chiddush logo

ורב יעבוד צעיר

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 15/11/2020

 סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי - ראש ישיבת ישועת מרדכי

לכל אחד יש כישורים התואמים לתפקידו בעולם - בעזרתו הוא יכול להועיל לעולם, כמו שרק הוא יכול.

בפרשה מופיעות הברכות של יצחק אבינו לבניו, ובעניין זה נשאלות כמה שאלות עקרוניות: למה יצחק אבינו רצה לברך את עשיו? ומדוע רבקה אמנו התערבה בצורה כה קיצונית במהלך של בעלה? נענה על שאלות אלו ונלמד מהן עקרונות חשובים לחיינו.

תחילה יש להדגיש שיצחק אבינו לא טעה בעניין מצבו של בנו עשיו, לחשוב שהוא יותר צדיק מיעקב. זאת אנו למדים מהברכה שהוא תכנן לברך את עשיו (ולבסוף ברך בה את יעקב). הוא תכנן לברך אותו בשפע גשמי בלבד, "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹוקים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ" (בראשית כ"ז כ"ח). וכאשר חוזר עשיו ומגלה שברכתו ניתנה ליעקב אבינו, הוא מתחנן ומבקש מאביו שימצא בשבילו ברכה נוספת, אך יצחק "מתקשה" למצוא במה לברך אותו. מעניין לראות שכאשר יצחק אבינו שולח את יעקב ללבן, הוא דווקא מוצא הרבה ברכות, "וְאֵל שַׁקַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹוקִים לְאַבְרָהָם" (בראשית כ"ח ג'). מתגלה שליצחק יש ברכות רבות לברך בהן - פריה ורביה, ברכת אברהם אבינו, ירושת הארץ. מדוע אם כן, לא בירך יצחק אבינו את עשיו, אף לא באחת מן הברכות הללו? אלא שברכות אלו לא היו מיועדות לו מלכתחילה. גם כאשר הוא התכוון לברך אותו, הוא ידע שיעקב הוא ממשיך דרכו האמתי.

אם כן, מדוע בכלל התכוון יצחק לברך את עשיו? מסביר המלבי"ם, שכוונתו של יצחק הייתה ליצור חיבור בין שני בניו ושיקימו שניהם את עם ישראל בדגם של יששכר וזבולון. כל השפע הגשמי יהיה אצל עשיו ויעקב יהיה המוביל הרוחני. תהיה ביניהם תלות הדדית, יעקב יהיה מחויב להתפלל על אחיו כדי שלא יתדרדר ולשמור אתו על קשר טוב, וכך גם לקרב אותו ועשיו יהיה שותף לתיקון העולם על-ידי התמיכה הכלכלית ביעקב. תכנית זו נשמעת טובה, אם כן, מדוע רבקה אמנו מנסה בכל כוחה להפר אותה?!

רבקה אמנו נוצרת בקרבה את הנבואה שקבלה עוד בזמן ההיריון, "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'. וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (בראשית כ"ה כ"ב). יצחק אבינו פועל לפי הבנתו, ואילו רבקה אמנו פועלת על פי נבואה שקיבלה - הבנים לא ימשיכו ביחד, עליהם להיפרד! הנבואה נאמרה רק לרבקה והיא רואה שלא אברהם אבינו ולא יצחק אבינו קיבלו את הנבואה, למרות שהיא נוגעת מאוד למשפחתם.

מכך שרק היא קיבלה את הנבואה היא מבינה שהיא מיועדת דווקא אליה, לא סתם מספרים לה דברים מן השמים. הנביאים לא שומעים נבואה בתור "מהדורת חדשות", כדי שיהיו מעודכנים במה שיקרה. אם ה' מתגלה אליהם ומספר להם דבר, יש לכך סיבה והם צריכים לעשות אתו משהו - למשל להפיץ את הנבואה בעם ישראל, אם זה מה שנאמר לו, ופעמים שהנבואה נאמרת דווקא לנביא הזה כמשימה! וכך מבינה רבקה אמנו - ה' גילה לה זאת כדי שתעשה עם זה משהו. וכך במשך שישים ושלש שנים, בכל יום קמה רבקה בבוקר ושואלת את עצמה - מה אני צריכה לעשות היום עם הנבואה שקיבלתי בזמן ההיריון? עד שהיא שומעת שבעלה מעוניין לברך את עשיו - הנה, עכשיו אני צריכה לפעול! עכשיו זה הרגע שלשמו קיבלתי את הנבואה, מכאן הנחישות והנחרצות של רבקה בנושא הברכות - כך ה' אמר לה לפעול!

כל זה טוב ויפה, אך מדוע לא לספר לבעלה בפשטות על הנבואה ולפתור את העניין בצורה נעימה יותר? מדוע צריך להגיע למצב שבו יעקב צריך להתחפש ולהסתכן ועשיו מעוניין בהריגתו? התשובה לכך מהנלמד לעיל - רבקה אמנו רואה שרק היא קיבלה את הנבואה, כפי שמתרגם אונקלוס, "וַאֲמֶרֶת לֵהּ אִמֵּהּ עֲלַי אִתְאַמַּר בִּנְבוּאָה" (אונקלוס בראשית כ"ז י"ג), ואף על פי שגם בעלה נביא ה' לא גילה לו זאת - סימן שהנבואה הזאת מיועדת דווקא אליה, זאת המשימה שלה - היא אינה יודעת מדוע, אבל אם ה' אמר - זה סימן שעליה לפעול.

לאור זאת נחזור ונשאל, מדוע יצחק אבינו לא התנבא בעצמו בנבואה זו? על שאלה זו נענה ונלמד מכך יסוד חשוב בחינוך וביחסים בכלל. אנו צריכים לזכור שלעשיו היה טבע קשה מאוד! וכדי לתקן את עצמו הוא היה זקוק להרבה כוח ולהרבה אמונה בו. אם גם יצחק אבינו היה מקבל את הנבואה שקיבלה רבקה, הוא כבר לא היה מקרב אותו כל-כך, ועשיו היה יכול ליפול לגמרי עד שהיה מאבד את הבחירה להיות צדיק או רשע. לכן ה' מנע את הנבואה מיצחק, כדי שצדיק הדור ישקיע בעשיו את מיטב כוחות האהבה והתמיכה ושלעשיו תהיה אפשרות אמתית להיות צדיק. נאמר בספרים שאם אכן עשיו היה מצליח להתגבר הוא היה מגיע לדרגה גבוהה אפילו מיעקב אבינו. מכאן נוכל ללמוד גם לעצמנו - כמה חשיבות יש בכל תמיכה ובכל אמונה שאנו מאמינים בילדים שלנו, בבני הזוג שלנו ולא פחות חשוב - בעצמנו.


 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע