chiddush logo

ברכת ה"רואה"

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 10/12/2020

 סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי - ראש ישיבת ישועת מרדכי

אור נרות חנוכה מספר לכל הרואים את גודל מחתנו בה'. וגורם להגדלת אהבתו של ה' בנו.

מדוע אדם שרואה נרות חנוכה מברך (אם הוא לא עתיד להדליק באותו ליל בביתו)? זו הלכה שלא מצאנו בשום מצווה אחרת, אין ברכה על ראיית סוכה או על ראיית אדם אחר שקורא מגילה (ברכות על ראיית ברק או ראיית הים הגדול הן "ברכות הראיה" ולא ברכה על מצווה של מישהו אחר). דין זה מעורר עוד שאלה, האם יש עניין להסתכל על אור הנרות?

בהדלקת נר חנוכה אנו מפרסמים את הנס, מפרסמים את האהבה הגדולה של ה' יתברך אותנו. רבי נתן מסביר שיש מערכת יחסים הדדית בין עם ישראל לה' יתברך. ה' מתפאר בעם ישראל ועושה לנו ניסים ואנו מצדנו מתפארים בה' על אהבתו אלינו ועל הניסים שהוא עושה לנו. על-ידי כך אנו מגדילים את ההתפארות שלו מאתנו וגורמים להופעה יותר גדולה של השכינה בקרב עם ישראל. אנו "מושכים" גילוי גדול יותר של אהבת ה' כלפינו והנהגה ניסית איתנו, "הַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה הוּא לְהַמְשִׁיךְ וּלְגַלּוֹת אוֹר הַהִתְפָּאֲרוּת הַזֹּאת מַה שֶּׁה' יִתְבָּרַךְ מִתְפָּאֵר תָּמִיד עִם עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל ... שֶׁהוּא פִּרְסוּמֵי נִסָּא שֶׁמֵּעִיד וּמְפַרְסֵם תֹּקֶף הַנִּסִּים שֶׁה' יִתְבָּרַךְ עוֹשֶׂה עִמָּנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר וְכָל זֶה מֵחֲמַת גֹּדֶל אַהֲבָתוֹ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא מִתְפָּאֵר בָּנוּ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר שֶׁמֵּחֲמַת זֶה הוּא עוֹשֶׂה עִמָּנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת בְּכָל דּוֹר וָדוֹר" (ליקוטי הלכות הלכת סעודה ד' ט').

יחסים אלו בין ה' יתברך לישראל מופיעים גם בפסוקים מפורשים, "יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר (ישעיה מ"ט ג'), "בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם... כִּי תִפְאֶרֶת עֻזָּמוֹ אָתָּה" (תהילים פ"ט).

כמו כן, הגמרא (ברכות ו.) לומדת שהקדוש ברוך הוא מניח תפילין (שנקראים פאר). הלימוד הוא מהפסוק "את ה' האמרת היום... וה' האמירך היום" (דברים כ"ו י"ז) ומפרש רש"י - "האמרת - לשון חשיבות ושבח".

זהו "מעגל קסמים" חיובי ככל שאנו מתפארים יותר בה' כך הוא יותר מתפאר בנו וההתפארות שלו בנו גורמת לנו להתפאר בו יותר וחוזר חלילה. תהליך זה נגרם על-ידי כל מצווה של כל יהודי מעם ישראל בכל מדרגה. המצווה שמניעה פעולה זו במיוחד היא הדלקת נרות חנוכה. כל עניינם הוא להראות את ההתפארות והשמחה שלנו בה'. לחגוג את הניצחון על יוון שרצו להחשיך עיניהם של ישראל ולהכחיש את ההתפארות של ה' בנו ח"ו. לכן כל מי שמסתכל על הנרות נעשה שותף בפרסום הנס ובפרסום ההתפארות שלנו בה' ואם הוא לא עתיד להדליק נרות באותו הלילה הוא צריך לברך. כפי שאומר רבי נתן, "וְזֶה הָאוֹר הַקָּדוֹשׁ שֶׁל נֵר חֲנֻכָּה מִצְוָה לִרְאוֹתוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה הָרוֹאֶה נֵר חֲנֻכָּה מְבָרֵךְ". כפי שאפשר גם לדייק מהפיוט שאנו אומרים לאחר ההדלקה, "הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵם וְכוּ' אֶלָּא לִרְאוֹתָן בִּלְבַד" - יש מצווה מיוחדת להסתכל על הנרות ולראות באור שלהם את ההתפארות שלנו בקדוש-ברוך-הוא.




 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע