chiddush logo

והיה העקוב למישור"

נכתב על ידי izik28, 27/1/2021

 בסד


ד"ת להפטרת פרשת בשלח  

"והיה העקב למישור" 
----------------------------------------------------------------
בהפטרת שירת דבורה מופיע הפ"ס," בִּימֵי שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת בִּימֵי יָעֵל חָדְלוּ אֳרָחוֹת וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת",מפרש מצודת דוד,"והלכי נתיבות" - רצה לומר האנשים אשר הוכרחו לילך בנתיבות היו הולכים דרך מעוקל לבל ירגיש מי בהם" ,בהמשך הפרשה מופע פ"ס שמקנה דוד ליעל את הניצחון על צבאות אויבי ה" ,"  תְּבֹרַךְ מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ. מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה. כו יָדָהּ לַיָּתֵד תִּשְׁלַחְנָה וִימִינָהּ לְהַלְמוּת עֲמֵלִים וְהָלְמָה סִיסְרָא מָחֲקָה רֹאשׁוֹ וּמָחֲצָה וְחָלְפָה רַקָּתוֹ. כז בֵּין רַגְלֶיהָ כָּרַע נָפַל שָׁכָב בֵּין רַגְלֶיהָ כָּרַע נָפָל בַּאֲשֶׁר כָּרַע שָׁם נָפַל שָׁדוּד." מפרש רשי "
מנשים באהל" - שרה שנאמר בה (בראשית יח ט) הנה באהל רבקה שנאמר בה (שם כד סז) ויביאה יצחק האהלה רחל ולאה שנאמר בהן (שם לא לג) ויצא מאהל לאה וגו'
"מנשים באהל תבורך" - יעל למה הן ילדו וגידלו ואם לא יעל הרי הרשע הזה בא ומאבדן כך הוא בבראשית רבה (מח טו) דבר אחר אף יעל היתה יושבת אהלים לפיכך הזכיר אותה בברכת אהלים"
סיסרא  ביקש מיעל מים לשתיה  אך היא לכאורה רצתה "להיטיב "עמו  ונתנה לו חלב לשתיה ,מה עוד שחלב משול לתורת ישראל כמים, רק שהחלב מרדים לפעמים ,מה שקרה לסיסרא שרצה לאונסה והיא בתמורה מחקה את רקתו מה שגרם להריגתו ,  סוך ההפטרה נראה לא קשור עם הפ"ס,"  כן יאבדו כל אויביך ה" ואהביו כצאת השמש בגברתו ותשקט הארץ ארבעים שנה  ",תחילת הפ"ס ברור אך סופו לא כל כך ,מצודת דוד מפרש," ואהביו" - אבל אוהבי ה' יהיו כצאת השמש בבוקר שהולך ומאיר בכל פעם יותר עד שהוא בגבורתו שהוא חצי היום כן יהיו אוהבי ה' הולכים וחזקים עד אשר יהיו בגבהי המעלה".
הרב אלישע וישליצקי זצ"ל שואל  במאמרו " הנעלבים ואינם עולבים, אומר הרב קוק (עין-איה, שם), זה אומר – נפגעת. אמרו עליך משהו. אז מה עכשיו אתה עושה? אני בשטחיותי עד שאני פוגש את המשפט הזה, אז אני אחזיר. ואני אומר לכם אפשר להחזיר. זה לא הנושא. הנושא הוא להיות אוהב כצאת השמש בגבורתו. 
כשהעניין האישי, לפחות בחתירה שלך, רוצה להיות נקי, אז אתה לא עסוק במה שפגעו בך. אתה תגדל באמת. הקיצור שולחן ערוך אומר שאם פגעו בך, אתה יודע מה הנקמה הכי טובה? תהיה יותר גדול. במקום לפחד ולהשתתק, תצמח. אין מכה יותר גדולה מכך למי שפגע בך. והרי יכול להיות שכל מה שהוא פגע בך זה כי אמרו לו שאתה עלול לסכן אם אתה תגדל יותר מדי. אז תגדל, זה בידך. אתה לא משיב בחרפות וגידופים. 
זה לא קל. נכון, דבורה הנביאה לא מציבה יעדים קלים. אם היא הייתה עוסקת בשכר חיצוני זה היה קל. אבל היא עוסקת בשליחות ובאחריות שמוטלת על אוהבי ה'. אוהבי ה' הם משרתי האמת האלוקית, ולא האמת האלוקית משרתת אותם. יש על זה בירור נוקב בבחירות האלה. אין מה להסתיר אותו. 
אם יש גורם שכולם מטילים עליו בוץ אז או שבאמת אין בו כלום. זה יכול להיות. תבדוק, תברר, אתה אדם בר דעת. או שהוא מאיים עליהם. אולי הוא רוצה לשדר תביעה, חתירה לניקוי. 
יש ביטוי כזה בגמרא, תפילה שהיו גדולי האמוראים אומרים אותה בכל יום אחרי התפילה, תעשה שלום בין פמליה של מעלה ופמליה של מטה, בין הכוחות הרוחניים העליונים לבינינו. ותעשה שלום בין אלה שלומדים לשמה לבין אלה שלומדים לא לשמה. יש מתח, כי אני רוצה להרוויח משהו ואתה מפריע לי. רגע, אבל אולי הרווח שלי לא נכון. אולי בזה שאתה מנער אותי אתה יכול לגרום לי להתרומם. אז למה לחרף אותך? "הנעלבים ואינם עולבים".
דבורה נביאה רצתה שעם ישראל יעבוד את ה" ללא מורא ,גם שמנסים לפגוע בו מה שקורה גם היום ,בתמורה לכך עלינו להאיר כשמש על כל סבובתינו בהתנהגות ראויה ערכית ומתאימה  לכל סביבותינו 
כאור התורה המקרבת המרפאת והנעימה שהיא כאור של ה" יתברך וכאור היום הראשון ,כך נשטח את כל המעכב והפריע , כישראל שיצאו ממצרים ביד רמה ולא בתבוסה! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע