chiddush logo

לבאר את פי הבאר או האישה כבאר ומקדש.

נכתב על ידי izik28, 22/6/2020

 בס"ד 


ד"ת לשבת חקת  ה תמוז התש"פ 

                         לבאר את פי הבאר  או האישה כבאר ומקדש.. 
=====================================================
"עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: פי הארץ, ופי הבאר, ופי האתון, והקשת, והמן, והמטה, והשמיר, והכתב, והמכתב, והלוחות" 
פרשת חקת  מדברת בעיקר על מצוות  פרה אדומה ועל המים שהם חלק ניכר בה ,  את המילה " חקת" אפשר לקרוא גם" תקח " כלומר לקחת משהו .. אך מה אנו בדיוק לוקחים משלל הדומגאות בראשית דה"ת? 
"בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת"
מפרש הרלב"ג, "והנה דבר השירה הזאת: עלי באר ענו לה - רוצה לומר: כאלו היו אומרים זה לזה: שוררו בעבור הבאר זה השיר! והוא אמרו באר חפרוה שרים כרוה נדיבי העם במחוקק במשענותם. ואמרוֹ תחלה עלי באר - כאלו דברו עם הבאר שיעלה , רוצה לומר: מי הבאר , להעיר על עליית המים בגבורה מהמקום ההוא שלא היה ראוי לזה. באר חפרוה שרים וגו' - רוצה לומר , כי להיות העפר ההוא עפר תיחוח , לא הוצרך למי שיתעמל בחפירתו , אבל השרים ונדיבי העם כרוהו וחפרוהו במשענותם , והוא המטה אשר בידם; כמו המחוקק שיכתוב בעט הסופר (ע"פ תה' מה , ב) בזולת עמל , כן חפרוהו וכרוהו בקלות במשענותם. ומעפר כזה לא היה ראוי שיצאו להם מים , ועם זה היו עולים מים רבים ממנו שהספיק לכל העדה. וממדבר נסעו ובאו אל מתנה , וממתנה לנחליאל , ומנחליאל באו לבמות.,ומוסבר גם במסכת נדרים, 
"מַאי דִּכְתִיב: (במדבר כא) "וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה, וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל, וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת", כֵּיוָן שֶׁעוֹשֶׂה אָדָם אֶת עַצְמוֹ כְּמִדְבָּר, שֶׁהוּא מֻפְקָר לַכֹּל, תּוֹרָה נִתְּנָה לוֹ בְּמַתָּנָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה". וְכֵיוָן שֶׁנִּתְּנָה לוֹ בְּמַתָּנָה, נְחָלוֹ אֵל. וְכֵיוָן שֶׁנְּחָלוֹ אֵל, עוֹלֶה לִגְדֻלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת". וְאִם הִגְבִּיהַּ אֶת עַצְמוֹ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁפִּילוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: (שם) "וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא". וְלֹא עוֹד אֶלָּא (ששוקפין) [שֶׁשּׁוֹקְעִין] אוֹתוֹ בַּקַּרְקַע, שֶׁנֶּאֱמַר: (שם) "וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן". וְאִם חוֹזֵר בּוֹ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַגְבִּיהוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: (ישעיה מ) "כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא"
פי הבאר מסמל גם עניין של דיבור  המילה " באר, נקראת  מלשון לבאר, דהיינו להסביר משהו , ,מה הפה לכאורה מבאר לנו?
בפרשה אנו קוראים על עניין המים שחסרו לבני ישראל, וַיְדַבֵּ֥ר ה"  אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: קַ֣ח אֶת־הַמַּטֶּ֗ה וְהַקְהֵ֤ל אֶת־הָעֵדָה֙ אַתָּה֙ וְאַהֲרֹ֣ן אָחִ֔יךָ וְדִבַּרְתֶּ֧ם אֶל־הַסֶּ֛לַע לְעֵינֵיהֶ֖ם וְנָתַ֣ן מֵימָ֑יו וְהוֹצֵאתָ֨ לָהֶ֥ם מַ֙יִם֙ מִן־הַסֶּ֔לַע וְהִשְׁקִיתָ֥ אֶת־הָעֵדָ֖ה וְאֶת־בְּעִירָֽם: וַיִּקַּ֥ח מֹשֶׁ֛ה אֶת־הַמַּטֶּ֖ה מִלִּפְנֵ֣י ה" ֲשֶׁ֖ר צִוָּֽהוּ: וַיַּקְהִ֜לוּ מֹשֶׁ֧ה וְאַהֲרֹ֛ן אֶת־הַקָּהָ֖ל אֶל־פְּנֵ֣י הַסָּ֑לַע וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֗ם שִׁמְעוּ־נָא֙ הַמֹּרִ֔ים הֲמִן־הַסֶּ֣לַע הַזֶּ֔ה נוֹצִ֥יא לָכֶ֖ם מָֽיִם: וַיָּ֨רֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת־יָד֗וֹ וַיַּ֧ךְ אֶת־הַסֶּ֛לַע בְּמַטֵּ֖הוּ פַּעֲמָ֑יִם וַיֵּצְאוּ֙ מַ֣יִם רַבִּ֔ים וַתֵּ֥שְׁתְּ הָעֵדָ֖ה וּבְעִירָֽם,ַיֹּ֣אמֶר ה"ל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן֒ יַ֚עַן לֹא־הֶאֱמַנְתֶּ֣ם בִּ֔י לְהַ֨קְדִּישֵׁ֔נִי לְעֵינֵ֖י בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לָכֵ֗ן לֹ֤א תָבִ֙יאוּ֙ אֶת־הַקָּהָ֣ל הַזֶּ֔ה אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי לָהֶֽם: הֵ֚מָּה מֵ֣י מְרִיבָ֔ה אֲשֶׁר־רָב֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶת ה" ויקד֖שׁ בָּֽם: "
על משה ואהרון היה לדבר אל הסלע בפשטות משהו בסגנון ובציווי ה,"הוצא נא מים לעמי ישראל למען הרוות צמאונם ובקרם" ,הסלע היה נענה והיה קידוש שם שמיים עצום ! אפשר לקשר זאת עם 
הבאר של יעקב אבינו בפגשו את רחל ," וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה וְהִנֵּה שָׁם שְׁלֹשָׁה עֶדְרֵי צֹאן רֹבְצִים עָלֶיהָ כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִוא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר." מפרש הכלי יקר , "וירא והנה באר בשדה". נזדמן לו שראה ג' עדרי צאן רובצים עליה סימן הוא שג' הם שנזדמנה להם אשה אל הבאר והם יצחק יעקב ומשה לפי שהאשה נמשלת לבאר שנאמר (משלי ה.טו) שתה מים מבורך ונוזלים מתוך בארך. ונוכל לומר עוד שג' עדרי צאן רובצים עליה רמז ששלשה שותפין באדם וע"כ נזדמנה לו שג' עדרי צאן שתו מן הבאר כך ג' שותפין שבאדם משם ישקו כל הנולדים, והאבן הגדולה ע"פ הבאר, כי האשה הצנועה נקראת גן נעול מעין חתום, וכאלו נחתם באבן, ולא יפתח כי אם בעת התולדה ואחר זה ישיבו האבן למקומו, שלא להשתמש מזה הבאר כ"א בעת הצורך לקיום המין." שכן האשה שותפה פעילה בפ"ס" בצלם ה", ברא אותו " אותו צלם הבא לעולם כולד השרוי בתוך רחמה , שכן בלעדיה של האשה אין לעולם קיום , ולכן האישה משולה גם  למקדש ! 
ורז"ל דרשו (בר"ר ע.ח׀ט) ענין הבאר בכמה פנים שונות, י"א והנה באר זה בית המקדש, וי"א זה סיני כו' ולדעת כולם אין המקראות יוצאין מידי פשוטם אלא כוונתם לומר שלכך נזדמן ליעקב ענין הבאר והרועים כדי שיהיה סימן מסור בידו על העתיד, ובדבר זה נחלקו החכמים על מה הענין מרמז."
אנו רואים כאן שוב  דבר מדהים , הן האשה והן בית המקדש משולים לבאר ! שהם דבר אחד!! ."
האשה משולה לבאר שאוגרת בתוכה מים חיים למען האדם , בלעדיהם אין חיים , האשה  מגדלת בתוכה את המשכיותו של העולם ,הדורות הבאים,פרי האהבה שלה ושל בעלה  , כשם שפירות יגדלו כראוי צריך להשקותם במים ,כך גם הבאת ילדים לעולם ,היא המצווה הראשונה בתורה!  ,המים משולים גם לתורה , אותה תורה שהיא חיינו ואורך ימינו ,שאדם ממחפש בת זוג הוא מחפש נשמה שתתאים לו, ובביתם תשכון השכינה ,עובדה היא שכנסת ישראל [אנחנו ]משולה לכלה והקב"ה לחתן ,כך גם בזווג איש ואשה ששם ה" בינהם כל עוד הקשר מתהווה אודות לתורת ה" ממנה דולים מים חייים לעולם תרתי משמע ,מה עוד שע"פ המדרש נאמר, " הקב"ה בא ליתן תורה ואמר למשה רבנו ,"כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל". ומבארים חז"ל ש'בית יעקב' אלו הנשים ו'בני ישראל' אלו הגברים. כלומר, הקב"ה מקדים את נתינת התורה לנשים, שכן הן התשתית, היסוד והבסיס, ורק לאחר מכן מגיעה התורה גם לגברים."
המקדש משול לבאר מיים חיים ממנו דולים את רוח הקודש  ומופץ אור התורה לנו ולעולם כולו ,בל נשכח את אשת רבי עקיבא שדרבנה אותו ללמוד תורה וזכתה בברכה " שלי ושל כולם שלה הוא".בעקבות כך  אשת החיל  זוכה לברכה, " תנו לה מפרי ידיה ויהלוה בשערים מעשיה" ,מפרש המלבים" (כט - לא) "רבות בנות עשו חיל", נפשות כאלה היו רבות שהשלימו א"ע, אבל את עלית על כולנה עד ששקר החן, שהנפשות הקודמות שהשיגו חן ויופי על שכלם ומע"ט, הם שקר והבל לנגדך, כי את תתהלל במה שאת אשה יראת ה' וע"י יראת ה' זכית לרוח הקודש ולהצדיק רבים (כמ"ש חז"ל שקר החן זה דורו של משה וכו' וכדומה כמה דרשות, על הנפשות שעלו במעלה על דורות הקודמים ביתר שאת ע"י יראת ה' שקננה בלבם), ולכן תנו לה מפרי ידיה ותקבל שכר גדול על ידי זכות הרבים. ויהללוה בשערים מעשיה וישאר שמה לברכה ולתפארת בשערי החכמה והצדקה ובשערי בת רבים:" הרלב"ג מחזק באומרו, "תנו לה". הנה לאשה אשר כזאת יותן מפרי ידיה כי ימשך מההשגחה הדבקה בסבתה בשכל טוב לא גם בדברים הגופיים כמו שביארנו בד' מספר מלחמות ה' ויהללוה מעשיה בשערים ששם יסופר נועם מדותיה וטוב מוסרה ויראתה מהש"י. והנה התועלת בזה המאמר לפי הנמשל מבואר, ובו תועלת עוד לפי המשל, להיישיר האשה שתשתדל בעבודת בעלה ובתיקון ביתה בזה האופן": אם נדלה מיים חים מבאר התורה ,נדבר דברי תורה לא רק בזמן הלימוד ,אלא בחיי היום יום כך שכל פעולה שאנו עושים תרגיש לנו כעבודת ה"  לא נלך בדרכה של אתונו של בלעם ,אלא בדרך לוחות הברית שנבראו בערב שבת יחד עם מטהו של משה והשמיר ,תולעת שעזרה לבניית ולסיטוט  אבני המקדש ,ונזכור את קרח ועדותו על כל מעלליהם ואת ברית הקשת בענן , נזכה להשראת  שכינת ה" עלינו ובבתינו ביתר שאת  ובבנית המקדש השלישי בירושלים שתבנה ותכונן במהרה  בקלות ובבריאות ,אמן .

----------------------------------------------------------------------------------------------------



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע