chiddush logo

ילד רשע, תמצא בו או תפתח בו מצוה חיובית אחת ותעלה אותו!!! 👍

נכתב על ידי יוחנן ריינר, 18/11/2020

 🌹🌹 ילד רשע, תמצא בו או תפתח בו מצוה חיובית אחת ותעלה אותו!!!   



😍 ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו

 
       
כתב רש"י שרימה את אביו ושאל אותו שאלות של חומרות מוזרות בהלכה, איך מעשרים מלח או תבן!!!

ונשאלת השאלה וכי יצחק תמים היה, וכי לא הבין שאלו שאלות הבל ושקריות המוכיחות שעשיו צבוע הוא???

וגם כתוב באבות דרבי נתן שרק יעקב נימול בגיל 8 ימים, ויש דעות שנולד מהול, ואילו עשיו לא נימול וכפי שכתוב בדעת זקנים מבעלי התוספות בשם המדרש שיצחק לא מל את עשיו בגיל 8 ימים כי חשש שעשיו יצא אדמוני כי עדיין לא נבלע בו הדם ויש סכנה למולו.

ואחרי שעברו שנים ונשאר אדמוני הבין יצחק שזה טבעו של עשיו ולא מחלה, והיות והתעכב חשב יצחק שבגלל שלא נימול לשמונה ימים כמוני אמתין לו עד שיהיה בן י"ג כמו ישמעאל אחי ואז אמול אותו, אבל כשעשיו היה בן 13 הוא כבר התנגד ולא רצה למול את עצמו, וא"כ בעצם עשיו עיכב מאביו את המצווה למול אותו, ואיך חשבו אביו לצדיק???

ועוד פלא עצום יש כאן, שהרי יצחק נהיה עיוור בגלל השידוך ה"נפלא" של עשו עם נשים רשעיות המקטרות לעבודה זרה רחמנא ליצלן בביתו - בית של יצחק כביכול בקודש הקדשים, ואיך הוא עדיין מאמין בבן יקיר עשיו, ומבקש לתת לו ברכה מיוחדת???

ומוזר הדבר עד להפליא, יצחק אבינו אומר לעשיו, אני חושש מיום מותי!! ולכן הוא אומר לעשיו תפנק אותי במטעמים באוכל טעים ומשובח כאשר אהבתי.

וגם דבר זה מופקע מהבנתנו, וכי ליצחק העולה תמימה, קודש הקדשים, פחד יצחק!!! יש בכלל מאכלים ומטעמים שהוא אוהב עד כדי כך שזה ידוע לעשיו, שאמר לו תעשה לי כאשר אהבתי, מאיפה לו לעשיו לדעת מה אבא שלו אוהב, וכי יצחק דיבר על תענוגי עולם הזה עם בניו???  ועוד זה בקשתו של יצחק לפני מותו??
 
אלא כאמור קודם בכל הפרשה הזו טמונה תוכנית ענק, ומה הייתה התוכנית??? שברור ששום הורה לא רוצה שיהיה לו בן רשע, והיות והנבואה ניתנה בערפול מסוים וכאמור לעיל בפסוק "שני גיים" וכדברי בעלי התוספות על הפסוק "ורב יעבוד צעיר", הבינו ההורים הקדושים שאולי יש מקום לשנות ולתקן, ואולי ייתכן שעל ידי מאמץ והשקעה נכונה שני הבנים יהיו צדיקים, כי מי מסוגל להתייאש מבן שהוא בשר מבשרו.

ולכן יצחק אבינו בפרט לאחר שגדלו הנערים כשהבחין שעשיו נוטה לעבירות ועזב את לימוד התורה ונהפך לאיש שדה - בלי עול, ובפרט שגם עיכב את מצוות המילה, הבין יצחק שאכן עשיו הוא המיועד להיות הרשע, אבל מכך שיש ערפול מסוים בנבואה כמבואר קודם, ובפרט שלכל אדם יש אפשרות של בחירה להיות צדיק,  לכן בא בתוכנית מדהימה לתקן גם את עשו, שכך יזכה ויהיו לו שני צדיקים, ושלא יהיה לו בן אחד רשע.

והנה יש כלל (ע"פ הרמב"ם פי' המשניות סוף מכות) שאם אדם אפילו רשע גמור דבק במצווה אחת באופן מושלם, יש בכוח המצווה היחידה הזו להחזירו בתשובה שלימה, ראה כלי יקר סוף פרשת שלח שזה כלול במצוה גוררת מצוה. 

ולכן יצחק אמר אני אקרב את עשו באהבה רבה ויחידה, וכמים הפנים לפנים כן לב האדם, כך עשיו גם יחזיר לי אהבה, ואז ממילא הוא יקיים מצוות כיבוד אב, ובכוח מצווה זו יחזור בתשובה.

ולכן אדרבא כאשר יצחק ראה שהרשע מנסה לרמות אותו שהוא צדיק, שמח מאוד בליבו, הנה הבן הרשע מחזיר לי אהבה, ואכפת לו ממני והוא אוהב אותי, כי הוא לא רוצה לצער אותי, אדרבא הוא מנסה לשכנע אותי שהוא צדיק, ויצחק ראה בזה התקדמות, שהתוכנית שלו לקדם את עשו במצווה אחת אכן נראית כפועלת ומצליחה. 
ללמדנו, לא להתייאש מהבן שלך, אפילו אם כתוב לו על המצח שהוא רשע מבטן ומלידה [ראה ברכות י' ע"א, ובהגהות הב"ח על אתר], אפילו שהוא נראה מפחיד ושעיר כעשיו וכקוף להבדיל, בכל זאת לא להתייאש!!! תרבה בו אהבה ותנסה בכל הכוח למצוא בו נקודת אור ותנסה להאיר את נשמתו מכוח נקודה זו, וכגודל המאמץ כך גודל שכרך בשמים, כי בורא עולם לא רואה רק את התוצאה אלא בעיקר את ההשקעה, ותרבה תחינה ותפילה ובקשות, ובעזרת השם תראה נחמה בליבך ותראה אור בחייך אמן ואמן!!

וגם מורי ורבותי ראו מה כוחה של מצווה אחת מושלמת, רק חזקו ואמצו!! כי יש לכם הרבה יותר ממצווה אחת מושלמת!



😀 אנא מי שיכול לתרום או להירשם לקניית סט הספרים כ150 ש:ח ל6 כרכים, אנא הירשם נא, ובעזרת ה' נעשה ונצליח אמן.😍🌹 יוחנן 0527120333🌹

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה