chiddush logo

פרשת השבוע - ויקרא

נכתב על ידי אלון, 12/3/2019

"וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר" (ויקרא א, א)

 

משום מה, חומש ויקרא מתחיל דווקא בקריאה ורק לאחריה תחזור המילה דיבור: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר", ועולה השאלה מה השתנה פסוק זה משאר הפסוקים?

ההבדל בין קריאה לבין דיבור אינו רק ברובד הטכני של רמת עוצמת הקול, אלא קיים הבדל מהותי ביניהם.

הקריאה אל אדם יכולה להתבצע ממרחק רב ודי לה להיות בהגייה אחת (הי!!), באמצעות ההבהרה הקצרה הקורא יכול להבהיר את המסר אל השומע מבלי הצורך להרבות במילים. למשל, לאדם שהולך ברחוב וכמעט נתקל במכשול כי הוא שקוע בפלאפון,  ניתן לקרוא לעברו 'הי' בשביל שירים את מבטו אל הדרך ויזהר.

לעומת זאת, הדיבור מצריך קרבה פיזית בין אנשים, ובאמצעותו מעבירים יותר מידע ופרטים. דרך הדיבור עולמות ערכיים של אנשים נפגשים ומתמזגים. השיח האנושי מתבסס ברובו על הדיבור, שהרי לא ניתן לנהל שיחה באמצעות קריאה המשמשת להעביר מסר קצר בלבד.

הבדל זה שופך אור חדש על הפסוק. הפרשה מתחילה מקריאת כיוון אל משה רבינו, שלאחריה יתחיל הדיבור לפרטי פרטים, והמעניין הוא שגם הקריאה וגם הדיבור עולים 'מֵאֹהֶל מוֹעֵד'.

אוהל מועד מתמצת את גילוי האלוקות בעולם, שהשראת השכינה היתה קיימת בו. אוהל מועד הוא עדות כי יש אלוקות הקיימת ומופיעה בעולמנו. ההסתכלות מתוך אוהל מועד אל העולם היא הסתכלות של משקפי קודש המסירים את לבוש החול המתעתע בנו.

מכאן, "וַיִּקְרָא" אינו אלא קריאת כיוון פשוטה אך עמוקה אל משה רבינו וגם אלינו שנשים לב שבמציאות בה אנו חיים קיימת תשתית רוחנית שעלינו רק להסיר את המעטה החיצוני שלה. זוהי קריאה המבקשת את תשומת ליבנו ואת מיקוד מבטנו שנדע, נבין ונחייה את העיקרון האמוני הזה. לאחר שנמקד את מבטנו במציאות הקודש בעולם, ניתן לרדת ולהתעמק בפרטים המאפשרים לנו לחשוף את הקודש בעולם, וזהו באמצעות הדיבור "וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו" שימשיך לאורך כל ספר ויקרא לחשוף את עוגני הקודש של כל ישראל, הנמצאים ברובדים שונים, כגון: במעגלי השנה, באדם, במשפחתו ובארצו.

במעגלי השנה - המועדים (פסח, שבועות, סוכות, ראש השנה ויום הכיפורים) המקדשים את ימי החולין.

באדם - נושאי הטומאה והטהרה המבטאים את קדושת האדם.

במשפחה - קדושת המשפחה בישראל ועל איסורי העריות.

ארץ ישראל - קדושת הארץ במצוות השמיטה והיובל.

 

הרב יוגב כהן, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע