chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "ויגש" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 2/1/2020

 


 

 


לפני כשבועיים, בפרשת "וישב", הפרשה שבה מתחיל סיפור יוסף והאחים, שמתגלגל לאורך 3 פרשות, כתב רש"י באחד מפירושיו לשם של הפרשה "וישב": "ביקש יעקב לישב בשלווה", שהרי כל חייו של יעקב, עוד מהימים שהיה בבטן אימו ועד לאותה נקודה בחיים, היו חיים מלאי אתגרים, חיים עמוסים, לא היה רגע של שקט, וכל רצונו עכשיו שכבר יש לו משפחה גדולה, ילדים, לחיות בשלווה ורוגע.

פרשת השבוע שלנו, פרשת "ויגש", מספרת לנו שיעקב זוכה לשלווה, בטח ובטח שזוכה סוף סוף לנחת.

אם נקרא היטב את הפרשה נראה שהמילה המנחה והעיקרית שכתובה לאורך כל הפרשה, מתחילתה ועד סופה, היא המילה "אבי", על כל הטיותיה בהקשר של אביהם של יוסף והאחים.

החל מהפגישה של יוסף עם האחים בה הוא חושף את עצמו, ובהמשך בבקשה שלו אליהם להביא את יעקב למצרים, וכן בפגישה בין יעקב והבנים עם יוסף ואחר כך עם פרעה, כל הזמן מוזכר יעקב בתיאור "אבי" או "אבינו" על ידי יוסף ושאר האחים.

אם נדייק אז נראה שהיא מופיעה 35 פעמים רק בהקשר הזה.

הן יוסף והן האחים כולם, רוכשים לאביהם כבוד והערכה גדולים. הנה סוף סוף הם מלמדים אותנו מהו כיבוד אב. כל צעד בפרשה, בכל עניין שקורה, הכל הוא בהתאם וביחס לרצון אביהם יעקב, ולמה שהם חושבים שראוי להתנהג בהתאם אליו

כך יהודה תיאר בפני יוסף את הרצון הגדול של אביהם לשמור על בנימין, כך יוסף מראה דאגה והתעניינות באביו שלא ראה שנים, כך יוסף מארגן לאביו ולכל המשפחה שטח לגור במצרים, כך פרעה בעצמו דואג לרווחת אביו של יוסף מישנהו.

דאגת ילד לאביו היא אבן יסוד בחייו של אדם.

האב מגדל, מחנך, מטפל, מכלכל, מייעץ, עוזר ועוד רבות לילדו במשך השנים, ומגיע שלב בו על האדם להשיב לו כגמולו, הן מצד מצוות כיבוד אב, הן מצד הכרת הטוב על מה שעשה עבורו, הן מהבחינה המוסרית - אנושית ועוד ועוד.

יוסף ושאר בניו של יעקב מלמדים אותנו מהו כיבוד אב כאשר הם נותנים לו רגעים של נחת, דאגה, טיפול, מסירות עבורו. הוא יעקב אביהם, הוא יעקב אבינו. כמה זה פשוט, וכמה פשוט זה מגיע לו ולאבא שלנו.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

לרפואת דב בן לובה.

 

חיים מלאי אתגרים, חיים עמוסים,לחיות בשלווה ורוגע,כיבוד אב,דאגה,התעניינות, מגדל, מחנך, מטפל, מכלכל, מייעץ, עוזר,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע