chiddush logo

עם אחד ושפה אחת

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 18/10/2020

   **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


כוח האחדות - מדור הפלגה אנו לומדים שאחדות ושלום אפילו "מאולץ" יש בכוחו לאפשר הופעה גדולה של שפע. לכן עלינו להשקיע כוחות "לכבוד" את ייעד השלום בעם ישראל – כך נוכל "להכריע את המערכה" בהתמודדות הרבות בחיינו, כיחידים וכחברה.

נשאלת שאלה נוקבת, מה אנשי דור הפלגה ניסו לעשות? האם הם באמת האמינו שיעשו מלחמה עם ה' או שיבנו תומכות לרקיע כמו שנראה מקריאה ראשונית ברש"י, "אמרו אחת לאלף ותרנ"ו שנים הרקיע מתמוטט, כשם שעשה בימי המבול, בואו ונעשה לו סמוכות"? הדבר המפתיע בכל הסיפור הוא דברי ה', "וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר... וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת" (בראשית י"א ה') - ה' מעיד שאכן קיימת סכנה אמתית בתכנית של דור הפלגה וצריך לבלול את שפתם כדי לעצור את התכנית.

שלום מביא שפע

ננסה להסביר זאת על פי דברי המהרש"א בסנהדרין וה"תורה אור" של האדמו"ר הזקן. אנשי דור הפלגה לומדים מדור המבול, שם נאמר: "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹוקִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס" (בראשית ו' י"א) מסביר רש"י: "ותשחת - לשון ערווה ועבודה זרה... כי מלאה הארץ חמס - לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל". כלומר, למרות שדור המבול היו מושחתים בנושא עבודה זרה וגילוי עריות עונש ההחרבה הגיע דווקא בגלל הגזל! בני דור הפלגה החליטו שאם רצונם להתיר את רסן התאוות ולהמשיך לחיות חיים של הפקרות, עליהם לדאוג שלא יהיה גזל. אם איש לא ירגיש פגוע, הם יוכלו להמשיך לעשות כמעט כל העולה על רוחם וה' לא יעניש אותם.

יתרה מזאת, הרי ידועים דברי המדרש: "רַבִּי אוֹמֵר גָּדוֹל הַשָּׁלוֹם שֶׁאֲפִלּוּ יִשְׂרָאֵל עוֹבְדִים עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וְשָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם, אָמַר הַמָּקוֹם כִּבְיָכוֹל אֵינִי יָכוֹל לִשְׁלֹט בָּהֶם, כֵּיוָן שֶׁשָּׁלוֹם בֵּינֵיהֶם" (בראשית רבה לח' ו'). אנשי דור הפלגה תכננו לבנות עולם של שלום ואחדות כי הם הבינו את החשיבות הגדולה שה' נותן לשלום. ובכך כביכול "לאלץ" את הקדוש-ברוך-הוא להוריד להם שפע, מבלי באמת להתכוון לעבוד אותו, תהיה "הפקרות עם כללים". והפלא הוא שה' יתברך מעיד עליהם בתורה הקדושה, "הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת... וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת" (בראשית י"א ה'), כלומר: "הם צודקים, אם הם יהיו באחדות ושלום ביניהם, באמת יהיה להם שפע ולא אפגע בהם, אף על פי שלא מגיע להם לפי מעשיהם". ממש כמו שאומר המדרש לעיל וכמו שהיה בדורו של אחאב - למרות שעם ישראל עבדו עבודה זרה, מכיוון שהיה ביניהם שלום ולא היה לשון הרע, היו מנצחים במלחמותיהם.

מכאן יש לנו ללמוד ק"ו לעצמנו. אם בדור רשע הרוצה להתחכם נגד ה', להמשיך ללכת אחר התאוות ולדאוג באופן מלאכותי שיהיה "שלום" כדי שה' יוריד להם שפע, עליהם ה' אומר: "הם צודקים!" - קל וחומר אצלנו, עם ישראל, הבנים של ה', הרוצים לעשות רצון ה' - אם נדאג להימנע מלשון הרע ושיהיה שלום בינינו, על אחת כמה וכמה שה' יוריד לנו שפע גדול מאוד. ה' יתברך בעצמו מגלה לנו את הסוד הזה בסיפור דור הפלגה, דעו לכם, כל הדורות - אם תהיו מאוחדים ויהיה ביניכם שלום, אוריד לכם שפע גדול. ולא רק שפע גשמי, אלא גם שפע רוחני. "וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת".

למשל, אדם המנסה להתמיד בלימוד, לכוון בתפילה, לתקן מידת הכעס, שלום בית, חינוך ילדים ועוד, והוא רואה שזה קשה מאוד, כאשר תהיה אחדות, ה' יוריד גם שפע רוחני ופתאום אדם ירגיש "רוח גבית" בכל עבודת ה' שלו.

לזהות את הנקודה המרכזית

בשדה הקרב יש חזיתות ומשימות רבות, אפשר להתבלבל אל מול הצרכים הרבים. אבל אם מזהים את ה"נקודה השולטת" וכובשים אותה - המערכה כבר מוכרעת. כך גם אנו ב"מערכה הגדולה של החיים". יש לנו מספר גדול מאוד של חזיתות ומשימות, אבל כמו בשדה הקרב - אם נשכיל לזהות את ה"נקודות המרכזיות" ואת מוקדי השליטה, יהיה לנו קל יותר להתמודד עם כל המערכה – החיים, בין בגשמיות ובין ברוחניות, ובפרשתנו ה' מגלה לנו שהמוקד מרכזי הוא השלום והאחדות.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע