chiddush logo

יז' בתמוז

נכתב על ידי אלון, 17/7/2019

 את שלושת השבועות של "יְמֵי בֵּין הַמְּצָרִים" תוחמים שני הצומות הגדולים: י"ז בתמוז מזה ותשעה באב מזה.

ביום י"ז בתמוז התרחשו לעם ישראל חורבנות רוחניים:

א. שבירת הלוחות בידי משה רבנו: עקב חטא עגל הזהב שבו חטא העם – המסמל חטא רוחני, משה רבינו שבר את הלוחות.

ב. ביום זה בוטל קורבן התמיד: מחמת  המצור על ירושלים לא היתה אפשרית אספקת כבשים להקרבת שני קרבנות התמיד היומיים, ועל כן הושבתה מלאכת הקודש, כלומר: בטלה עבודת ה' מן המקדש.

ג. ביום זה שרף אפוסטמוס את התורה: על פי המסורת, הבין אפוסטמוס, אחד מנציבי אנטיוכוס מלך יוון, כי כדי להשיג תוצאה אפקטיבית יותר בדיכוי חירותו של העם, כדאי לו לפגוע בתורה – ברוח, יותר מאשר פגיעה פיזית.

ד. ביום זה הועמד צלם בהיכל: אחת הדעות זוקפת את העמדת הצלם בהיכל בית המקדש לחובת מיודענו אפוסטמוס, שהתרחש בימי בית שני. דעה אחרת, שמקורה בתלמוד הירושלמי, גורסת כי את הצלם העמיד מנשה, מלך יהודה, ששלט בימי בית ראשון (לימים, מנשה, מלך יהודה, חזר בתשובה על מעשיו).

מנגד, האירועים שהתרחשו בתשעה באב מסמלים חורבנות לאומיים:

א. בעקבות חטא המרגלים סירב העם לעלות לארץ, ובעקבות כך בתשעה באב נגזרה הגזירה על אבותינו למות במדבר.

ב. חורבן שני בתי המקדש.

ג. לכידת העיר ביתר: בימי מלחמת בר-כוכבא נגד הרומאים התבצר כוח יהודי, שמנה שמונה אלפי גברים נשים וטף, במבצר ביתר. העיר שהייתה מרכז האוכלוסין הגדול והמבוצר ביותר בתקופת המרד, נפלה בתשעה באב.

ד. הרומאים שלחו יד זדונית בלבה של ירושלים. הם חרשו את אדמתה שתי וערב, בלא להותיר שריד כמעט, וגם הסבו את שמה ל"איליה קפיטולינה" (באקט זה של חרישת העיר נתממשה נבואת הפורענות של הנביא מיכה, כפי שמובא בספר ירמיהו (כו, יח): "צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ").

"יְמֵי בֵּין הַמְּצָרִים", המחברים ומקשרים את י"ז בתמוז אל תשעה באב, מציגים לנו את שני סוגי החורבנות הללו כשני קצוות של תהליך אחד - חורבנה הלאומי של ירושלים בתשעה באב, לא היה אלא נגזרת של החורבן הרוחני ביום י"ז בתמוז.

במילים אחרות: בניינו הלאומי של עם ישראל לא ייכון אלא על יסודות הבניין הרוחני. זכותה של ירושלים - כעיר הבירה, המסמלת את הריבונות הישראלית - לשבת בטח, קיימת רק כאשר מושתתת העיר על אמונתה ועבודתה את ה'.

ל"ירושלים של מטה" אין עמידה עצמאית ללא "ירושלים של מעלה".

 

הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון - http://rly.org.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע