chiddush logo

סיבת אי כניסת משה רבינו לארץ

נכתב על ידי חיים לוי, 29/1/2021

 כולנו מכירים את הסיפור, משה רבינו היכה בסלע ונענש בכך שהוא לא זכה להכנס לארץ הקודש. ולמעיין בפסוקים קצת קשה, והרי ה׳ מעניש מידה כנגד מידה הלכך צריך משה לקבל מכה עם המטה ולא להפסיד את הכניסה לארץ הקדושה. אם כן, איפה ה״מידה כנגד מידה״ שאנו מכירים?

ויותר מזה (לכאורה) מה ה׳ רוצה ממשה רבינו הרי ה׳ ציווה עלייו בפסוק ח ״קח את המטה״ ז״א ה׳ ציווה את משה לקחת את המטה על מנת להביא מים לעם ומה טענת ה׳ למשה הרי משה קיים את הציווי. הוא לקח את המטה והביא מים לעם. 
התשובה: 
כידוע לנו במדבר עם ישראל היה בתקופה שהכל היה בניסים גדולים. חציית ים סוף ושלא נדבר על המכות ובארץ הקודש הכל בא בצורת הטבע ״ארץ אשר אבניה ברזל ומהריה תחצוב נחושת״ (כמו שיש אומרים שהסיבה לקח שהנשיאים במדבר אמרו לשון הרע על הארץ כי הם רצו להשאר במדבר עם קשר הדוק עם ה׳. הם סך הכל לא רצו לוותר על הטלפון...) וכאן מגיע החלק המעניין משה רבינו יודע שהוא לא יכול להכנס אל הארץ כי הוא עושה ניסים גדולים ולפיכך יהושע שעושה ניסים שהם יותר דרך הטבע. יותר ״הגיוניים״ הוא יכניס אותם. אומר לעצמו משה; ״אני אראה לה׳ שגם אני יכול לעשות ניסים יותר הגיוניים למשל אכה עם המטה לבצוע את הסלע על פני רק לדבר אל הסלע ולפיכך אוכל להכנס אל הארץ ולעשות גם שם ניסים דרך הטבע וזה למה אומר ה׳ ״אשר לא הקדשתני״ אומר ה׳ למשה רבינו אתה עשית בכוונה נס קטן ובגלל זה לא הקדשת את שמי כי הקטנת את הנס ומידה כנגד מידה לא תכנס אל הארץ. ז״א משה רבינו חטא בכך שהוא רצה להכנס אל הארץ ולפיכך הקטין את הנס וכנגד זה נענש שגם הוא לא נכנס אל ארץ הקודש.
ואהרון נענש כי גם הוא צווה לדבר אל הסלע שנאמר ״ודברים אל הסלע״ ואיך ראה אהרון, שהיה רודף שלום, את אחיו שמכה את במקום לדבר (שזה ההפך הגמור מדרך ההנהגה של אהרון) ואהרון שתק, לפיכך גם הוא נענש ומין הדין ״מדרבה מינה״ קיבל את העונש הגדול של אי כניסה לארץ הקודש. שבת שלום!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע