chiddush logo

פרשת השבוע - בא

נכתב על ידי אלון, 27/1/2020

 "וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם" (שמות יג, טז)

 

פרשת בא מסתיימת באחת המצוות החשובות והיקרות שביהדות - והיא הנחת התפילין.

כידוע הנחת התפילין מתחלקת לשתיים - לתפילין של יד ולתפילין של ראש. תפילין של ראש מסמל את "המוח" של האדם, שבו נמצאים המחשבות של האדם - שביסודן הן טובות, ואילו תפילין של יד שהן כנגד הלב, ששם פועלים כל היצרים והתאוות - מסמלות את "המעשים" שהאדם בוחר להוציא לפועל.

האר"י הקדוש קורא לגלות מצרים - "גלות הדעת", מלשון (בראשית ד, א): "וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ", יָדַע - הכוונה לחיבור, ולכן בני ישראל שהיו במצרים, האווירה שהיתה במצרים גרמה לכך שהחיבור בין עולם "המחשבה" לעולם "המעשה" היה מנותק - היצרים והתאוות הם ששלטו בהם, ולא המחשבה. לכן אמר האר"י הקדוש שגלות מצרים היא "גלות הדעת" - מכיוון שהיה נתק בין עולם המחשבה לעולם המעשה של בני ישראל, ומצרים עם כל הטומאה שבה היא זו שגרמה לנתק זה (מצרים: האות "מ" הראשונה - כנגד המחשבה, האות "ם" הסופית - כנגד המעשה, ובניהם האותיות י.צ.ר - כנגד היצרים והתאוות שגורמים לנתק).

יציאת מצרים היא סימן לדורות עולם ושייכת לכל אחד ואחד מבני ישראל בכל עת ובכל שעה - "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם".

כתב האדמו"ר הזקן, בעל התניא (תניא מז): "והנה בכל דור ודור וכל יום ויום, חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים. והיא יציאת נפש האלוקית ממאסר הגוף... ליכלל בייחוד אור אין סוף ברוך הוא, על ידי עסק התורה והמצוות בכלל".

האדמו"ר הזקן מלמד, שיציאת מצרים בכל אדם היא היציאה של הנשמה מהגוף הגשמי, ממצרי החומריות שיש בתוכו. כביכול גם בתוך האדם יש מצרים וישראל. הנשמה הטהורה, חלק אלוק ממעל, משועבדת בתוך מצרי המחשכים של העולם הזה, ועל ידי כל מעשה טוב, כל מצווה וכל לימוד תורה, היא יוצאת ממצרים.

ישנה הלכה שאומרת שאין להפסיק בדיבור בין הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש, וכעת ניתן גם להבין למה? וזאת על מנת שלא נגרום  ל"נתק" בין הנחת תפילין של יד - עולם המעשה, לתפילין של ראש - עולם המחשבה.

הוצאת בני ישראל ממצרים ע"י הקב"ה גרמה לכך שבני ישראל יצאו מהטומאה של מצרים, ובכך ניתנה האפשרות ל"יציאת נפש האלוקית ממאסר הגוף", ובכוחו של האדם קיימת האפשרות, אם ירצה, לחבר את עולם המחשבה עם עולם המעשה.

 

הרב יהושע שפירא, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר רמת גן" - www.yrg.org.il

הרב מורדכי אנגלמן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע