chiddush logo

אשובה אליכם

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 25/9/2020

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


תפקידנו הוא לעשות מה שביכולתנו ולהתפלל אל ה' שהוא ישלים מה שאינו בכוחותינו. זה הסוד של שובו אלי ואשובה אליכם. גם אם אדם לא עשה כלום עד עכשיו, זה הזמן לקחת אחריות.

נשאלת שאלה משמעותית מאוד בחיינו, כיצד ה' מצפה מאתנו לעשות דברים ולפעול בחיים הן בגשמיות והן ברוחניות, והרי כל-אחד מרגיש בשלב זה או אחר שהגיע לקצה גבול היכולת שלו, והוא פשוט לא יכול, תקוע ולא יודע מה לעשות. לפעמים אף מתייאש (בקטן או בגדול) מלהמשיך ולנסות. במיוחד הדברים אמורים על התשובה ותיקון המעשים בעצמם, האדם מרגיש שהוא כבר ניסה מספר רב של פעמים ולא הצליח.

אכן מצאנו שעם ישראל מפנה כלפי בורא-העולם טענה זו, "הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה" (איכה ה' כ"א) - אם אתה רוצה שנחזור בתשובה – תחזיר אותנו אתה. אבל ה' עונה תשובה שנראית לא מובנת – "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (מלאכי ג' י"ז). ה' "מחזיר את הכדור חזרה למגרש שלנו", קודם אתם תעשו תשובה. האם יש כאן מעגל קסמים שאין לו מוצא?!

האם אנו צריכים לחזור בתשובה, כמו שה' דורש מאתנו, או שה' הוא זה שצריך להחזיר אותנו בתשובה?!? להבנת העניין נתבונן במעשה בניית המשכן, משה רבינו עושה כדבר ה' ובונה את הכלים והמשכן, מעמיד אותו, מקריבים את כל הקורבנות ו... האש לא יורדת. מבוכה גדולה... אהרון הכהן כבר מתחיל לחשוב שהוא המעכב בגלל חטא העגל וכאשר מתחילים להתפלל ולצעוק, לפתע יורדת אש מן השמים והקורבן מתקבל. הדבר לא מובן, הרי ה' אמר למשה רבינו בפירוט גדול מאוד את כל שלבי בניין המשכן, למה הוא לא אמר שבסוף הבניין צריך גם להתפלל?!?

מכאן יש לנו להבין עיקרון חשוב בעבודת ה' - ה' לא אומר לנו את הכל, אלא משאיר לנו פתח ל"ביטוי אישי". מכאן נלמד יסוד על הדרך הנכונה לפנות לה'. אם אדם יגיד לה' – "אין לי כוח, תעשה במקומי...", דומה הדבר לבעל עגלה שאומר ליהודי מזדמן הרי יש לך מצווה לפרוק את הסחורה, אם כן, אני אנוח בינתיים ואתה תפרוק. אך במצב כזה אין בכלל מצווה לפרוק שהרי כתוב, "עזוב תעזוב – עמו" (). כך גם בעניין התפילה, אי אפשר לבקש מה' שאנחנו ננוח בצד והוא יפעל הכל. אבל, אם במקום להגיד "תעשה במקומי", נגיד "ה' אני יודע שזה אחריות שלי, עשיתי מה שבכוחותיי, אבל אני לא מסוגל יותר – בבקשה תן לי כוח"! זה כבר עניין אחר לגמרי, זה "עזוב תעזוב עמו". 

מכאן נבין את כוונתו של ה' יתברך, "שובו אלי ואשובה אליכם". אני יודע שאתם לא יכולים לעשות בעצמכם, אבל אני מבקש מכם להבין שזו אחריות שלכם, לקחת אחריות ולפנות אלי כדי שאתן לכם כוח לעשות גם מה שלא בכוחכם. "שובו אלי" – בתפילה ובקשה, ואז "ואשובה אליכם" – אתן לכם כוח להתקרב אלי באמת". אנחנו צריכים, להראות אחריות - לעשות מה שביכולתנו. מצד אחד להכיר בזה שכל הכוח מה' ואנחנו לא יכולים לעשות דבר בלעדיו, ומצד שני זה לא מוריד מהאחריות שלנו.

יסוד זה נכון לא רק בתשובה אלא בכל תחומי החיים. מסופר על מלך שקרא לבנו וביקש ממנו ללכת לעבוד ולהביא לו מטבע שהרוויח, הלך הבן ובמקום לעבוד ביקש מטבע זהב מאמו המלכה. חזר לאביו עם המטבע, לקח אביו המלך את המטבע של בנו וזרקו מהחלון, הבן לא הגיב. אמר לו המלך, תלך שוב לעבוד ותביא לי עוד מטבע. הבן שוב הלך לאמו וחוזר חלילה. עד שלבסוף הבן באמת השקיע מאמץ רב, עבד וחזר לאביו והגיש לו צרור של מטבעות שחוקים שהרוויח במאמצים רבים. המלך הרים את ידו להשליך גם צרור זה מהחלון... לפתע צעק הבן – "לא!!!! אני עבדתי בשביל זה..." אמר המלך – "אתה רואה, מה שעבדת עליו יקר לך יותר ממטבע זהב". כאשר אנו מבינים שהאחריות שלנו ומשתדלים הן בעשיה והן בתפילה, אנו מסוגלים באמת לקבל את הדבר, אחרת לא יהיה אכפת לנו שזורקים לנו את זה מהחלון.

נמשיך ונשאל, אם אדם לא התאמץ וכבר עבר הזמן והאדם לא עשה מה שביכולתו. ופתאום הוא מחליט "להתעורר" ולחזור ולקחת אחריות, מיד מתעוררים "קולות" חזקים בתוכו – "מה אתה רוצה, הרי כבר בזבזת כל כך הרבה זמן – עכשיו אתה רוצה להתקרב?!? עכשיו זו בעיה שלך – הייתה לך הזדמנות ופספסת אותה...". אבל אסור לשמוע לקול הזה! צריך לצאת מהמקום של ה"אשמה"! מה שהיה היה!

אל "תיתקע" עם רגשי האשמה שלך, אם מעכשיו אתה רוצה להתחבר אל ה' – אתה יכול תמיד. דבר ה' - "שובו אלי" מהדהד כל הזמן בנשמותינו. ברגע שאדם מחליט לקחת אחריות ולהיות שותף עם ה'. לעשות את חלקו ולבקש על השאר, מתקיים "ואשובה אליכם" - ה' מגיע ועוזר לו. אמנם לא סומכים על זה לכתחילה כדי להתעצל, אבל אם קרה, פשוט צריך לבוא בהכנעה – נכון שנפלתי / לא הצלחתי / לא עשיתי – אני רק בן-אדם. אפשר לבוא לה' עם כל החסרונות שלך, אתה רוצה? – ה' יעזור לך!

אנו מתכוננים לזמן המיוחד של יום כיפור – עושים מאמצים להתכונן ומבקשים שה' מצדו ייתן לנו כוח. אבל גם במצב שאדם נזכר ביום האחרון – זה לא מאוחר. אפשר להמשיך לצעוק "אנו רוצים להיות טהורים לגמרי ולהתקשר אליך בצורה הכי פנימית, הכי עמוקה, הכי מתוקה".



*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה