ‏לאיוב ותיקנה אותו והפכה אותו לצדיק, כי היא הייתה ‏מיועדת ומוכנה משמים לתקן אדם ערל ולהפוך אותו ‏לצדיק, והיות ולא נתן לה לתקן את עשיו, לכן נטמאה ‏באיסור על ידי שכם, ולכאורה מה התביעה על יעקב ‏מאיפה ידע שלכך היא מיועדת?? אלא התשובה כאמור, ‏כי היא נוצרה במהפך של חסד עצום.‏
 

נלמד מזה, שאם על יעקב אבינו הייתה תביעה ועונש קשה מאוד שהכאיב עד עמקי נשמתו, שפגמו בדינה וטימאו אותה, ‏וכל זאת רק בגלל, שמא, ואולי היא הייתה מצליחה להחזיר את עשיו הרשע בתשובה, כי יש חובה עצומה להציל נשמות ‏ולהחזיר בתשובה.‏

‏ אז מה נאמר ומה נדבר, אוי לנו מיום הדין!! מה עשינו בכדי להחזיר בתשובה?? ומה עשינו להיפך שריחקנו מתשובה ‏והחטאנו אחרים רח"ל!!!‏

לכן נקבל על עצמינו לא להחטיא אחרים חס ושלום בשום פנים ואופן, וכתשובת המשקל נמסור נפשנו להחזיר אפילו רשעים גמורים בתשובה!! ולא נתייאש אלא ננסה שוב ושוב למרות האכזבות, ומי שמחזק אחרים מתחזק יותר ובעזרת השם נזכה לחזור בתשובה שלימה יחד עם אחרים, ונשמח את בורא עולם ונזכה לטוב בזה ובבא אמן ואמן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע