chiddush logo

תורה למעשה – פרשת שמות

נכתב על ידי אורן מס, 22/1/2017

סוף מעשה במחשבה תחילה

הצהרה אישית על החזון והיעדים אשר מדריכים אותך בעולם התורה
"התורה שבכתב היא המחייבת את כל עם ישראל, דתי וחילוני."
אורן מס (‏יום שני ‏24 ‏אוגוסט ‏2015)

 תורה למעשה – פרשת שמות

·        א,יז: ולא עשו כאשר דבר אליהן מלך מצרים: תורה למעשה: יש לדחות ציווי מלך בשר ודם, וכן כל שליט, מפני ציווי ה'.

·        ב,ד: ותתצב אחותו מרחוק לדעה מה יֵעשה לו: תורה למעשה: בני משפחה קרובים חייבים להציל את בני משפחתם חסרי הישע, אפילו תוך סיכון עצמם, לכן נצבה מרחוק.

·        ב,יב: ויך את המצרי: תורה למעשה: חייב אדם להציל את חברו היהודי ("איש עברי מאחיו") הנתון בסכנה, וזאת כאשר הסיכון למציל אינו גדול ("ויפן כה וכה וירא כי אין איש", כלומר אם היה איש – לא היה הורג את המצרי ולא מציל את העברי).

·        ב,כג-כד: ויזעקו ... וישמע אלוהים את נאקתם: תורה למעשה: חובה לזעוק לה' על צרותינו, כי ה' שומע, ומחליט איך ומתי להושיע.

·        ג,ה: של נעליך מעל רגליך: תורה למעשה: יש לכבד מקום קדוש בחליצת נעלים.

·        ג,יא: מי אנוכי: תורה למעשה: מותר לשאול ואף להתווכח (ד,א) על מצוות ה', אך אסור להתנגד להן. כאשר משה מתנגד ואומר 'שלח נא ביד תשלח' (פסוק י"ג), ה' כועס (ויחר אף ה' במשה'; פסוק י"ד).

·        ד,יח: ואראה העודם חיים: תורה למעשה: אין חובה לספר את כל האמת, אם היא עלולה להזיק לך. משה אינו מדווח ליתרו את הסיבה האמתית שבגללה הוא שב למצרים, כדי לא לפגוע בשליחותו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה