chiddush logo

" לא יכבה בלילה נרה"

נכתב על ידי izik28, 6/12/2020

 


בס"ד

ד"ת לשבת וישב חנוכה תשפ"א בלנ 

"לא יכבה בלילה נרה" 
_______________________________________
אנוכיות 
יוסף ותמר  לא זכו לתמיכה ממשפחתם ,יוסף נמכר למצרים ותמר סבלה מניכור יהודה ,אך הקב"ה שמע את תפילתם ,יוסף הורד מצרימה עם פריטים הקשורים בחלקם לחנוכה ולפטום הקטורת ,"והנה ארחת ישמעאלים באה מגלעד  וגמליהם נשאים נכאת וצרי ולט" ,"למה פרסם הכתוב את משאם להודיע מתן שכרן של צדיקים שאין דרכן של ערביים לשאת אלא נפט ועטרן שריחן רע ולזה נזדמנו בשמים שלא יוזק מריח רע", תמר קיבלה את ,"חתמך ופתילך ומטך אשר בידך"  החתם הינו טבעתו של יהודה ,הפתיל היא הציצית  והמטה הינו מטה משה ,שהיצלוה מכליה .
גשמיות לעומת רוחניות
תמר רצתה לזכות  בזרע קודש ממשפחת יהודה הקשור למלכות ישראל למרות ששכלה שני בעלים  , ,בעקבות כך,"  וַיֹּ֣אמֶר יְהוּדָה֩ לְתָמָ֨ר כַּלָּת֜וֹ שְׁבִ֧י אַלְמָנָ֣ה בֵית־אָבִ֗יךְ עַד־יִגְדַּל֙ שֵׁלָ֣ה בְנִ֔י כִּ֣י אָמַ֔ר פֶּן־יָמ֥וּת גַּם־ה֖וּא כְּאֶחָ֑יו וַתֵּ֣לֶךְ תָּמָ֔ר וַתֵּ֖שֶׁב בֵּ֥ית אָבִֽיהָ" מפרש רשי" כי אמר וגו': כלומר דוחה היה אותה בקש, שלא היה בדעתו להשיאה לו: כי אמר פן ימות: מוחזקת היא זו שימותו אנשיה .
בעקבות מות בת שוע אשת יהודה  ,"וַיֻּגַּ֥ד לְתָמָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֵּ֥ה חָמִ֛יךְ עֹלֶ֥ה תִמְנָ֖תָה לָגֹ֥ז צֹאנֽוֹ: וַתָּ֩סַר֩ בִּגְדֵ֨י אַלְמְנוּתָ֜הּ מֵֽעָלֶ֗יהָ וַתְּכַ֤ס בַּצָּעִיף֙ וַתִּתְעַלָּ֔ף וַתֵּ֨שֶׁב֙ בְּפֶ֣תַח עֵינַ֔יִם אֲשֶׁ֖ר עַל־דֶּ֣רֶךְ תִּמְנָ֑תָה כִּ֤י רָֽאֲתָה֙ כִּֽי־גָדַ֣ל שֵׁלָ֔ה וְהִ֕וא לֹֽא־נִתְּנָ֥ה ל֖וֹ לְאִשָּֽׁה" ,רשי מפרש  את מעשה תמר שלא מקובל כל כך ,"תשב בפתח עינים: בפתיחת עינים, בפרשת דרכים שעל דרך תמנתה. ורבותינו דרשו בפתחו של אברהם אבינו שכל עינים מצפות לראותו , לפיכך הפקירה עצמה אצל יהודה, שהיתה מתאוה להעמיד ממנו בנים:"
הליכת תמר בעקבות אברהם אבינו מלמד אותנו על כוונותיה הטהורות של תמר  מה שהביא  ללידת פרץ ממנו יצא מלכות דוד  וזרח ששמו מקשר אותנו לחנוכה ולטוהר אור הנרות כמעשה תמר   לעומת אשת 
 פוטיפר שחשבה על הצד הגשמי ורצתה לחלל את זרעו של יוסף בדבר הגרוע ביותר ליהודי , יוסף למרות שהתגבר על יצרו הורד לבית הכלא בעקבות עלילתה של אשת פוטיפר, הן יוסף והן תמר  ירדו מאיגרא רמה  לבירא עמיקתא   ובעקבות אמונתם בה" ובצדקת מעשיהם עלו שוב לאגרא רמה  וזכו לראות את נס ישועת ה" ולזכות בזרע קודש מה שזיכה את יוסף בזיווג עם אסנת אודות לפרעה הרשע שהמדהים הוא  שלפרעה ולא למשפחתו של יוסף יש חלק  בהולדת אפרים ומנשה  בעוד שמשבט אפרים יצא יהושוע בן נון  ומשבט מנשה  יצאו הדמויות יאיר הגלעדי, גדעון בן יואש ויפתח הגלעדי.
אל מול פני המנורה 
סממני הקטורת מקושרים לחנוכה, "שנאמר " ובהעלות אהרן את הנרות בין הערבים יקטירנה קטורת תמיד לפני ה" לדרותיכם"..." הצֳרִי - רבן שמעון בן גמליאל מפרש: "הצרי אינו אלא שרף הנוטף מעצי  הקטף ",דְּבַשׁ - שד"ל מפרש: דבש העשוי מצימוקים, וכן דבש תמרים, ויש אומרים שהוא עשוי מצימוקים, נְכֹאת - ככל הנראה דונג דבורים " הוא הדבש וגם שעוות הנרות , בעוד במשנה  " במה מדליקין" נאמר "וחכמים מתירים בכל השמנים ", תמר קידשה  את שמה שמופיע בסממני הקטורת   ע"י אמונתה ב"ה  ובכך שסיכנה את נפשה ולא הלבינה את פני יהודה ,אותה הדרך שיוסף הלך בה עם אחיו בעת פגישתם גם שנהג בהם ביד קשה בתחילה, הליכה באור ה" ובדרך היושר למען שמו באהבה גם שקשה  ואור הנר הוא בבחינת " מעט מהאור דוחה הרבה מהחושך " ,זיכה אותם בברכת הפ"ס "גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ" הם מעשי הצדיקים המשולים לאור כפי שנאמר  ביום הראשון לבריאה ," ויאמר ה" יהי אור ויהי אור ,וירא ה" את האור כי טוב ויבדל ה" 
" בין האור לבין החושך",הכלי יקר מייחס את בריאת האור למעשים הטובים והמצוות שלנו "ויאמר ה" יהי אור אלו מעשי הצדיקים " בניגוד לתהו ובוהו  שאלו מעשי הרעים המשולים לחושך" תמר ויוסף "זכו" ליחס איום ולא מקובל ממשפחתם  מה שלצערנו קיים גם  היום ,הם דבקו באור ובאמת  ,כך גם עלינו לעשות! להתאחד ולהעלות את שלהבת הנר לאבוקה גדולה שתאיר כמנורת המקדש שתודלק  
במקדש השלישי כאור היום הראשון הגנוז לצדיקים המשפיע  על כל הבריאה ,חנוכה שמח וחודש טוב [דהת יפורסם בלנ בעלון" קול מהיכל" בהכנס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע