chiddush logo

ירידתו ועלייתו של יוסף לגדולה

נכתב על ידי ilan sendowski, 11/12/2016

יוסף סיפר לאחיו את חלומו: שהם, כולם, ישתחוו לו והוא יאכיל אותם. האחים כעסו עליו וחשבו שהוא מכשף או קוסם הממציא חלומות גדלות. לפי חוקי חמורבי מספר 2 בוחנים קוסם בזריקה למים. אם הקוסם יצא בחיים זה הוכחה שהוא באמת קוסם ולא יפגעו בו יותר. יוסף הבין שאחיו זרקו אותו לבור היבש כדי לוודא אם אלוהים יהיה בעזרו והוא יצא חי, ואכן כאשר הוא הוצא מהבור הוא האמין שאלוהים הציל אותו ושזו תוכניתו של אלוהים להפוך אותו לשליט על אחיו.

יהודה והאחים בחרו שיירה של ישמעאלים שהלכו למצרים ולקחו איתם בשמים, תמרוקים , סבונים ודברי מתיקה המתאימים לשליט (ראה: (בראשית לז כה), והשוה למנחה שיעקב שלח לשליט מצרים (בראשית מג יא)) יהודה הבין שהישמעאלים ימכרו את סחורתם היקרה לאנשי המלך. ואכן הישמעאלים לימדו את יוסף איך להשתמש בסחורתם, כדי שיהיה להם קונה קבוע בבית שר המלך, ומכרו את יוסף לשר הטבחים יחד עם סחורתם.

לנו יש את הדימוי של עבד שעבד בשדות או בבנית הפרמידות בעבודת פרך. לאברהם היה עבד אשר "היה המשל בכל אשר לו" (בראשית כד ה), וגם יוסף קיבל תפקיד בכיר, ואדונו הפקיד אותו "על ביתו וכל יש לו" (בראשית לט ד), ובהמשך ליוסף היה עבד שניהל את ביתו שלו (בראשית מג טז). יחסית לפרעה ולשליטים כל האנשים היו כעבדים, ההררכיה היתה ברורה, כמו בצבא, וכל אדם היה חייב למלא את תפקידו כעבד לאדונו.

יוסף נמכר לשר הטבחים. בביתו של שר הטבחים היה בית הסוהר המלכותי (בראשית מ ג), כלומר שר הטבחים היה מפקד המשטרה, ואולי גם מפקד הצבא, והוא לא טבח חיות למלך, אלא טבח אנשים, כפי שנאמר על נבוזראדן שכבש את ירושלים: "נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים,עֶבֶד מֶלֶךְ בָּבֶל" (מלכים ב כה ח). פרעה חשש מכוחם המשותף של יוסף ופוטיפר והעביר את פוטיפר מתפקידו, כראש המשטרה והצבא, להיות "פוטי פרע כהן אן" (אל השמש) (בראשית מא מה). לאחר שיוסף התחתן עם אסנת בת פוטי פרע כהן אן ונעשה ממשפחת כוהני מצרים, בני ישראל זכו לאכול מיד המלך והיו פטורים ממסים לדורות עד שקם פרעה שלא ידע את יוסף (בראשית מז כב; בראשית מז כו; שמות א יא).

יוסף היה יפה, חכם, מחונך, ממשפחה טובה, וחרוץ. כאביו, יוסף ידע לדרוש מאנשים לעבוד ולהפיק תוצאות, כפי שהוא דרש מאחיו (בראשית לז ב). בזמנו האחים נעלבו ויעקב הרחיק את יוסף מאחיו ונתן לו כותנת פסים. עכשו, במינויו של פוטיפר שר הטבחים, יוסף פקד על אנשי הבית, וכולם היו חייבים למלא את פקודתו, וכך היתה ברכה בכל מה שיוסף עשה בחייו: בבית פוטיפר (בראשית לט ד), בבית ובשדות של פוטיפר (בראשית לט ה)בבית הסוהר (בראשית לט כג), אצל פרעה כמשנה למלך (בראשית מא מד), ולמשפחתו בגושן (בראשית מז ו).

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה