chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "וילך" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 2/10/2019

 


 

 

 

אנחנו ממש לקראת סיומם של חמשת חומשי התורה, משה נמצא רגעים לפני מותו, וה' קורא לו וליהושע יורשו לבוא לאוהל מועד ושם ה' אומר להם שקרה בעבר שהעם הפר את הברית איתו והלך אחרי אלוקים אחרים, ודווקא אז עשה ה' מעשה לכאורה קיצוני וכאילו "יצא מהתמונה" של המהלך ההיסטורי: "וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכול ומצאוהו רעות רבות וצרות ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה, ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלוקים אחרים".

אלוקים כועס על מעשה בני ישראל. יכול היה אלוקים לזנוח את העם ולהפר את הברית גם מצידו, אך הוא בחר בדרך אחרת

ה' יתברך לא יעזוב את עמו. זה ברור. הוא החליט "רק" להסתיר פניו מהם, כפי שרש"י כותב בפירושו: "כמו שאיני רואה בצרתם", כלומר אלוקים רק עושה את עצמו שאינו רואה אותם, אך בוודאי שאלוקים נמצא איתם ומסובב הכל לטובתם, גם אם בדרך ארוכה או מאתגרת. הדוגמא המוכרת ביותר להסתרת הפנים היא מגילת אסתר בה ה' כלל לא מוזכר אך ברור שהוא מתכנן ומסובב הכל למען מרדכי אסתר וכל העם.

יש במהלך חיי אדם ואומה זמנים ורגעים בהם הוא מרגיש שאלוקיו לא איתו. הוא חש שעולמו חרב עליו בגלל צרות שנוחתות עליו. קשיי החיים שמכבידים ומעמיסים גורמות לאדם לעיתים לאבד אמונה או לתהות היכן ה' ישמור ויעזור לו.

והנה, בפרשתנו, אנו מקבלים הוכחה ברורה, שלפעמים ה' בוחר "רק" להסתתר. הוא לא עוזב אותנו. גם אם כאילו נדמה לנו שנשארנו לבד אנו חייבים להמשיך להאמין ולדעת שה' איתנו תמיד.

גם שקשה וכואב לנו אנו צריכים להגביר אמונתנו בבורא עולם, וכפי שציווה אותנו ה' בפסוק הבא בפרשה: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל" - אלוקים מזכיר לנו את כתב העדות על הברית בינו ובינינו שלעולם לא תיפרם.



שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

לרפואת דב בן לובה.

 

הפר את הברית, הסתר אסתיר, יצא מהתמונה,לזנוח,העם,להפר, בדרך ארוכה,מאתגרת, עולמו חרב, השירה,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע