chiddush logo

מגילת אסתר - מדוע אסתר נבחרה?

נכתב על ידי ilan sendowski, 12/5/2016

 בזמנו, ממוכן, הזוטר שבשרים היושבים לפני המלך, דיבר ראשון (כנהוג בדיני נפשות) והציע למלך לבחור נערה טובה יותר מוושתי להיות מלכתו. המלך לא עשה זאת, כי נערה טובה יותר מוושתי (שחז"ל אמרו שהיא היתה נכדתו של נבוכדנצר מלך בבל) לא היתה קיימת.

כאשר המלך הזמין את וושתי להראות את יופיה עם כתר מלכות, הוא התכוון להראות את עוצמתו ועושרו, ואיחוד הממלכות של בבל ופרס. גם לדוד היה חשוב להביא לירושלים את נשותיו, מיכל ומרב בנות שאול המלך, כדי להראות שהוא ממשיכו של שאול המלך. וכשם שמיכל העליבה את דוד בדבריה, כך וושתי העליבה את אחשורוש ומנעה ממנה להראות שממלכת בבל התאחדה עם פרס.

לפי הצעתם של נערי המלך (שנתנו עצה שהיתה מצוינת למרדכי ואסתר, ולכן אפשרי שמרדכי הביא את הרעיון הזה לנערים), אורגנה תחרות יופי של נערות בתולות, אפילו ללא יחוס, הטובות בעייני המלך. 

חז"ל הסבירו שהמלך דרש שוושתי תבוא ערומה עם כתר מלכות בלבד, כדי להראות את יופיה לאורחיו במסיבת הערב. כך גם חשבו כל הנערות, והן נתנו למלך תצוגת אופנה, יכולת תאטרלית וחשפנות. רוב הנערות לבטח לא דיברו פרסית, וריחם היה שונה בגלל סוג המאכלים שהם אכלו (לכן סריס המלך רחץ אותן שנה שלמה). אין ספק שהמלך לא יבחר נערה כזו כמלכתו.

מדוע אסתר נבחרה?
אסתר לא נבחרה בגלל יכולתה המינית, כי מיד לאחר עליתה למלוכה, המלך חידש בשנית את ההזמנה לנערות להמשיך לשעשע אותו ואת אורחיו.

בזמן ההוא מרדוך ועשתר היו האלים הראשיים של ממלכת בבל ושל כל העולם הקדום.

התוכנית של מרדכי היתה לתת למלך מלכה בעלת יחוס טוב יותר מאשר וושתי (נכדתו של נבוכדנצר). האישה היחידה שהיתה מעל וושתי בכל העולם היתה האלה עשתר (ISHTAR): אלת האהבה, הפריון והמלחמה. עשתר תעניק למלך כבוד אלים, בניו יהיו בני אלים, וכל הממלכות יכבדו אותה ואותו. 

1. מרדכי ידע שהמלך המכובד לא יבחר חשפנית להיות מלכתו.
2. מרדכי לא כיער ולא חיתן את הדסה, בנסיון למנוע מהדסה להלקח לתחרות. מרדכי רצה שאסתר תלקח.
3. מרדכי שינה את שמה של הדסה לאסתר (עשתר. האלה עשתר השתמשה בצמח ההדס בשרביטה, והיה מקובל להשתמש בריח ההדס במיטת הכלולות).
4. מרדכי התארגן עם הגי, סריס המלך האחראי לנערות, כדי להכשיר את אסתר לתחרות, וכך הם סיכמו כל יום מה יעשה בה, בעתיד.
5. אסתר נלקחה לבית המלך ולא לבית הנשים, ושם היא קיבלה הדרכה איך להיות מלכה.
6. אסתר הועברה לבית הנשים יחד עם שבע נערות המלך וקיבלה את הטוב בחדרים.
7. מרדכי והגי המשיכו לתכנן את הופעתה של אסתר ולהכשיר את אסתר לתפקידה.
8.  אחרי 4 שנים של חינוך אסתר היתה מוכנה להופעתה. אסתר התבגרה ויפתה, והמלך התיאש למצוא מלכה.

אסתר הופיעה בלבוש של האלה עשתר, העניקה למלך כבוד אלים, איחדה את ממלכתו, ולמלך מלכי המלכים היתה מלכה שאין יותר טובה ממנה בכל העולם. למלך למעשה לא היתה ברירה - האם הוא היה יכול להעליב את האלה עשתר ולסרב להתחתן איתה? כך המלך נתן לאסתר את כתרה של וושתי, והמליך אותה עוד לפני שהוא לקח אותה למיטתו.

כך, כיוסף במצרים שדאג לאחיו ומשפחתו, אסתר נעשתה אשת הקשר של מרדכי בארמון המלך.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע