chiddush logo

עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע - גרעין החברה התרבותית

נכתב על ידי ilan sendowski, 16/2/2020

 העץ לא היה עץ של כל הידע העולמי. העץ היה מוגבל לדעת טוב ורע בלבד. אולם גם כך לוקח זמן ומאמץ רב כדי לדעת את כל הטוב והרע בעולם, ולבטח זה לא בא באכילה חד פעמית.

באיזה 'דעת' מדובר?
כאשר גר רצה ללמוד את התורה כאשר הוא עומד על רגל אחת, הלל הזקן אמר לו: "דעלך סני - לחברך לא תעביד. זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור". כלומר: מה שעליך שנוא לא תעשה לחברך, זו (תמצית) כל התורה (על רגל אחת) והשאר פירוש הוא, לך ללומדו (בבלי מסכת שבת לא א), בהתבסס על הכתוב: "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט יח). קיום החוק הזה הופך קבוצה של חיות הפועלות לפי "כל דְּאַלִּים גָּבַר" (בבלי מסכת בבא בתרא לד ב), לחברה מסודרת ואנושית.

סביר שבאכלה מעץ הדעת למדה האישה שבלי שיתוף פעולה אין חברה ואין דעת, ובלי דעת טוב ורע, אין חברה ואין שיתוף פעולה.

ואמנם לפני שאדם ואשתו אכלו מעץ הדעת אדם כבר "דָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (בראשית ב כג), אבל הם לא הרגישו אחריות אחד לשני. הם לא דאגו אחד לטובת השני. האישה הלכה לבדה לעץ, ולא התיעצה עם אדם בעניין כל כך חשוב של חיים ומוות. אולם לאחר שהיא אכלה, היא מיד חשבה להעניק את הדבר האהוב עליה לבעלה. כך הם ביחד עשו את החגורות (ג ז),  אדם העניק לה שם מכובד, חוה אם כל חי, והם נעשו שותפים בחברה מכובדת.

הלימוד הזה לא החזיק זמן רב, וקין, בנם הבכור, זמם להרוג את הבל אחיו. אלוהים הזכיר לו להימנע מאלימות, ולאהוב את רעהו, ככתוב: "אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּו" (ד ז).

וכך אנו מצווים לקיים את דברי אלוהים: 'לעשות טוב ולהמנע מרע', ולהיזכר בהם כל פעם שאנו אוכלים מטובו.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה