chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "צו שבת הגדול" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 1/4/2020

 


השבת הקרובה נקראת 'שבת הגדול', זו השבת שלפני חג הפסח, והיא נקראת כך מכמה סיבות, שאחת מהן היא התכנסות של הציבור בבתי הכנסת כדי לשמוע את דרשת הרב המקומי בהלכות החג וההכנות אליו.

לצערנו הרב אנו נמצאים במציאות חדשה ואחרת לגמרי שאסור לכולנו להתכנס, בתי הכנסת סגורים, על כולנו להתפלל ביחידות בבית והשנה לא יהיו שיעורים המוניים של 'שבת הגדול'.

סיבה נוספת לשם המיוחד הזה לשבת הקרובה מסתתרת בהפטרה שנקרא (והשנה נאלץ לקרוא ביחיד בבית) השבת מתוך הנביא מלאכי ובה מופיעה בשורת הגאולה, גאולת העולם שלעתיד לבוא, דוגמא לבשורת מצרים שהייתה הגאולה הראשונה שבאה בשבת האחרונה לפני צאתם ממצרים.

על המשך ההפטרה כותב אליהו כי טוב, בעל "ספר התודעה": עוד טעם, לפי שבפסח העולם נידון על התבואה. ואמרו חכמים: בעוון ביטול מעשרות שמים נעצרין, והיוקר הווה, ובני אדם קצין אחר פרנסתם ואינם מגיעים, ומביא רעב של כליה וכו'. ואם נותנים מעשרותיהם - מתברכים, שנאמר: "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת, אמר ה' צב-אות, אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די". ופסוקים אלה מאותה הפטרה הם ולפיכך מפטירין בה לפני פסח להזהיר את העם על עניין מעשרות קודם גמר הדין על התבואה שלא תלקה בעוון המעשרות."

קריאת הפטרה זאת דווקא בימים אלה, הן לפני פסח והן בתקופה הכל כך מאתגרת ויוצאת דופן שאנו חיים כעת, באה לעורר אותנו. אין ספק שהימים האלה בהם אנו חיים עכשיו מעוררים בכולנו מחשבות רבות, הרהורים, דאגות ושינויי הרגלי חיים בסיסיים ביותר שהיו לנו עד לפני רגע, אך כולנו תפילה ותקווה שיתקיים בכולנו הכתוב בהפטרה: "והריקותי לכם ברכה עד בלי די", אין ספק שאנו מתפללים ורוצים ברכה בכל תחומי החיים.

ומעל הכל נתפלל ונקווה שנזכה שיתקיימו בנו הפסוקים המסיימים את ההפטרה: "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם פן אבוא והכיתי את הארץ חרם".

 

שבת שלום ומבורך!

ובריאות לכולם!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם. חוכמת התורה,קודש הקודשים,אבן השתייה,

לרפואת דב בן לובה.

 

 

שבת הגדול,חג הפסח, התכנסות הציבור,בתי הכנסת,דרשת הרב,להתפלל ביחידות,הנביא מלאכי,בשורת הגאולה, גאולת העולם,מחשבות רבות,הרהורים,דאגות, אליהו הנביא,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע