chiddush logo

פרשת השבוע - וארא

נכתב על ידי אלון, 20/1/2020

 "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְפַרְעֹה הִתְפָּאֵר עָלַי לְמָתַי אַעְתִּיר לְךָ וְלַעֲבָדֶיךָ וּלְעַמְּךָ לְהַכְרִית הַצֲפַרְדְּעִים מִמְּךָ... וַיֹּאמֶר לְמָחָר"

(שמות ח, ה-ו)

 

מה צריך ללמוד מפרעה?

במכה השנייה, מכת הצפרדעים, משה מציע לפרעה הצעה נדיבה לכאורה – הוא ייתן לפרעה להחליט מתי להסיר את המכה האיומה, אשר כבר הכניעה את פרעה וגרמה לו להתחייב לשלוח את העם לזבוח לה', ובלבד שהצפרדעים יסתלקו.

תשובתו של פרעה מפתיעה למדי (שמות ח, ו): "וַיֹּאמֶר לְמָחָר". מדוע מפתיעה? מסביר הרמב"ן: "ידוע כי מנהג כל האדם לבקש שתסור רעתו מיד" – מה פתאום פרעה מבקש לדחות למחר את מה שיכול לקרות כבר היום, כבר עכשיו? למה לתת לממלכתו לסבול עוד יום כשהם מוצפים בצפרדעים?

הרמב"ן והאבן-עזרא מביאים תשובה בשם הגאון רב שמואל בן חפני: "פרעה חשב אולי מערכת השמים הביאה הצפרדעים על מצרים ומשה ידע כי הגיע עת סורם, ולכן אמר אליו התפאר עלי בחשבו שאומר לו עתה להכריתם מיד, ועל כן האריך למחר".

בשפה פשוטה, פרעה חשד שמשה "גוזר עליו קופון". אולי בדרך כלשהי משה רבינו ידע לחזות שצפרדעים עומדים לעלות על מצרים כתוצאה מסיבה טבעית, והוא רק מציג את זה כדבר שנעשה על ידי ה' כדי לשחרר את בני ישראל. משה בא אליו עכשיו, זמן קצר לפני שהצפרדעים יסתלקו בדרך הטבע, ומציע לו לבחור את המועד לסילוק הצפרדעים, זאת כשהוא יוצא מתוך הנחה שפרעה יבקש לסלק את הצפרדעים מיד, וכך יצטייר שמשה שולט, כי הצפרדעים באמת יסתלקו! לכן, עם כל הקושי הכרוך ביום נוסף של צפרדעים, פרעה מבקש להעמיד את משה במבחן, כדי לדעת אם הוא נביא אמת או שמא הוא אינו אלא מניפולטור חלקלק.

יש לנו מה ללמוד מן השיטה של פרעה. לפעמים כל מיני אוחזי עיניים וקוסמים מצליחים לרמות בני אדם, כי בני אדם אוהבים שמרמים אותם. כן, לפעמים אנחנו רוצים להאמין שיש מישהו חיצוני לנו שיודע ושולט, לפעמים נעים לנו להאמין לתחזיות נעימות על עתידנו ולהערכות מלטפות על אישיותנו, ולפעמים אנחנו אפילו מוכנים שירמו אותנו רק כדי להסיר מעצמנו אחריות. עלינו ללמוד להעמיד אנשים כאלו במבחן - להקפיד לשאול שאלות שיכריחו אותם לומר דברים ברורים, חד-משמעיים, שהתקיימותם או אי התקיימותם יעניקו לנו מבט אמיתי על טיב תרופותיהם, תחזיותיהם והערכותיהם.

קשה יותר, אך הכרחי, ללמוד ולנסח שאלות מסוג זה גם לתיקון נפשנו ומידותינו. אנחנו בדרך כלל אוהבים לעשות לעצמנו הנחות כאלה ואחרות, ולצייר את עצמנו ואת מניעינו באור מחמיא למדי. במקרים שבהם עולה החשד שההנחה שעשינו לעצמנו מופלגת מדי, טוב יעשה מי שיעמיד את עצמו במבחן, שיחשוף היכן הוא נמצא באמת. כי תיקון אמיתי של הנפש יכול להתחולל רק אם הוא מסתמך על נתוני אמת.

 

הרב נתנאל אלישיב, מהאתר: "בני דוד" - http://www.bneidavid.org


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע