chiddush logo

מזוזות ותפילין

נכתב על ידי אביהו ח, 7/8/2012

 

לחברים באשר הם מיטב הברכות,

הטוב ביותר לרכוש מזוזות ותפילין ישירות מסופר סת"ם, ניתן לשאול את רב השכונה, רב העיר היכן מתגורר סופר סת"ם (בירושלים, בבני ברק, אשדוד ועוד יש ב"ה סופרי סתם יראי שמים אשר מדקדקים קלה כבחמורה ולא מטמאים את עיניהם באינטרנט ושמורים על פיהם מלשון הרע ורכילות ומתרחקים מכול הכיעור והדומה לו וכד' ונשמתם מאירה וכתיבתם תמה ונאה) וירכוש ישירות מהסופר סת"ם.

 

מעשה נורא מאוירון שנפל עם 179 בני אדם ורק 5 יהודים ניצלו

לפני כשלושים שנה דרשתי ברבים בבית המדרש בבארא פארק מענין קדושת התפילין והמזוזות.

באותה שבוע קרה מעשה נורא במדינת ארגענטינא [מטוס שנסע לטשילע]: מטוס שהיו עליו 179 בני אדם, התרסק בהיותו בגובה עשרת אלפים רגל. בין נוסעי המטוס הזה היו גם ששה אנשים מאחבנ"י (רב אחד, משגיח אחד ועוד ארבע יהודים). והנה חמשה מבין ששה היהודים הללו נשארו בחיים. אחד מהם נמצא תלוי על אילן, בלי שום היזק בעז"ה, א' מהם הי' ג"כ על האילן, אבל רגלו האחת נשברה ל"ע, ושניים מהם היו על הר גבוה עם פצעים קלים, ואחד מצאו עם תפילין בראשו והיה באמצע התפילה ולא קרה לא כלום, והששי נהרג אז ל"ע.

עלה אז בדעתו של אחד מהניצולים של התאונה, שאולי הששי שנהרג ל"ע לא היו לו מזוזות כשרות בדלתות ביתו. וכשהלך לנחם את משפחת היהודי הששי שנלב"ע, בדק את המזוזה בחדר שהי' ישן הנהרג, ומצא בנרתיק המזוזה (מזוזה-האלטער) עשרת הדברות שהיו מודפסים על נייר פשוט!!! כל הנוכחים ראו כן תמהו.

בעת ההוא דיווחו כל עיתוני הסביבה אודות המאורע, וכולם (אף הנכרים) הוסיפו, שרואים בחוש איך שהקב"ה שומר את עמו ישראל, שאף אחד מהנכרים לא ניצול מתאונת המטוס, רק ה' אנשים מאחבנ"י, והי' מזה קידוש השם גדול.

ראו עד היכן הדברים מגיעים, גודל כוחה של המזוזה, ומה שיכול לקרות כשחסרה השמירה וההצלה של מזוזה כשרה על דלת החדר והבית.

מעשה נורא מספר הגן ודרך משה:

ז"ל ספר הגן ודרך משה (ליום אחד עשר - דף י"ח סע"א ואילך): ואין אני יכול להתאפק מלהודיע לכם המעשה במדינת פיהם, שהכה הרעמים וברק בתוך בית יהודי אחד בארץ אצל מזוזות הבית בלי שום היזק, וכאשר באתי לעיר ההוא לבדוק המזוזות כמנהגי, סיפר לי היהודי הנ"ל את המאורע. אמרתי לו: שמא המזוזה היא פסולה, אמר לי: זה ימים מועטים שקניתי את המזוזה. אמרתי לו אף על פי כן. ובדקתי אותה ומצאתי חסר הפסוק למען ירבו וכו'. על כן יזהר כל אחד לבדוק מזוזותיו אף אם הם חדשים מקרוב באו, עכ"ל.

המזוזות שיש לנו - האם הם באמת כשרים?

אנו מלמדים את בנינו לנשק את המזוזה בכל ערב קודם השינה, ואומרים להם שהמזוזה היא שמירה על הבית, כמרומז בשם שד"י שעל גבי המזוזה, שהוא ר"ת ש'ומר ד'לתות י'שראל (או ש'ומר ד'ירת י'שראל), כמשנ"ת בארוכה לעיל (ח"א אות כ"ב).

אמנם לזה נחוץ מאוד לדעת אם המזוזה היא באמת כשרה. וכמ"ש בדרכי משה (יו"ד סימן רפ"ו אות ד', מהמרדכי בשם מהר"ם[1]), וז"ל: מובטח אני, שכל בית מתוקן במזוזה כהלכתה, אין שום  מזיק יכול לשלוט בו, עכ"ל. ובסידור האריז"ל[2] (מצות מזוזה) כתב, וז"ל: צריך לבדוק המזוזה שתהי' כשירה תמיד, שאז הבית ניצל משדים ומרוחות רעות, עכ"ל. וכעין זה כתב ג"כ בספר הגן ודרך משה שנעתק לעיל (ח"א אות כ"ה), בענין "סוד מזוז"ת אותיות ז"ז מו"ת", "שזז והולך מהחדר שיש בו מזוזה כשרה", עכ"ל. ועיי"ש סיפור נפלא.

ואיתא בספה"ק "ישמח משה", שבמצוות ציצית, תפילין ומזוזה צריכים לדקדק בכל פרטיהם ודקדוקיהם, וכמבואר באריכות בספרינו "מזוזת שלום".

ע"כ צריכים ליזהר מאוד בקניית סת"ם שתהא כשרה למהדרין מן המהדרין, והדבר הראשון שהקלף יהיה נעשה רק ע"י יהודים שומרי תו"מ ובהכשר טוב שיכולים לסמוך עליו, וכפי שביררתי בנתיים שההכשר של בד"ץ עדה החרדית עבודת יד הוא המהודר ביותר, לכן כל מי שיראת ה' נוגע בלבבו, יזהר ויזהיר לכל אחד ואחד שיזהרו במצוה הזאת שנזנחה מאוד בעוה"ר.

עוד צריך להיזהר כשקונה הקלף מסוחר שיראה את הפלאמבע על כל חתיכת קלף, כי א"א לסמוך על סוחרים כמבואר בפוסקים.



[1])          ועיין ג"כ לעיל אות כ' קרוב לתחילתו.

[2])          כתיבת יד הרה"ק ר' אברהם שמשון ז"ל, בן רבינו בעל תולדות יעקב יוסף ז"ל. דפוס-צילום, בני-ברק תשנ"ה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע