chiddush logo

" קומי אורי כי בא אורך"

נכתב על ידי izik28, 19/10/2020

 בס"ד


ד"ת לשבת פרשת נח לעלון קול מהיכל  ו חשוון התשפ"א  לע"נ רוזה בת שרה ומשה זאב בן טקלה ז"ל 


"קומי אורי כי בא אורך "
-----------------------------------------------------------------------------
צהר  
טרם כניסת נח לתיבה הוא הצטווה מפי הקב"ה ," צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה וְאֶל-אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה וּפֶתַח הַתֵּבָה בְּצִדָּהּ תָּשִׂים תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ."ונשאלת שאלה פשוטה , מדוע נח צריך צהר בתיבה כאשר כל העולם שרוי בחשכה היות ולפי המדרש עונות השנה לא פעלו בזמן המבול  ועוד איך צהר יכול להאיר תיבת בת שלוש קומות על כל חדריה?ומה כל זה אומר לנו בזמננו אנו?
"כי אשב בחושך  "
רשי מפרש שהצהר היא אבן טובה המאירה ליושבי התיבה , מה היא אותה האבן המדוברת?
הילקוט שמעוני מפרש," ' ר מאיר אומר: אבן אחת של מרגלית היתה תלויה בתיבה, והיתה מאירה לכל הבריות שבתוכה כנר שהוא מאיר בתוך הבית, וכשמש הזה שהוא מאיר בצהרים. אמר ר' יוחנן, א"ל הקב"ה לנח: קבע בה אבנים טובות ומרגליות, שיהו מאירות להן כצהרים. רבי לוי אומר, מרגלית. כל י"ב חדש שהיה נח בתיבה לא היה צריך לא לאור החמה ביום ולא לאור הלבנה בלילה, אלא מרגלית היתה לו; בשעה שהיתה כהה היה יודע שהוא יום, ובשעה שהיתה מבהקת היה יודע שהוא לילה. "
הרבי מלובביץ זצ"ל  מסביר את המילה  צהר ," שיהיו המילים שיוצאות מפיך, כחלון קטנטן ממנו יכנס אור לדבריך.  ואין זה מקום אלא דעתך ומחשובתיך ,ואין אור אלא תורה שיכולה היא מרגע שנכנסה גם להאיר לך מפנים" .
סיימנו זה עתה את חגי תשרי על שלל מצוויתיהם ותפילותיהם הטובות , עת אנו יוצאים לימי החולין בתפילה לשגרת חורף  טובה ובריאה נזכור  את נח בעת שהייתו בתיבה בסביבה לא קלה  הייתה לו משימה  חשובה לעין ערוך, לברוא יחד עם הקב"ה כשליחו עולם טהור נקי וחדש  , האם ננהג כמנהגנו בחודש אלול ותשרי שהתפללנו לפני שוכן המעונה לשנה טובה ,בריאה שינוי לטובה והשתפרות במצוות של בין אדם למקום ולחברו ? או שמא  נשכח הכל כדור המבול חלילה ונחזור שוב לסורנו.?
" ה" אור לי 
המילה " צהר"  נקראת בהיפוך אותיות" צרה "כמו גם המילה, "רצה "  המלבים מסביר את פירוש,הפ"ס "אַל תִּשְׂמְחִי אֹיַבְתִּי לִי כִּי נָפַלְתִּי קָמְתִּי כִּי אֵשֵׁב בַּחֹשֶׁךְ יה"אוֹר לִי." אל תשמחי אויבתי לי" על מה שאני בגלות, "כי נפלתי קמתי" מה שנפלתי לעמקי בור עי"ז אקום ואתעודד, כי עי"ז אושע, וגם "כי אשב בחשך" של הצרות "ה' אור לי", אם אין לי אור הגשמי שהוא אור ההצלחה החומריית יש לי אור ה' שהוא אור הדת והאמונה, אור התקוה בישועת ה':"  תיבת נח היא  אמנם הצלת העולם  ,אך היא בגדר גלות  שהיא בהגדרה "עֲקִירָה מְאֻלֶּצֶת מֵאֶרֶץ הַמּוֹלֶדֶת" , כדי לקיים עולם חדש נח  יצא מארצו ומולדתו בדומה לאברהם אבינו אל עבר הלא נודע , כצאתנו לשערי תשפ"א , מה שחיזק את נח גם שלא ידע לאן פניו מועדות בעת סערת המבול היא הדרישה של הקב"ה על עשיית הצהר שהינו אור התורה כאור של היום הראשון בבריאת העולם שנשמר גם בעת המבול תוך כדי קיום הפ"ס," ופתח בצד התיבה תשים שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ." מפרש הרבי מללוביץ זצל " וּפֶתַח הַתֵּבָה בְּצִדָּהּ תָּשִׂים " - זה המקום ממנו יצאו התיבות הרעיונות עם האור, ויוכלו להפיץ ולהאיר לסביבה. "תחתים שניים ושלישים תעשה","שיהיו 
ברעיונותיך ובדבריך רבדים שניים ושלישים, ובכל רובד אפשר לומר ולהסביר כפי שכלו של השומע"  נח ובני ביתו יצאו לעולם חדש וטהור מלא בברכת ה"  שברך את עולמו החדש בפ"ס," המאיר לעולם כולו בכבודו "  כאשר אנו רוצים לחזות באור כבוד ה"  שמשול לאור היום הראשון , כאבן הטובה בתיבת נח, כאבנו  של אברהם אבינו , כאמונת יצחק  אבינו בקב"ה  במעשה העקדה וכמסירות נפשו של יעקב אבינו בבית לבן לדבר ה" ,כיוסף בבית האסורים , וכישראל  שהלכו לאור עמוד  האש במדבר   וכאור מתן  תורה עלינו לפתוח צהר ,גם בעת חשכה חלילה  לטוב  לחסד ולאמונה בדרך ה" ולקדש שם שמים כאשת החיל שפעלה כאימותינו הקדושות  לקרוב לבבות ,באחדות  והכל למען שמו הגדול באהבה , אזי נואר ונתברך  באור ה"  כנר התמיד שדלק במקדש .חורף בריא טוב 





להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע