chiddush logo

ויזבחו זבחי תודה ויספרו מעשיו ברינה" או האם צריך אישור לאושר ? לפרשת פנחס יט תמוז לע"נ פלור מלוך בת גויה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 3/7/2020

  בס"ד 


"ויזבחו זבחי תודה ויספרו מעשיו ברינה"  או האם צריך אישור לאושר  ? לפרשת פנחס יט תמוז 
לע"נ פלור מלוך בת גויה ז"ל[אשת דוד פפו ז"ל]  
------------------------------------------------------------------------------------
דבר התורה הזה אני כותב כתפילת הודיה לקב"ה על כל השנים –טו! על דה"ת שיצאו לאור בעלון ומחוצה לו .
הפ"ס  בכותרת נאמר  במזמור חג הפסח  , והרי ידוע שארבע צריכים להודות,   " חבוש בית אסורים, חולה שנרפא, הולכי מדבריות ויורדי ים , איך אנחנו אומרים להוודת לקב"ה על כל הטוב ? ואיך הדבר מתקשר לפרשתינו. ?ועוד , בימינו אין נכון לרגע זה קורבן תודה..  אז איך להודות לה" ...?
אנו אומרים בעת הגבהת התורה" וזאת התורה אשר שם משה לפני ישראל" איך מתקשר הפ"ס הנל ? 
אם נבדוק רגע את מצבי ברכת הגומל נראה קשר דומה לתקופת הרווקות של חתן וכלה שמקביל להבדיל לחבוש בבית האסורים, בנות צלפחד הנזכרות בפרשה "תִּקְרַ֜בְנָה בְּנ֣וֹת צְלָפְחָ֗ד בֶּן־חֵ֤פֶר בֶּן־גִּלְעָד֙ בֶּן־מָכִ֣יר בֶּן־מְנַשֶּׁ֔ה לְמִשְׁפְּחֹ֖ת מְנַשֶּׁ֣ה בֶן־יוֹסֵ֑ף וְאֵ֨לֶּה֙ שְׁמ֣וֹת בְּנֹתָ֔יו מַחְלָ֣ה נֹעָ֔ה וְחָגְלָ֥ה וּמִלְכָּ֖ה וְתִרְצָֽה:
וַתַּֽעֲמֹ֜דְנָה לִפְנֵ֣י משֶׁ֗ה וְלִפְנֵי֙ אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְלִפְנֵ֥י הַנְּשִׂיאִ֖ם וְכָל־הָֽעֵדָ֑ה פֶּ֥תַח אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר:
אָבִ֘ינוּ֘ מֵ֣ת בַּמִּדְבָּר֒ וְה֨וּא לֹֽא־הָיָ֜ה בְּת֣וֹךְ הָֽעֵדָ֗ה הַנּֽוֹעָדִ֛ים עַל־יְהֹוָ֖ה בַּֽעֲדַת־קֹ֑רַח כִּֽי־בְחֶטְא֣וֹ מֵ֔ת וּבָנִ֖ים לֹא־הָ֥יוּ לֽוֹ:
ָ֣מָּה יִגָּרַ֤ע שֵֽׁם־אָבִ֨ינוּ֙ מִתּ֣וֹךְ מִשְׁפַּחְתּ֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין ל֖וֹ בֵּ֑ן תְּנָה־לָּ֣נוּ אֲחֻזָּ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֥י אָבִֽינוּ:
ַיַּקְרֵ֥ב משֶׁ֛ה אֶת־מִשְׁפָּטָ֖ן לִפְנֵ֥י ה" 
כֵּ֗ן בְּנ֣וֹת צְלָפְחָד֘ דֹּֽבְרֹת֒ נָתֹ֨ן תִּתֵּ֤ן לָהֶם֙ אֲחֻזַּ֣ת נַֽחֲלָ֔ה בְּת֖וֹךְ אֲחֵ֣י אֲבִיהֶ֑ם וְהַֽעֲבַרְתָּ֛ אֶת־נַֽחֲלַ֥ת אֲבִיהֶ֖ן לָהֶֽן:
 וַתִּהְיֶינָה מַחְלָה תִרְצָה, וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְנֹעָה--בְּנוֹת צְלָפְחָד:  לִבְנֵי דֹדֵיהֶן, לְנָשִׁים. בנות צלפחד ובני זוגם  החתן והכלה מודים מן הסתם  על היציאה מכבלי הרווקות והבדידות לחיים מלאי תוכן בניה ועשיה יחד ,
חולה שנתרפא כולל גם את ריפוי כאבי הלב ממסע החיפושים וההגעה לבית האמיתי בדומה לבני ישראל בהליכתם במבדבר מה שמקשר אותנו להולכי מדבריות, קרי החיפוש המתיש אחרי הנפש התאומה   מה שמתאים  לפ"ס "קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף" מה שמתאים ליורדי הים .. 
הברכה הראשונה בשבע הברכות לאחר בורא פרי הגפן  היא " שהכל ברא לכבודו "  קרי כל מה שברא הקב"ה בעולמו הוא לכבודו , עבור כבודו, ומה איתנו יצירי כפיו, איפה מקומנו?  החתן והכלה הם הם כבודו שלו וזהו למעשה כבוד הדדי גרידא .
ננסה להתייחס רגע לטבעת הנישואין שהחתן עונד על אצבע כלתו , הטבעת אסורה שיהיה  עליה כיתוב כלשהו, עליה להיות נקיה , אך בעצם אם נראה בפרשת תרומה המקדש והמשכן היו מלאי פאר והדר, אז?  
חלק מהתשובה טמון אולי בכך שהטבעת עגולה מן הסתם, אך עצם היותה עגולה אינו מקרי כלל וכלל , הדבר מסמל עבורנו את עיקרון ההתקדמות ואי השהיה במקום, או אם תרצו  אין זו אגדה לעלות בקודש ולא לרדת, תמיד להיות בתנועה כלפי מעלה , כפנחס הכהן  שקיבל אות ברית שלום מאת הקב"ה עצמו בכך כיפר על חטא הזנות שהחל בעם ישראל שהוא הניגוד הגדול ביותר לקשר בין הקב"ה לישראל .
בנות צלפחד מלמדות אותנו שיעור מאלף על הרצון בנחלה בארץ  כדי לממש את מטרת יציאת מצרים גרידא , הדבר מתחבר גם עם מינוי  יהושע למחליפו של משה כמובא בפ"ס, ""וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה" לֵאמֹר. יִפְקֹד ה" אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה" כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה. וַיֹּאמֶר ה" אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל הָעֵדָה וְצִוִּיתָה אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם. וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ"ז, ט"ו-כ')." מה פירוש " איש אשר רוח בו? ועוד מדוע פרשת יהושוע מופיעה לאחר סדר הנחלות ובנות צלפחד? המדרש מסביר" 
'יפקוד ה' אלוקי הרוחות', מה ראה לבקש הדבר הזה אחר סדר נחלות?
"אלא שכיוון שירשו בנות צלפחד אביהן, אמר משה, הרי השעה שאתבע בה צרכי. אם הבנות יורשות, דין הוא שירשו בני את כבודי. אמר לו הקב"ה (משלי כ"ז, י"ח) 'נצר תאנה יאכל פריה', יהושע הרבה שרתך והרבה חלק לך כבוד והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך. הוא היה מסדר את הספסלין והוא פורש את המחצלאות, הואיל והוא שרתך בכל כוחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד שכרו". יהושוע  הראה נאמנות  אין קץ לדרכו של משה החל מאי לקיחת חלק בפרשת המרגלים וכלה בכל עזרתו בסדרי בית  המדרש במדבר ,  כנאמר" כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו " ,בנות צלפחד זיכוי אלפי בנים ובנות בתקופת המדבר אולי גם אח"כ במצווה הכי חשובה  שבלעדיה אין עולם!! בנית בית בישראל ,וכמה שנדוש בזה זה לא מפסיק  .. הם רצו סה"כ להיות מאושרות לפי דת משה וישראל ותורת ה" ללא הרגשה שהם עושות משהו לא יפה נקרא לזה..    להקים בית זה לא יפה?  הכי יפה אם זה לפי ההלכה ! יעקב אבינו ורחל אמנו  חיכו אחד לשני  שבע שנים ,ולא מרצונם החופשי.. ![מה תאמרו על זמן  שלמעלה מכפול מהם..  טו שנים ככתיבת דה"ת  וכ טו המדרגות לעזרת נשים כבית המקדש ....?]כדי לבנות בית טהור  ,   לעומת לבן  חמיו  שהיה למעשה שחור .. 
אך תמימותו של יעקב ,תמימות לא מתוך טיפשות .. אלא מתוך אמונה בה" ! עמדה לו להצלחתו! 
כך גם בנות צלפחד  שלימדו אותנו שיעור  מאלף  בקיום מצווות ה" תוך כדי עמידה על מוסריות, אכפתיות ודאגה לך כאימרה," אם אין אני לי מי לי ואם לא עכשיו אי מתי.."  האופציה ללכת בדרך  שהלך נשיא שבט שמעון וחטא בבנות מדין לא הייתה אופציה! רק ה"!!  מסירות הנפש  שלהם הולידה נפשות רבות שזכו לבוא לעולם תוך כדי עבודת ה" שהיא נדירה לנו אולי היום בלי להכליל !  פנחס קיבל אות ברית שלום בכך שקינא לה" ,מובן שזו לא דרכנו עתה ! אלא עלינו להמשיך לצעוד בדרכי התורה תוך כדי כך שאנו נעזרים בה לאושרנו מה שיגדיל את תפקת עבודת הבורא שלנו , בית המקדש הראשון והשני נחרבו בגלל שנאת חינם ובגלל שלמרות שהקפידו על קלה  כבחמורה ,לא  הלכו לפנים משורת הדין ,בלי לעבור על ההלכה! בדיוק כמעשה משה רבנו בבנות צלפחד! וגם אולי כרות ובועז..
התורה שהיא חיינו מלאה באין סוף רמזים והלכות שלא נספיק ללומדם גם בעוד שנים ארוכות , ולמרות זאת אין אנחנו רשאים להפסיק ! בלי נדר  , כך גם כל טו השנים שיצאו דברי התורה הללו לאור כמו זה שלפניכם . האמת?? בתחילה לא חשבתי בכלל על כמות כזו של שנים. אני? אבל הקב"ה חשב אחרת ואיתו עורכי העלון היקר " קול מהיכל " שמאפשרים לי להשמיע את קול שופר  התורה או אם תרצו" תקע בשופר גודל לחרותנו"..ואולי כמשה שנתן מהודו ליהושע בן נון, כך הוד התורה וצניעותם ,יושרם ונעמות הליכותם ואודות לברכת ה"! גרמו לי להמשיך ולזכות את הרבים מען תורת ה" וקידום מצוותיו לחיים טובים של כל אחת ואחת ! מה עוד ש יט תמוז  נזכר במדרש" ,  ב יט   'תמ"ח – משה השמיד את עגל הזהב ועלה להר סיני ארבעים יום וארבעים לילה כדי להתפלל לה' שיסלח לבני ישראל על חטא העגל"  וזאת כדי להנחיל לישראל את הדרך הנכונה במוזכר בד"ת זה..  עלינו להמשיך לצעוד מעלה במעלות התורה ולהודות לה" על כל הטוב גם אולי ברכת הגומל שבני ישראל ברכו בכניסתם לארץ כבנות צלפחד אחרי חתונתם ,עלינו להשאיר את התורה נקיה מכל דבר שהוא רע או משמש להפרדת איש מרעהו לא להיות נבל ברשות התורה אלא כטבעת הנישואין שהיא חלקה ,כך כל מצווה או דבר תורה שנכתב [לא דוקא על ידי] יהיו אבני קודש בבנין  המקדש השלישי  ,וזוהי התודה הדגולה  ביותר לקב"ה שיעלה הכל לריח ניחות כקטורת שתוקטר בקרוב בחצרות במקדש בתוככי  ירושלים אמן! 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
ד"ת זה נכתב לע"נ פלור בת גויה ז"ל אשת יוסף בן סניורו ז"ל[דוד פפ, אח של נונו מלוךז"ל ] שלצערנו לא זכו  לאושר כזרע של קיימא..  שיהיו מליצי יושר עבור כל ישראל  והמעוכבים לדורותם בריאות ושמחה!  



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה