chiddush logo

וידע כל פעול - חזק לר"ה

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 30/8/2020

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


ביום הראשון של ראש השנה אנו קוראים על לידתו של יצחק. האם יש קשר בין קריאה זו לראש השנה מעבר לכך שביום זה נפקדה שרה? נתבונן בקריאה זו ונראה כיצד כל פרט בה מגלם בתוכו נקודות מרכזיות של לימוד זכות על עם ישראל ונקודות של תפילות ממוקדת בעניינו של יום קדוש זה.


נס לידתו של יצחק – גילוי מלכות ה'

לידתו של יצחק לא היה רק נס פרטי של משפחת אברהם, היה זה מאורע משמעותי ביותר בכל העולם. הוא גרם לשינוי תפיסתי והעמיד את אברהם אבינו במעמד יותר משמעותי בעיני מנהיגי העולם.

אברהם אבינו התריס כנגד התפיסה המקובלת בעולם והפיץ את האמונה באל אחד. הוא לימד בוודאי שהאל הוא טוב ומטיב לעושי רצונו. אם כן, הייתה מרחפת באוויר השאלה הגדולה כיצד ייתכן של"חייל" הנאמן ביותר של אותו אל אין ילדים? דבר שרוב בני האדם מתברכים בו כבר בשלבים הראשונים של נישואיהם. האם ל"גמול" כזה צריך לצפות מי שחפץ להצטרף לדרכו של אברהם?

באותו הדור היו גם כאלו שהיו מעוניינים במכוון להכשיל את דרכו של אברהם. מפני שהי הייתה מנוגדת לאינטרסים שלהם והם דאגו להפיץ כל דבר שהיה יכול למנוע מאנשים להצטרף אליו. גם לאחר שקרה הנס הגדול ולאחר יותר מיובל שנים של עקרות, לשרה נולד בן. היו כאלו שניסו "למסמס" תופעה יוצאת דופן זאת ולהגיד שכנראה שרה התחזתה במשך ההריון והתינוק שנמצא בביתם אינו שלהם אלא של אחת השפחות או שהו "אסופי".

כדי להפריך טענה זו ה' עשה נס נוסף. לאחר שנולד יצחק הגיעו שרי העולם לחגוג את המאורע המשמח. נשות השרים רצו לבחון את שרה, וכל אחת אמרה שהיא "שכחה" להביא את המינקת שלה לכן אולי שרה תואיל בטובה להניק במקומה את התינוק או התינוקת שלה. כך הביאו לפניה עשרות תינוקות בוכים מיד נעשה לה נס והיא הצליחה להניק את כל התינוקות. זאת אנו לומדים מהפסוק "וַתֹּאמֶר מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה כִּי יָלַדְתִּי בֵן לִזְקֻנָיו" (בראשית כ"א ז'), כפי שמסביר רש"י שנאמר "בנים" בלשון רבים ולא בן אחד, "ומהו 'בנים' לשון רבים? ביום המשתה הביאו השרות בניהן עמהן, והיניקה אותם, שהיו אומרות לא ילדה שרה, אלא אסופי הביאה מן השוק".

זאת ועוד, גם לאחר המבחן הזה היו ליצני הדור שזלזלו בכל דבר קדוש ורצו לפגוע במסר של אברהם אבינו, הם אמרו ששרה לא נתעברה מאברהם אלא מאבימלך. כלומר, לא רק שאלוקים לא מתגמל את עבדיו אלא גרוע מכך, נעשה נס לעוברי עבירה, אם כן אין שום סיבה ללכת אחרי אברהם ואפשר להמשיך בדרך ההפקרות ח"ו. כדי להפריך את טענתם ה' עשה  "נס תמך" נוסף ועשה את דמותו של יצחק דומה מאוד לאברהם, כפי שאומר רש"י, "לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה... מה עשה הקב"ה, צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק" (בראשית כ"ה י"ט).

כל עוד לא היו לאברהם ושרה ילדים היה זה "חילול ה'" וכאשר התרחש והתאמת הנס מול כל ניסיונות הטשטוש, היה זה קידוש ה' גדול אשר יצר "הד" משמעותי בכל העולם. ה' מתגמל את עושי רצונו, גם אם הדבר דורש שינוי הטבע. עדות לזאת אנו רואים בכך שאבימלך מלך של ממלכת הפלישתים הגיע כדי לכרות ברית שלום עם אברהם. אם כן, אנו מזכירים את נס זה בכל שנה ביום המיוחד להמלכת ה'.

גורל מצחיק

מה כל כך מצחיק בלידת יצחק? אומרת שרה, "צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹוקִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כ"א ו'). מהו צחוק? מדוע אנשים צוחקים? כאשר יש דבר שיוצא מהסדר הרגיל, כשיש הפתעה הדבר גורם לצחוק. לידת יצחק הייתה דבר יוצא מגדרי הטבע. ושרה אמנו אומרת בנבואה "כל השומע" - אין הכוונה רק בתקופתם, אלא לאורך כל הדורות כל השומע אודות יצחק ובניו, עם ישראל - יצחק לאור הקיום ה"לא טבעי" שלנו.

אברהם ושרה כמעט עזבו את העולם ללא המשך, ואז לפתע נולד יצחק. וכך לאורך כל הדורות עם ישראל נרדף והושפל וכמעט נכחד במיוחד בזמן מלחמת העולם השנייה. כאשר כבר היה ניראה שלא יישאר זכר מעם ישראל. פתאום ה"עצמות היבשות" קמות לתחילה ולא זו בלבד אלא הן אפילו "מעיזות" להקים מדינה וצבא ולנצח שבע מדינות ערב שהגיעו להשמיד אותם.

 כשם שלידתו של יצחק הייתה מעבר לגדרי הטבע, כך הקיום של עם ישראל לא כפופים לגדרי הטבע, זאת עלינו לדעת לדורות. כך אנו בראש השנה מבקשים שיקרה עוד משהו "מצחיק" בהיסטוריה שלנו, פתאום יישמע השופר הגדול של הגאולה וכל העולם ישתומם למראה מלך והגאולה שאכן מתרחשת במלוא כוחה.

ברוך הנימול לשמונה

יצחק היה היהודי הראשון שנולד יהודי, וגם הילד הראשון שנימול לשמונה, "וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹוקִים" (בראשית כ"א ה'). את ברית המילה מקיים כל עם ישראל גם כאלו שלא מקפידים על מצוות הרבה יותר קלות ומובנות. את זכות הנאמנות הזו אנו מזכירים בראש השנה.

נבואת שרה

לאחר ששרה רואה שישמעאל מתנהג באופן שיכול לפגוע ביצחק במחינה רוחנית וגם מסכן את חיו היא דורשת לגרש אותו ואת הגר. בתחילה קשה מאוד לאברהם לקבל דברים אלו. אבל ה' מחזק את דברי שרה, "וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק... וַיֹּאמֶר אֱלֹוקִים אֶל אַבְרָהָם... כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע" (בראשית כ"א י') מכאן שזו נבואה לא רק לשעתו אלא לדורות. לאחר הגלות הארוכה חזרו הדברים להיות רלוונטיים לזמנינו. ואנו מזכירים את דברי שרה אמנו ואת דברי ה', ביום הדין ומבקשים שיתקיימו הדברים ונירש אנו את כל הארץ שהובטחה לנו.

זאת ועוד, יש שאלה כיצד להתייחס לצאצאיו של ישמעאל האם אלו "בני דודים" או "בני האמה". רש"י מתאר מקרה בו בני ישראל טעו וחשבו שבניו של ישמעאל "קרובים – רחוקים" שלנו והם ידאגו לנו בעת צרה. אבל במקום לעזור לנו הם ניצלו את החולשה שלנו וגרמו להריגתנו, "כשהגלם נבוכדנצר, שנאמר משא בערב וגו' לקראת צמא התיו מים וגו' (ישעיה כא, יג), כשהיו מוליכין אותם אצל ערביים, היו ישראל אומרים לשבאים, בבקשה מכם, הוליכונו אצל בני דודנו ישמעאל וירחמו עלינו, שנאמר אורחות דודנים (שם), אל תקרי דודנים, אלא דודים, ואלו יוצאים לקראתם ומביאין להם בשר ודג מלוח, ונודות נפוחים, כסבורים ישראל שמלאים מים, וכשמכניסו לתוך פיו ופותחו, הרוח נכנס בגופו ומת" (רש"י בראשית כ"א י"ז). זאת ועוד, גם ה' בדבריו אל אברהם מדגיש שיש לנו להתייחס אל צאצאי ישמעאל כאל "בני האמה", "וַיֹּאמֶר אֱלֹוקִים אֶל אַבְרָהָם... וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא" (בראשית כ"א י"א).

וישמע אל קול הנער

לאחר שהגר וישמעאל הולכים לאבוד במדבר ונגמרים להם המים הם מתפללים ונענים, "וַיִּשְׁמַע אֱלֹוקִים אֶת קוֹל הַנַּעַר... וַיִּפְקַח אֱלֹוקִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם" (בראשית כ"א י"ז). כל זאת למרות שנגזר על ישמעאל להיות מגורש בגלל התנהגותו הלא ראויה ולמרות שצאצאיו עתידים לפגוע בעם ישראל. למרות כל זאת תפילתם נענית ומתבטלת הגזירה שהייתה עליהם. זאת אנו מבקשים, שאם יש ח"ו גזרות שנגזרו עלינו שגם הן יתבטלו. זאת ועוד, מכאן למדו חז"ל עקרון משמעותי, האדם נידון רק על-פי מעשיו באותו הזמן. כפי שאומרת הגמרא "אמר רבי יצחק אין דנין את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה שנאמר 'כי שמע אלוקים אל קול הנער באשר הוא שם'" (ר"ה ט"ז:). מכאן עלינו להבין שבראש השנה אנו נידונים רק לפי מצבינו באותו היום בלבד, גם אם לא נצליח לקיים את כל הקבלות שקבלנו על עצמנו וגם אם אחרי עשרת ימי תשובה לא נתנהג אותו הדבר, אין זה משפיע על ההחלטות בזמן הדין. אם זה היה כך אצל ישמעאל קל וחומר שכך זה גם אצלנו, ומתוך התודעה הזו עלינו לעמוד בתפילה. כדברי רש"י, "לפי מעשים שהוא עושה עכשיו הוא נדון, ולא לפי מה שהוא עתיד לעשות, לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגים ואומרים – "רבונו של עולם, מי שעתיד זרעו להמית בניך בצמא אתה מעלה לו באר?!?" והוא משיבם, "עכשיו מה הוא, צדיק או רשע? אמרו לו צדיק, (ר"ל בענין זה שאינו ראוי לעונש מיתה בצמא ודו"ק). אמר להם, לפי מעשיו של עכשיו אני דנו, וזהו 'באשר הוא שם'".

ועוד זאת יש לנו להפנים שהטבע האמתי שלנו הוא ההתנהגות שלנו בימי ראש השנה ויום כיפור וההתנהגות בשאר השנה היא ה"תחפושת" ולא להיפך. זאת אנו למדים מהגמרא ששואלת לגבי כלב ים אם הוא חיית ים או יבשה. עונה שם הגמרא שאפשר לגלות את מקום השתייכותו האמתי אם נתבונן לאן הוא בורח בזמן סכנה אם הוא בורח לים משמעות הדבר שמקומו האמתי הוא בים ואם הוא בורח ליבשה סימן הוא שמקורו הוא ביבשה. ואין ספק בדבר שבשעת סכנה רובו ככולו של עם ישראל פונה לה'. חיילים בשעת כניסה לשטח אויב או בזמן מלחמה או מצב קשה אחר – זו הפנימיות האמתית שלנו!

ברית עם אבימלך

לסיום נשאלת השאלה מדוע אנו ממשיכים וקורים על הברית בין אברהם לאבימלך, האם יש לכך קשר לראש השנה? התשובה היא ש"אין מאמר ריק מרעיון נשגב" (כדברי המלבי"ם) אם פרט זה מופיע בקריאה של ראש השנה בוודאי שיש בזה עניין מהותי!

לאחר שנחרבה סדום, אברהם אבינו הבין שאם הוא רוצה למנוע את החורבן הבא הוא צריך ללכת בעצמו למקום הבא בתור שמושחת מבחינה מוסרית כדי לנסות להציל אותו. לאחר שאבימלך רואה את הניסים העצומים שמתרחשים לאברהם ולאחר שהוא מבין שזרעו אכן יירש את הארץ הוא מבקש לכרות ברית עם אברהם שלא יפגע בו ובשני הדורות הבאים, מה אברהם אבינו מקבל בתמורה?

התשובה היא שהוא מקבל רשות מהמלך להקים "בתי חב"ד" – בארות שמטרתם להפיץ את שם ה' בעולם. מעל כל באר היה שלט "כאן ניתן לשתות ולאכול מהפירות של העצים בחינם רק צריך להשאיר נקי, קצת להשקות את העצים ולהודות לאלוקים שהכל שלו!" אברהם חפר עשרות בארות כאלו בארץ פלישתים ואכן לאורך שבעים שנים בארות אלו פעלו. בראש השנה אנו מעוררים את זכות הפצת התורה של אברהם, ואומרים אנו צאצאיו של מפיץ שם ה' הגדול בעולם, וגם אנו ממשיכים בדרכו ובתור עם אנו מפיצים את שמך בעולם ומבקשים שתיתן לנו את הכלים להמשיך במשימה הזו ביתר שאת ויתר עז גם השנה.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע