chiddush logo

להיות תלמיד של אברהם אבינו - המתכון לחיים מאושרים

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 26/10/2020

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


המתכון לחיים מאושרים

כיצד אפשר לזכות לאושר? אולי יש כאלו שיגידו שצריך אמונה או ביטחון בה', יש כאלו שיגידו שצריך בריאות, אחרים אולי יגידו שצריך בית מפואר או מעמד חשוב. אבל המשנה במסכת אבות מציינת גורמים אחרים לאושר בעולם הזה: "כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה - מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה - מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. מַה בֵּין תַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ לְתַלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע? תַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ - אוֹכְלִין בָּעוֹלָם הַזֶּה וְנוֹחֲלִין בָּעוֹלָם הַבָּא... אֲבָל תַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע - יוֹרְשִׁין גֵּיהִנָּם וְיוֹרְדִין לִבְאֵר שַׁחַת" (אבות ה' י"ט).

תלמידיו של אברהם אבינו מתייחדים בשלוש תכונות: 'עין טובה' - אינם מקנאים. 'רוח נמוכה' - ענווה. 'נפש שפלה' - מתרחקים מהתאווה גם במקום היתר. ואילו תלמידיו של בלעם בעלי מידות רעות - קנאה, גאווה והליכה אחר התאוות. נשאלת השאלה, מדוע כפלה המשנה בעניין תלמידי בלעם הרשע "יוֹרְשִׁין גֵּיהִנָּם וְיוֹרְדִין לִבְאֵר שַׁחַת"? מה מוסיף הביטוי השני?

יש כאלו המדמיינים שיהיו מאושרים אם רק ילכו אחרי תאווה מסוימת - "איזה אושר יהיה אם רק..." אומרת לנו המשנה שתלמידיו של בלעם, ההולכים אחר תאוותיהם, לא רק שהם יורדים לבאר שחת בעולם הבא, אלא גם חייהם בעולם הזה הם "גיהינום" - הם יורשים גיהינום כבר בעולם הזה, שבו אוכלים את הפירות וה"קרן" שמורה להם לעולם הבא. לעומתם, תלמידי אברהם אבינו מרוויחים לא רק בעולם הבא, לאחר מאה ועשרים שנים, אלא זוכים לחיים מאושרים כבר בעולם הזה, כדברי המשנה: "אוֹכְלִין בָּעוֹלָם הַזֶּה וְנוֹחֲלִין בָּעוֹלָם הַבָּא" - אוכלים את הפירות של מעשיהם הטובים כבר כאן, כאשר ה'קרן', השכר הגדול, נשמר לעולם הבא.

חיים מאושרים

אין שום אפשרות של חיים מאושרים בעולם הזה לאדם ההולך אחר תאוותיו. כמאמר הפתגם העממי - "מתי אדם נהיה עני? כאשר השכן קונה מכונית חדישה יותר..." גם אם הוא יהיה עשיר, תמיד יהיה לו מישהו לקנא בו. למשל, אם הוא רוצה מאכלים דווקא בטעם מסוים ואם אין - 'זה לא זה', או בכל פעם שאומרים לו "מילה לא במקום" זה הורס לו את כל היום. לעומת זאת, אדם השמח במה שיש לו ומסתפק במאכלים שישנם ולא מחפש כבוד - בהכרח שיהיה לו טוב בחיים.

אין תעודת ביטוח למידות טובות

זאת ועוד, אם נדייק בדברי המשנה נבחין שלא נאמר "ה'דתיים' שהם תלמידי אברהם אבינו - אוכלים בעולם הזה ונוחלים בעולם הבא..." ואף לא כתוב "עם ישראל -  תלמידי אברהם אבינו..." וכדומה, אלא כתוב: "כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ". כלומר, אין תעודת ביטוח לאף אחד, הכול תלוי במידות האדם. יכול להיות אדם שלא מגדיר את עצמו 'דתי' - שטוב לו בחיים, בהכרח יש לו לפחות חלק מהמידות של תלמידיו של אברהם אבינו, מטבעו או בזכות אבותיו שהתפללו עליו. וכן להפך, ייתכן אדם שנראה כלפי חוץ עם כל הסממנים ה'דתיים' או 'חרדי', אך מבחינת מידותיו הוא 'תלמידו של בלעם הרשע' - הוא חי בגיהינום כבר בעולם הזה.

מסר זה ה' אומר לנו גם בפרשת "והיה אם שמוע" - מעשים טובים מביאים טוב, ואילו פעולות לא טובות מביאות סבל. אמנם אנו לא תמיד מבינים את הנהגת ה' בכל מקרה ספציפי, אך זה המסר המרכזי שעלינו להפנים ולחיות על פיו.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע