chiddush logo

מדוע מנחת כהן לא נאכלת

נכתב על ידי איתיאל, 2/4/2020

הרמב"ם (וכן כתב הראב"ע והביא הרמב"ן) מבאר שמנחת כהן לא נאכלת, כי אתה לא יכול להביא מנחה ולאכול אותה. זה כמו להוציא מהכיס הימני ולהעביר לכיס השמאלי. מהות החטאת היא להוציא מהכיס.


חשבתי להוסיף בכיוון זה:

אולי זה מסביר את מחלוקת משה ואהרון ביום חנוכת המקדש לגבי שעיר החטאת (ע"פ הפשט. בלי להיכנס לדרשות חז"ל המבדילים בין שלושה סוגי חטאת שהיו שם, לשעה ולדורות).

משה סבור שהחטאת היא של העם על חטא העגל:

ספר ויקרא  -  פרק י׳  -  פסוק י״ז:
{יז} מַדּ֗וּעַ לֹֽא־אֲכַלְתֶּ֤ם אֶת־הַחַטָּאת֙ בִּמְק֣וֹם הַקֹּ֔דֶשׁ כִּ֛י קֹ֥דֶשׁ קָֽדָשִׁ֖ים הִ֑וא וְאֹתָ֣הּ ׀ נָתַ֣ן לָכֶ֗ם לָשֵׂאת֙ אֶת־עֲוֹ֣ן הָעֵדָ֔ה לְכַפֵּ֥ר עֲלֵיהֶ֖ם לִפְנֵ֥י ה'׃

אך אהרון סבור שהוא חלק מחטא העגל, והחטאת היא גם שלו, ואם כן אינו יכול לאכול ממנה, שהוא בעליה. והראייה: שה' הענישו היום במיתת בניו, כחייב כרת. סימן שהוא חלק מהחטא.

על כן הוא עונה:

ספר ויקרא  -  פרק י׳  -  פסוק י״ט:
{יט} וַיְדַבֵּ֨ר אַהֲרֹ֜ן אֶל־מֹשֶׁ֗ה הֵ֣ן הַ֠יּוֹם הִקְרִ֨יבוּ אֶת־חַטָּאתָ֤ם וְאֶת־עֹֽלָתָם֙ לִפְנֵ֣י ה' וַתִּקְרֶ֥אנָה אֹתִ֖י כָּאֵ֑לֶּה וְאָכַ֤לְתִּי חַטָּאת֙ הַיּ֔וֹם הַיִּיטַ֖ב בְּעֵינֵ֥י ה'׃

אגב, גם חטאת פנימית לא נאכלת אלא נשרפת בחוץ, אולי מאותה סברה. חטאת כהן משיח היא חטאת כהן, ובחטאת העלם דבר של ציבור - הכהן הוא חלק מהציבור ולא יכול לאכול את חטאתו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע