chiddush logo

עקידת יעקב - מדוע נשלח יעקב לחרן בחוסר כול?

נכתב על ידי ilan sendowski, 17/11/2016

יצחק היה יכול לשלוח את עבדו עם עשר גמלים עמוסי כל טוב לקחת אישה ליעקב מחרן, כשם שהביאו לו אישה. מדוע יצחק לא עשה זאת?

יצחק רצה לברך את עשו ולהפוך את יעקב לעבדו של עשו. אפשרי שיעקב נולד זעיר וקטן, נשאר קטן וחלש, יושב אוהלים שצמוד לאימו, ולא חיפש אישה למרות שעשו כבר נשא שתי נשים. יצחק חשב שיעקב לא יתחתן לעולם ולא יוכל לפרנס את עצמו, ולכן יצחק רצה למנות את עשו כאדון ליעקב ועשו יהיה אחראי ליעקב. כך בהמשך יוסף יהיה אדון לאחיו וידאג לפרנסתם במצרים.

יצחק שלח את עשו לצוד בנסיון לראות אם אלוהים יברך את עשו ויביא לו ציד מהיר, כשם שאלוהים הביא איל כדי להציל אותו בעקדתו. יצחק חשב שיעקב היה קטן וחלש והוא לא שלח את יעקב לנסות לצוד, כי לדעתו יעקב לא היה מסוגל לצוד או להקים משפחה.

לאחר שיעקב גזל את הברכה של עשו, סביר שיצחק הבין שרבקה היתה מעורבת, אבל הוא לא העיז להאשים אותה, והבין שכשם שאלוהים פקד על אברהם לעשות את פקודתה של שרה, כך עליו למלא את רצונה של רבקה. כאשר רבקה רמזה לדברי אברהם לעבדו לא להשיא אישה לבנו מבנות כנען (בראשית כד ג), יצחק מיד הבין וחשב לשלוח את יעקב ללבן לשאת אישה.

יצחק החליט להעמיד את יעקב בנסיון ולשלוח את יעקב במקלו ותרמילו בלבד לשאת אישה בחרן, כשם שאברהם שלח את ישמעאל למדבר (בראשית כא יד). יצחק רצה לראות אם יעקב הקטן יצליח להגיע בשלום לחרן, ללבן תהיה בת לא נשואה, יעקב יצליח לרכוש אישה מלבן, האישה תסכים להנשא ליעקב, האישה תלד ליעקב, יעקב יצליח לחזור בשלום לכנען עם משפחה גדולה ורכוש רב, ואנשי כנען לא יכו את יעקב ומשפחתו. יצחק לא חשב שיעקב יצליח ללא עזרת אלהים. אם יעקב יכשל ולא יחזור, אז ברכת יצחק ליעקב תתבטל ועשו ירש את ברכת אלוהים. לא בטוח שיצחק חשב שיעקב יצא למסע של למעלה מעשרים שנה.

רבקה לא התנגדה לשלוח את יעקב בחוסר כול, כי היא האמינה שברכת אלוהים לבניה תתקיים וגם יעקב יהיה ללאום (בראשית כה כג). יעקב לא בקש לקחת רכוש ואנשים, וכאילו שיעקב אמר ליצחק: 'אני אראה לך שאלוהים בחר אותי', וגם אלוהים לא הזהיר את יצחק לא לעשות זאת. ואכן מיד בלילה הראשון אלוהים דיבר עם יעקב ואמר לו: "אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ." (בראשית כח טו)

יעקב למעשה יצא עם השכלה רחבה וקשרי משפחה. אבל יעקב לא ידע שלפי חוקי חמורבי בזמנו, שליש מאדמתו של לבן היתה שלו מירושתו של אברהם מתרח אביו, וחצי מצאנו של לבן היה שלו מהנדוניה של רבקה שהיא לא קיבלה במותו של בתואל. לבן ידע זאת ולכן בפרידתם הסופית הוא דורש שיעקב יוותר ולא יבוא לדרוש רכוש מצפון לגלעד (בראשית לא נב)

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה